Урок №29
ЗМІНИ ПРИГОЛОСНИХ ПРИ ТВОРЕННІ
ВІДНОСНИХ ПРИКМЕТНИКІВ ІЗ СУФІКСАМИ
-СЬК-, -ЦЬК-, -ЗЬК- ТА ІМЕННИКІВ
ІЗ СУФІКСАМИ -СТВ(О), -ЗТВ(О), -ЦТВ(О)

Мета:  ознайомити зі змінами приголосних при творенні відносних прикметників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк-та іменників із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о);
формувати вміння правильно вимовляти й записувати слова, які зазнають змін при додаванні суфіксів;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідного краю, його флори та фауни.
Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, усвідомлення її учнями.

Оголошення епіграфа уроку

Люблю я свій прекрасний край,
Його річки глибокі,
Його степи широкі,
Де вітер гне буркун, розмай.
М. Чернявський

IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Дати відповіді на питання:
1. Від якої значущої морфеми творяться нові слова?
2. Які чергування приголосних звуків вам відомі?
3. Унаслідок чого вібуваються ці чергування?
Робота над зв’язним висловлюванням
? Прочитати висловлювання вголос. З’ясувати його стилістичну належність. Знайти слова, утворені суфіксальним способом. Які зміни відбулися при творенні нових слів?
   У долині річки Дніпра, що перетинає Херсонську область і ділить її на дві частини — правобережну і лівобережну, а також Інгульця сформувався своєрідний комплекс різних типів рослинності: лісової та чагарникової (вербняки, осокірники, вільшаники), лучної, водно-болотної.
   Лісова рослинність представлена вербовими лісами з верби білої, осокоровими лісами. Вільхові ліси зустрічаються в дельтовійта переддельтовій області Дніпра в притераснихзниженнях та зрідка в зниженнях на піщаних аренах. Чагарникова рослинність значно поширена в плавнях — маслинка вузьколиста, аморфа кущова. Лучна рослинність виникла на місці заплавних лісів, чагарникових угрупо?вань та замулених боліт. Болотна рослинність переважає в рослинному покриві плавнів.
Домінують у них очерет південний, рогіз вузьколистий, куга озерна.
   Водна рослинність займає величезні площі мілководних водотоків. З невкорінених, вільно плаваючих рослин переважають ряска мала, сальвінія плаваюча, водокрас звичайний, тілоріз алоеподібний, роголистник занурений (За П. Масляк).
? За допомогою тлумачного словника розтлумачити незнайомі слова (індивідуальне завдання окремим учням).
? Дати відповіді на питання до тексту:
1. Яка тема й основна думка висловлювання?
2. Від якої особи ведеться розповідь у тексті?
3. Про які типи рослинності розповідається в тексті?
4. Які рослини є представниками лісової флори?
5. Де зустрічаються вільхові ліси?

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань із базовими
? Учитель пояснює за допомогою узагальнювальної схеми зміни приголосних при додаванні -ськ-, -ств(о).

Творча робота в парах
До кожного правила узагальнювальної схеми дібрати 2–3 власні приклади і записати їх. Увести новоутворені слова у прості речення, ускладнені звертаннями та вставними словами.

VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Творче конструювання
? Від поданих слів утворити іменники або прикметники за допомогою суфіксів -ськ-, -ств-. Підкреслити орфограму, обґрунтувати свій вибір. У ліву колонку записати слова, в яких відбулося чергування приголосних, у праву — решту слів.
   Свеса, Кролевець, боягуз, Хмільник, птах, товариш, Бахмач, Усти-луг, гайдамаки, латиш.
Робота з текстом (навчальне редагування)
? Прочитати текст. Дібрати до нього заголовок. Знайти в ньому недоліки. Відредагувати написане, пояснюючи суть помилки за допомогою правил.
   Найбільш відомі й багаті місьця рибної ловлі знаходилися у гирлах притоки дніпра, в дніпровзькому і бурському лиманах, в районі о. Тендра, куди Козаки виходили через запорожську (козаську) протоку.  У Дніпрі та його притоках рибалили майже цілорічно, хоча найкра-ще риба ловилась на весні й в осени. У славуті ловили, звичайно, таку рибу — коропа, ляща, судака, щуку, тараню, окуня, чехоню. Осетра, бі-лугу, стерлядь, севрюгу переважно ловили у дніпровзькому й бугському
лиманах (З підручника географії).
Пояснювальний диктант
? Записати текст під диктовку. Підкреслити вивчені орфограми.

БІЛИЙ ЛЕЛЕКА

   Білий лелека — один із символів України. Хоч птах і носить назву білий, але має чорно-біле забарвлення. Чорногузи прилітають в Україну в березні і починають будувати гнізда, які в середньому важать до ві-сімнадцяти кілограмів. У Вінницькій області на водонапірній башті зна-йшли гніздо лелек, яке було закладене ще в минулому столітті. Воно виявилося вагою майже дві тонни (З часопису).
? Дібрати синоніми до слова
лелека.
Довідка:
бусол, гайстер, жабоїд, кокостир.
Система творчих завдань
? Розгадати загадки. Від слів-відгадок утворити (по можливості) суфіксальним способом нові слова.
1) Маленький, сіренький на соняшник сів, надзьобався добре й далі полетів.
2) Б’ється молоток, поправляє вам садок.
3) У болоті плаче, а з болота не йде.
4) Довгі ноги й довгий ніс, по болоті ходить скрізь.
5) Швидко скрізь цей птах літає, безліч мушок поїдає, за вікном гніз-до будує, тільки в нас він не зимує.
6) Біла латка, чорна латка, по дереву скаче.
7) Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі (Нар. творчість).
Довідка: горобець, дятел, кулик, лелека, ластівка, сорока, сова.
? Утворити суфіксальним способом від слів птах, каліка, Дрогобич, велетень, дослідник, убогий, турист, юнакнові слова. Увести їх у невелику розповідь про необхідність збереження птахів.

VIІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Дати відповіді на питання:
1. Якими способами можуть утворюватися відносні прикметники?
2. Які зміни відбуваються при творенні іменників та відносних прикметників за допомогою суфіксів -ськ-, -ств(о)?

VIІI. Підсумок уроку
ІХ. Домашнє завдання

1. Підготувати повідомлення на лінгвістичну тему «Зміни приголосних при творенні відносних прикметників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк- та іменників із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о).
2. Виписати з орфографічного словника 5 – 6 відносних прикметників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк-та 5 – 6 іменників із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о). До кожного виписаного слова дібрати твірне.