Урок №7
СТРУКТУРА ТЕКСТУ. ТЕМА Й ОСНОВНА ДУМКА
ТЕКСТУ. ВИДИ ЗВ’ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТІ
Мета: повторити, узагальнити й поглибити знання про структуру тексту, види зв’язку речень у тексті, тему й основну думку;
удосконалювати творчі вміння працювати з текстом, визначати тему й основну думку висловлювання, знаходити мовні засоби зв’язку речень у тексті, ділити текст на абзаци;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу спонукати до осмислення значення рідної мови в соціально-політичному житті народу.
Тип уроку: урок повторення набутих знань з елементами узагальнення.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.
Оголошення епіграфа й робота з ним
Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть...
В. Сосюра
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей
ІV. Виконання системи творчих завдань
Творче спостереження з елементами аналізу
? Прочитати висловлювання. Дослідити, що виражає заголовок — тему чи основну думку. Знайти в тексті ключове речення, що виражає основну думку.
РІДНІЙ МОВІ — ШАНА ВСЕНАРОДНА
Кожне з українських стародавніх міст могло б претендувати на те, щоб сказати перше слово на честь рідної мови: будь то Київ, чи Харків, чи Львів. Будь-яке з міст. Адже багатющу, багатобарвну мову нашу творила вся Україна, усе суцвіття наших міст і сіл. Спільно, упродовж віків витворювало велику духовність українського народу. Отже, хоч початок кладе Полтава, але сподіваюсь, що прекрасне та патріотичне це свято невдовзі розіллється по всій Україні, почують його і Дніпро, і Карпати, Полісся й степи чорноморські. Свято мови має стати всенародним, воно того заслуговує (О. Гончар).
? Проаналізувати структуру тексту: виділити зачин, основну частину й кінцівку.
? Назвати мовні засоби зв’язку речень у тексті, скориставшись таблицею.
Засоби зв’язку
Лексичні | Граматичні |
Повтор слова. Уживання займенників замість іменних частин мови. Синоніми. Спільнокореневі слова. Родова назва замість видової. Загальна назва замість власної. Близькі за змістом слова |
Вставні слова. Сурядні чи підрядні сполучники. Неповнота речень |
Дослідження-відновлення (робота з деформованим текстом)
? Прочитати мовчки текст. Визначити його тему й основну думку. Дослідити, чи логічно поділено висловлювання на абзаци. Переписати, правильно поділивши текст на три частини. Скласти план.
ЛЮБОВ ДО РІДНОЇ МОВИ
Є різні люди, і вони по-різному ставляться до мови. Одні розуміють всю глибину значення мови в житті народу, тому плекають її і леліють, дбають про неї, невпинно збагачують свій словник, фразеологію, образність.
Послухаєш таку людину: мова ллється, як музика, — багата, барвиста, пересипана народними висловами, прислів’ями. Є люди і малоосвічені або й зовсім без освіти, але які від природи мають тонке чуття мови. З них бувають талановиті казкарі, оповідачі... Однак є навіть освічені люди, які не дбають про мову.
Говорять неохайно, суржиком, не стежать за чистотою слова. Та ще гірше буває, коли людина нехтує мовою свого народу. Справжня любов до своєї країни немислима без любові до своєї мови. Людина, байдужа до рідної мови, — дикун (За М. Шумилом).
? Пояснити значення слова нехтувати.
1. Ставитися презирливо, зневажливо до кого-небудь чи чого-небудь; ігнорувати.
2. Не надавати чому-небудь значення, не звертати уваги на щось.
? З’ясувати, паралельний чи послідовний зв’язок речень властивий висловлюванню.
Коментар учителя. Увага! При послідовному(або ланцюжковому) зв’язку кожне наступне речення зв’язане з попереднім, які утворюють єдину цілісність, ніби кільця ланцюжка. При паралельному зв’язкув реченнях йдеться про різні об’єкти, але вони мають спільну тематику.
Дослідження-аналіз
? Прочитати уривки з творчих робіт учнів. З’ясувати, яку частину висловлювання вони відображають (зачин, основну частину чи кінцівку). Свою думку обґрунтувати.
1) Мені вже тринадцять років, але я добре пам’ятаю мамину колискову: «Котик сірий, котик білий, не ходи по хаті». Саме з цими словами ввійшло українське слово в мою душу і пам’ять (З твору С. Пануса).
2) Отже, кожен громадянин України повинен зрозуміти, що мова — це форма людського життя, це культура нашої нації, захисник її психічного й фізичного здоров’я (З твору О. Ковальової). 3) Хоч офіційно ми українську мову називаємо рідною, насправді (як це не звучить жахливо) для більшості моїх однолітків вона такою ще не є. Мало того, щоб мова звучала по радіо й телебаченню, мало того, щоб українською мовою говорили вчителі, мало того, щоб нею приймали вступні іспити.
Треба, щоб українською спілкувалися в сім’ї, щоб вона природно звучала в рідному домі, щоб нею говорили найрідніші люди. Саме тоді вона заполонить твою душу і стане рідною (З твору Ю. Малько).
? З’ясувати тематику творів. Чи можна вважати основну думку всіх трьох уривків однаковою? Сформулювати її та записати.
? Визначити, якому уривку властивий паралельний зв’язок речень, а якому — послідовний.
Вибірково-розподільна робота (в парах)
? Прочитати заголовки текстів. Розподілити їх на ті, що визначають:
а) тему; б) основну думку.
Свій вибір обґрунтувати.
1) Вірте в Україну! 2) Наш Шевченко. 3) З історії української вишивки. 4) Таїнства природи. 5) Рай, якого не знайдеш в Україні. 6) Бережімо багатства природи. 7) За що цінують хліб? 8) Мамині страви. 9) Українець, що здивував світ. 10) Не бійтесь заглядати у словник! 11) У пошуках слова.
? Робота в міні-групах. Скласти міні-твір на одну з тем, запропонованих у завданні. Указати на види зв’язку речень у створеному тексті, а також на засоби зв’язку (граматичні та лексичні).
V. Систематизація й узагальнення знань
Подумати і дати відповіді на питання:
1. Яку структуру має текст?
2. Чому такі поняття, як темай основна думка,не є тотожними за значенням? Чим вони відрізняються?
3. Назвіть мовні засоби зв’язку речень між частинами тексту.
4. Яка відмінність тексту з послідовним зв’язком від тексту з паралельним зв’язком?
5. Чи можуть бути тексти присвячені одній тематиці, але мати різні види зв’язку речень?
VІ. Підсумок уроку
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час повторення теми.
VІІ. Домашнє завдання
Дібрати й виписати з творів художньої літератури два зразки текстів:
а) з послідовним зв’язком речень;
б) з паралельним зв’язком.
Підкреслити лексичні й граматичні засоби зв’язку речень у тексті.