Урок №48 КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 4 З РОЗДІЛУ «ІМЕННИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ» (ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ)
Мета: оцінити рівень навчальних досягнень з тем «Іменники — назви істот і неістот. Іменники загальні й власні», «Велика буква і лапки у власних назвах», «Рід іменників. Іменники спільного роду», «Число іменників», «Відмінювання іменників. Поділ іменників на відміни», «Особливості творення іменників»; з’ясувати можливі недоліки в ході опанування мовною теорією та прийняти рішення щодо подальшої організації навчальної діяльності з розділу «Іменник як частина мови». Форма проведення тематичної атестації: виконання завдань тестового характеру. Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку ІІІ. Актуалізація опорних знань
Дати відповіді на запитання: 1. Яка частина мови називається іменником? 2. На що вказує іменник, яке має значення? 3. Яку синтаксичну роль може виконувати іменник? 4. Які постійні й змінні ознаки має іменник? 5. З’ясувати особливості відмінювання іменників. 6. Як відрізнити іменники — назви істот від неістот? Навести приклади. 7. Як відрізнити загальні й власні назви іменників? Навести приклади. 8. Назвати правила вживання великої букви і лапок у власних назвах. 9. Розповісти про число іменників. 10. Навести приклади іменників, що мають форми тільки однини або тільки множини. Пояснити. 11. Розказати про поділ іменників на відміни. Навести приклади. 12. Які існують особливості творення іменників?
ІV. Підготовча робота
Мотивація навчальної діяльності учнів. Ознайомлення із критеріями оцінювання тестових завдань (завдання 1- 6 — по 1 балу, завдання 7 — 6 балів). Проведення інструктажу щодо виконання завдань тестового характеру.
V. Виконання завдань тестового характеру
1. Продовжити речення: Морфологія — це:
а) словниковий склад мови; б) розділ науки про мову, що вивчає звукову будову мови; в) розділ науки про мову, що вивчає слово як частину мови.
5. У якому рядку при написанні власних назв допущено помилку?
а) Леся Українка, Тарас Григорович Шевченко, газета Новий день, журнал Дніпро; б) Академія наук України, журнал «Всесвіт», князь Володимир, Дніпро, Херсон; в) Україна, Дунай, Чорне море, Будинок народної творчості, фабрика «Киянка»
а) слова, різні за звучанням, але однакові або близькі за значенням; б) особливі групи слів, що характеризуються лексичним значенням, морфологічними ознаками, синтаксичною роллю в реченні; в) запозичені з інших мов слова.
8. У якому рядку всі іменники належать до назв неістот?
11. У якому рядку при написанні власних назв допущено помилку?
а) Карпати, родина Коцюбинських, Марко Вовчок, Олекса Довбуш, ріка Південний Буг; б) Азовське Море, Тарас Шевченко, Київ, Ярослав Мудрий, журнал Барвінок; в) Кирило Кожум’яка, День Незалежності України, Петро Сагайдачний, сузір’я Скорпіона.