Урок №3
УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ № 2. 
ЖАНРИ МОВЛЕННЯ, ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ПОБУДОВИ. 
НАВЧАЛЬНЕ АУДІЮВАННЯ ТЕКСТУ ХУДОЖНЬОГО СТИЛЮ

Мета:  поглибити уявлення учнів про основні жанри мовлення, ознайомити з особливостями побудови оповідання, повідомлення, плану роботи, оголошення; 
удосконалювати вміння визначати тему й основну думку висловлювання;
розвивати мовленнєво-комунікативні вміння сприймати на слух незнайоме за змістом висловлювання і з одного прослуховування розуміти зміст тексту.
Тип уроку:  урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності учнів

Проведення бесіди за питаннями
1. Які жанри мовлення ви знаєте?
2. Які види висловлювань характерні для наукового, публіцистичного і художнього стилів?
3. Назвіть жанри офіційно-ділового стилю.
4. Які основні ознаки характерні для тексту?

Розподільний диктант (за варіантами)
? Розподілити жанри мовлення за функційними стилями, в яких вони реалізуються:
варіант 1— жанри офіційно-ділового стилю;
варіант 2— жанри публіцистичного стилю;
варіант 3— жанри художнього стилю;
варіант 4— жанри наукового стилю.
Оголошення, комедія, оповідання, доручення, план роботи, закон, відгук, стаття, анотація, повість, замітка, інструкція, протокол, вірш, лекція, заява, роман, автобіографія, новела.
? З’ясувати значення невідомих вам жанрів мовлення. За потреби скористатись тлумачним словником.

ІІІ. Генералізація знань (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці)

Дослідження-відновлення
? За поданими визначеннями вказати на відомі вам жанри мовлення (див. довідку). З якими із них ви познайомилися на уроках української мови в 5 класі?
1) Невелика стаття, повідомлення в газеті, журналі, збірнику. 2) Інформація про будь-який масовий захід. 3) Невеликий публіцистичний виступ або невелика доповідь у науково-популярному стилі на якусь тему. 4) Невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажа. 5) Документ, що встановлює точний перелік намічених робіт (заходів), які повинні бути виконані, їх послідовність.
Довідка: оповідання, замітка, оголошення, повідомлення, план роботи.
Оформлення систематизованих знань про жанри мовлення
? Заповнити кросворд, записавши відповіді на питання у відповідні клітинки. По горизонталі відновити слово, що означає мовну діяльність.
1. Назвати жанр мовлення, для текстів якого характерні такі реквізити: дата, час і місце проведення заходу, його назва.
2.Текст якого жанру мовлення, як правило, оформлюється у вигляді таблиці?
3. Цей жанр характеризується стислістю, в ньому завжди ставиться проблема, нерідко міститься звернення до читача, заклик.
4.Цей жанр мовлення дуже близький до новели. Розповідь ведеться у ньому в основному від імені оповідача.
5. Цей жанр мовлення оформлюється здебільшого як науково-популярний або науково-навчальний текст, основна мета якого — показати свої знання з певного питання, розуміння теоретичного матеріалу тощо.

Відповіді:  1. Оголошення. 2. План роботи. 3. Замітка. 4. Оповідання. 5. Повідомлення.
Ключове слово — мовлення.
Робота з теоретичним матеріалом
? Розглянути схему. Дослідити особливості побудови жанрів мовлення.

