Урок №38
ІМЕННИКИ — НАЗВИ ІСТОТ І НЕІСТОТ.
ІМЕННИКИ ЗАГАЛЬНІ Й ВЛАСНІ
Мета: розширити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначати іменники — назви істот і неістот, розрізняти власні та загальні назви;
формувати загальнопізнавальні вміння знаходити власні й загальні назви у текстах;
розвивати творчі вміння використовувати різні категорії іменників у власних висловлюваннях;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне у природі й житті людей.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Лінгвістична гра «Естафета»
? Кожен одержує завдання записати на дошці у колонку слова. Переможе той, хто швидше впорається із завданням і не допустить жодної помилки.
(Дошка поділена на чотири частин. У кожній колонці учні записують слова, що позначають:
1-й — назви квітів, 2-й — назви фруктових дерев, 3-й — назви домашніх тварин, 4-й — назви птахів).
? Узагальнювальні запитання до класу:
1. На які питання відповідають записані слова?
2. До якої частини мови вони належать?
3. Назвати загальне значення, морфологічні й синтаксичні ознаки іменників.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Сприймання й усвідомлення учнями авчального матеріалу
? Прочитати вірш. Пригадати його автора. Яка основна думка цієї поезії? Які почуття вона викликає?
ОСІНЬ
Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні в синій тишині.
По садах пустинних їде гордовито
Осінь жовтокоса на баскім коні.
В далечінь холодну без жалю за літом
Синьоока осінь їде навмання,
В’яне все навколо, де пройдуть копита,
Золоті копита чорного коня.
Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні й розкида кругом.
Скрізь якась покора в тишині розлита,
І берізка гола мерзне під вікном.
(В. Сосюра)
? Виписати іменники. Визначити, які з них відповідають на питання хто?, а які — на питання що?
? Дібрати синоніми до виділених слів.
Коментар учителя. Іменники,які відповідають на питання хто?, належать до назв істот, а ті, що відповідають на питання що?,— до неістот.
Крім цього, іменники поділяються на власні та загальні. Загальні іменники називають усі предмети певного роду, наприклад, слово місто позначає будь-який великий населений пункт. Власні іменники використовуються для того, щоб з ряду предметів певного роду виділити якийсь один предмет. Наприклад, власна назва Київ виділяє з усіх міст столицю України. До власних іменників належать імена, прізвища, клички тварин, географічні назви, назви книжок, газет, журналів, кінофільмів, кораблів, різних організацій, історичних подій. Власні іменники пишуться з великої літери. Назви книжок, журналів, кораблів, магазинів тощо беруться в лапки. Власні іменники можуть виражатися одним словом: Олена, кількома словами: Організація Об’єднаних Націй. Якщо у складі власного імені, вираженого словосполученням, є загальні назви, то вони пишуться з малої букви: Восьме березня.
VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
Вибірковий диктант
? Слухаючи текст, виписати іменники.
Благословенним і чарівним уважається той край, де барвінок росте. А росте він у Карпатах, Лісостепу, Західному Поліссі. Та якщо до уваги взяти те, що майже на всіх наших сільських квітниках стелиться цей вічнозелений чагарничок, то й цілу Україну можна назвати барвінковим краєм.
У народі живе чудова легенда про походження рослини. Діялося це тоді, коли турки і татари нападали на українську землю. Увійшли якось вороги у якесь село і винищили там усіх людей. Лише один парубок і дівчина сховалися в лісі. Але й їх знайшли бусурмани. Парубка зарізали, а дівчину задушили. Ото з парубочої крові виріс барвінок, а з уст дівчини полилася чиста вода (З підручника).
? Визначити, які з виписаних іменників належать до назв істот і неістот, які — до власних і загальних назв. Пояснити свій вибір.
? Зробити синтаксичний розбір останнього речення.
Коментоване письмо
? Записати, розкриваючи дужки. Пояснити правопис іменників.
(К, к)конвалія — багаторічна (Р, р)ослина. Вона поширена в (Є, є)вропі, (С, с)ередземномор’ї, (С, с)хідному (С, с)ибіру, на (Д, д)алекому (С, с)ході, в (К, к)итаї та (П, п)івнічній (А, а)мериці. Трапляється (К, к)конвалія також майже по всій (У, у)країні.
? Скласти речення з 2–3 власними назвами, ужитими в тексті вправи.
? Усно побудувати твір-мініатюру про вашу улюблену квітку.
Лінгвістична гра
? Кожний має запропонувати іменник — власну назву. Наступне слово має починатися кінцевою літерою попереднього слова.
Наприклад: Київ, Вінниця, Ялта, Аркадій, Йосип, Поділля. Хто не може назвати — вибуває з гри.
VІІ. Підсумки уроку
Дати відповіді:
1. Що нового ви дізналися про іменник?
2. Чим відрізняється категорія істоти від неістоти?
3. Які іменники належать до загальних назв?
VІІІ. Домашнє завдання
1. Скласти монологічне висловлювання в науковому стилі про загальні й власні назви іменників та про істоти і неістоти.
2. Виписати з підручника історії 5–6 речень із власними назвами. Пояснити їх правопис. Зробити синтаксичний розбір одного з виписаних речень.