Урок №15
УЖИВАННЯ ЗАСТАРІЛИХ СЛІВ І НЕОЛОГІЗМІВ
У МОВЛЕННІ, ВИЗНАЧЕННЯ ЇХ РОЛІ
У ТЕКСТАХ РІЗНИХ СТИЛІВ

Мета:  ознайомити з особливостями вживання застарілих слів і неологізмів у мовленні;
формувати загальнопізнавальні вміння визначати їх роль у текстах різних стилів, доречно використовувати в монологічному та діалогічному мовленні;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до історії минулого.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
IV. Актуалізація опорних знань

Пошуково-дослідницька робота (в міні-групах)
? Прочитати подані тексти. Визначити, яким стилем вони написані.
Аргументувати свої думки. Знайти й підкреслити застарілі слова однією лінією, а неологізми — хвилястою. З’ясувати, яку роль виконує пасивна лексика у різних стилях мовлення.

Текст 1
Благословенна ти в віках,
Як сонце наше благовісне,
Як віщий білокрилий птах,
Печаль і радість наша, пісне,
Що мужність будиш у серцях,
Коли над краєм висне.
(М. Рильський «Слово про рідну матір»)
Текст 2

Поет повинен наново родитись.
Не тихо догорять, як та свіча, —
Не тільки мудрістю в піснях світитись,
А й буть свідомим свойого меча.
Хіба можлива дряглість для стратега?
Чого ж поет, коли ідуть бої,
Бере із долотонного ковчега
І образи, й епітети свої?
(П. Тичина «Весна»)
Текст3
Спроби віднайти історичну прабатьківщину слов’ян, і зокрема українців, робилися ще Нестором-Літописцем: «…По долгим же временам се сели суть словане по Дунаеви, где ныне Угорская земля и Болгарская. От тех славян разойдетися по всей земле и прозвалася имени своими где сели, на котором месте» (А. Пономарьов «Українська етнографія»).
Текст 4
Для забезпечення принципів державної регуляторної політики щодо прозорості дій регуляторних органів та врахування громадської думки при ухваленні рішень Державна податкова адміністрація запровадила на веб-сайті банер для інтерактивного спілкування. Кожен відвідувач офіційного вейб-сайту ДПА, зареєструвавшись на форумі, матиме можливість поспілкуватись в інтерактивному режимі з провідними фахівцями ДПА України на актуальні теми податкової політики (З газ. «Урядовий кур’єр»).
Текст 5
Указ Президента України
Відповідно до статті 107 Конституції України
Постановляю:
Увести в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 січня 2006 р. «Про заходи щодо підвищення ефективності боротьби з небезпечними інфекційними хворобами».
У зв’язку з рішенням Ради національної безпеки і оборони України:
1. Кабінету Міністрів України:
1) забезпечити розроблення та внести до 1 червня 2006 року на розгляд Верховної Ради України законопроекти: про державну програму розвитку в Україні імунології, генної інженерії та імунобіо-технологій, в якій передбачити створення протягом 2007–2010 років відповідних науково-виробничих підприємств із виробництва сучасних медичних і ветеринарних імунобіологічних препаратів нового покоління (вакцини, сироватки, діагностикуми тощо) для профілактики, діагностики та лікування найбільш поширених в Україні та світі інфекційних хвороб серед людей і тварин, налагодження їх випуску в обсягах, необхідних для забезпечення епідемічної та епізоотичної безпеки України.

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Робота з теоретичним матеріалом

    

VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної діяльності, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

Лексико-синтаксична робота
? Записати слова до відповідної колонки таблиці. Увести в речення, ускладнені звертаннями, вставними словами, однорідними членами речення.
Корець, хорунжий, зріти, перст, холодильник, лікарня, піца, супермаркет, праця, уста, прач, вия, зоміст, маршрутне таксі, телефон, корзно, кауфер.

Довідка: корець— металевий або дерев’яний кухоль чи ківш із держаком; хорунжий— особа, що носила прапор або корогву війська, прапороносець; зріти— бачити; перст— палець, уста— губи, прач— дерев’яний гладенький валок для вибивання білизни під час прання, праник; вия— шия; корзно— старовинний одяг; кауфер— перукар.
? Розтлумачити незнайомі вам слова.
Ситуативні завдання (робота в парах)
? Побудувати діалог на одну із запропонованих тем, використовуючи при цьому неологізми:
1) Зустріч з другом (подругою) в інтернет-кав’ярні.
2) У подарунок на день народження одна з подружок отримала від батьків найновіший комп’ютер.
3) Сучасна мода.
4) Новинки у світі мобільного зв’язку.

VІІ. Систематизація й узагальнення знань

Дати відповіді на питання:
1. Яку роль виконують застарілі слова і неологізми у різних стилях мовлення?
2. Що слід ураховувати під час використання застарілих слів і неологізмів?

VIII. Підсумок уроку
IX. Домашнє завдання

1. Скласти зв’язне висловлювання на тему «Роль застарілих слів і неологізмів у мовленні».
2. Виписати з художньої літератури, газет, журналів по три речення з архаїзмами, історизмами і неологізмами.