ІV. Проведення навчального аудіювання тексту художнього стилю

Читання вчителем незнайомого тексту і сприймання його учнями

Я — ТРУДНА ДИТИНА

    Слухняним бути неважко. Для цього не слід пустувати в присутності мами і тата; увечері, як тільки мама гукне з вікна: «Левчику, пора спати!» — одразу ж бігти додому, хоч як шкода розлучатися з друзями; не свистати в хаті, не нишпорити по татових шухлядах і взагалі не робити на очах у дорослих того, чого вони не люблять.
    А от добре вчитись — куди важче!
   Це треба довго сидіти над книжками, писати й переписувати, повторювати і запам’ятовувати...
   А я — тільки сяду за книжку, тільки почну читати та вдумуватись, як очі самі за вікно — стриб: ану, що там робиться?
   А там завжди багато цікавого. Он у дворі хлопці ганяють залізну тачку на трьох колесах, ту, що нею возять усякий крам зі складу в магазин.
   Спершу вони наїжджають тачкою одне на одного. Потім спрямували тачку на залізні ворота, і вона торохнулась так, що одне колесо відлетіло й покотилося. Тоді хлопці, весело регочучи, розбіглися, залишивши
тачку напризволяще...
    Я нахиляю голову до книжки. Тільки зосередився трохи, як знову — хлопці. Тепер уже вони йдуть з надутою камерою до моря купатись. Проти мого вікна зупиняються. Серед них — Ілько. Груди розхристані, червона голова розпатлана, одна холоша закочена. Він закладає два пальці в рот і пронизливо свище. Це наш умовний знак.
   Я ще не вивчив «Каменярів» Івана Франка. Ат, довчу ввечері перед сном. Загортаю книжку і йду до мами просити, щоб пустила гуляти. Голос у мене тихий і кволий.
  — А ти уроки вже зробив? — питає мама.
  — Зробив. Що там їх робити!..
   Я добре знаю, що перевіряти вона не буде. Її цілком задовольняємоя відповідь. Я йду з хати.
   Ну, тут уже мені привілля! Ми купаємось, забувши про все на світі, аж поки не стемніє.
   Увечері я повертаюсь додому дуже стомлений, швидко ковтаю шматок ковбаси, що лежить у холодильнику, одним духом випиваю склянку молока і лягаю в ліжко.
   Квартира у нас велика. Власне, це й не квартира, а будинок на околиці міста з багатьма кімнатами. У тата є свій домашній кабінет, у мами — своя кімната, у мене — своя. Є ще дві кімнати про всяк випадок, може, хто в гості приїде. А як нікого немає, то вони стоять порожні.
    У ліжкові я розгортаю книжку і знову берусь до вірша.

Я бачив дивний сон, немов передо мною...

   Рядки мерехтять перед моїми очима, розпливаються, гойдаються і, як хвилі на морі, то набігають, то відкочуються.

Я бачив дивний сон ... дивний сон...

   І справді, непомітно для себе засинаю...
   Наступного дня — двійка.

(Д. Ткач, 400 сл.)

Виконання завдань тестового характеру

1. Визначити, до якого жанру мовлення належить прослуханий текст.
а) Повідомлення;
б) роман;
в) оповідання;
г) замітка.
2. Указати на тип мовлення тексту.
а) Розповідь з елементами опису;
б) роздум;
в) розповідь з елементами роздуму;
г) розповідь.
3. Визначити будову тексту.
а) Загальне враження — обґрунтування висловленої оцінки;
б) що відбулося — де відбулося — з ким відбулося;
в) вступ — основна частина — кінцівка;
г) зав’язка — розвиток дії — кульмінація — розв’язка.
4. Від чийого імені йдеться розповідь у тексті?
а) Від імені автора;
б) від імені хлопця;
в) від імені мами хлопця;
г) від імені друга хлопця.
5. Який твір не вивчив хлопець?
а) «Каменярі» Івана Франка;
б) «Мені тринадцятий минало» Тараса Шевченка;
в) «Вставай, Україно, вставай» Дмитра Павличка;
г) «Сон» Тараса Шевченка.
6. Як звали друга хлопця?
а) Сашко;
б) Ілько;
в) Микола;
г) Павло.

? Робота в групах. На основі прослуханого тексту скласти пам’ятку «Що треба робити, щоб бути слухняним?».

V. Узагальнення зробленого на уроці
VІ. Домашнє завдання

1. Скласти усне повідомлення про жанри мовлення в науковому стилі.
2. Скласти словничок жанрів мовлення (письмово).
3. Виписати зразок оголошення (або замітки) з місцевої газети. Охарактеризувати особливості побудови.