Урок №25
ТВОРЕННЯ НОВИХ СЛІВ ПРЕФІКСАЛЬНИМ,
СУФІКСАЛЬНИМ, ПРЕФІКСАЛЬНО-СУФІКСАЛЬНИМ,
БЕЗАФІКСНИМ СПОСОБАМИ, СКЛАДАННЯМ ОСНОВ.
ПЕРЕХІД СЛІВ З ОДНІЄЇ ЧАСТИНИ МОВИ В ІНШУ

Мета:  повторити й систематизувати знання учнів про основні способи словотвору, сприяти зміцненню навичок визначення способу творення будь-якого слова;
формувати й розвивати творчі вміння щодо використання різних способів у процесі творення нових слів;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи.
Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

Оголошення епіграфа уроку

Вода — наше життя.
М. Бялик

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

? Прочитати прислів’я і приказки. Від виділених слів утворити нові слова морфологічними і неморфологічними способами словотворення. Вода Дніпрова — над усе здорова. Вода вимиє, а хліб вигодує. Вода — наша мама. Вода не любить м’якого дна. Вода солодша за всяке вино. Вода тече, та назад не вертається. Вода сильнішаза вогонь (Нар. творчість).

IV. Виконання системи творчих вправ

Творче конструювання
? На тему «Вода — наше життя» скласти речення, у яких слова вчений, молоді, майбутнє виступали б різними частинами мови.
? Від поданих словосполучень утворити складні слова способом складання основ.
Перший сорт; довгі роки; десять поверхів; прямий кут; лівий берег; життя любити; власник землі; Західна Європа; знати Україну; половина Карпат; ходить по Місяцю.
? Безафіксним способом утворити нові слова від поданих. З’ясувати, до якої частини мови вони належать. Згрупувати утворені слова за значенням: а) означають опредмечену ознаку; б) означають опредмечену дію.
Синій, молодий, блищати, ходити, материна, бродити, квітнути, ночувати, показати.
Виконання ситуативного завдання
? Уявити ситуацію: вам треба виступити перед однокласниками на тему «Охорона водних ресурсів — наш обов’язок». Яким стилем мовлення будете користуватися?
? Скласти виступ, користуючись поданим початком і словами з довідки (уживайте слова, утворені різними способами).
Вода є основою життєдіяльності людини. Вона складає приблизно 67 % людського організму. Постійне вживання неякісної питної води веде до багатьох вад розвитку, зниження імунітету, захворювань внутрішніх органів
(З підручника).
Довідка:
напружена екологічна ситуація, підприємства, перехід, нові технології, очисні споруди, гідросфера, ГЕС, флора, фауна, водний транспорт, водопостачання, розведення риби, зрошення, медично-курортні потреби, відпочинок і туризм.
Пошуково-вибіркова робота
? Виписати слова, утворені способом складання усічених основ і способом основоскладання. Увести їх у словосполучення.
КНР (Китайська Народна Республіка), цукор-пісок, краєвид, вечір, лісгосп, ощадбанк, творити, УТН (Українські телевізійні новини), колдоговір, ЕОМ (електронно-обчислювальна машина), облвиконком, сільрада, Непийвода, зорепад, відродження, прив’язати, ОАЕ (Об’єднані Арабські Емірати), велич, кругом, місяць, НРУ (Народний рух України).
Вибіркова робота
(за варіантами)
? Виписати слова: варіант 1— утворені префіксально-суфіксальним способом, варіант 2— префіксальним, варіант 3— суфіксальним.
Здружити, аморальний, ароматний, багатир, безвиїзний, візок, власноруч, громовий, гуцульський, дезорганізувати, забобони, загітувати, зайчик, заклик, лікар, поріг, порожнина, приладдя, прикус, рятувати.

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Дати відповіді на питання:
1. Що таке абревіатура, яким способом вона утворюється?
2. Які способи словотворення найуживаніші?

VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання

1. Написати замітку в публіцистичному стилі до шкільної газети на тему «Бути чи не бути Славуті?», використовуючи слова, утворені неморфологічним способом словотворення.
2. Виписати з творів художньої літератури по 3–4 приклади слів, утворених різними способами.