Урок №39
ВЕЛИКА БУКВА І ЛАПКИ У ВЛАСНИХ НАЗВАХ.
СИСТЕМА ТРЕНУВАЛЬНИХ ВПРАВ
Мета: повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови, про вживання великої літери та лапок у власних назвах, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників;
формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях;
розвивати творчі вміння використання іменників у власних висловлюваннях;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати прагнення до знань про навколишнє середовище, оточення.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей
Бесіда за таблицею з метою діагностування рівня навчальних досягнень учнів
ІV. Виконання системи практичних завдань
Колективна робота над текстом
? Прочитати текст. Визначити тип і стиль мовлення. Переказати стисло. Розбити текст на частини. Скласти план.
Кругом Сонця обертаються менші за нього космічні кулі, що звуться планетами. Їх дев’ять: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун і Плутон.
Але навколо Сонця обертаються ще й малі планети і комети.
Великий Космос починається там, де кінчаються найдальші від Сонця шляхи комет. У вічній темряві рідко-рідко блимають променисті зірки. Вони купчаться, утворюючи химерні візерунки, що іноді нагадують людей, тварин чи якісь речі. Такі скупчення зірок називаються сузір’ями.
На нашому північному небі привертають увагу сім зірок, які утворюють сузір’я Великої Ведмедиці, або Великого Воза, як його називають у нас у народі.
Біля Великої Ведмедиці розташувалась Ведмедиця Мала. У нас її звуть Ківш.
Є ще на нашому небосхилі Мисливець, Рак, Скорпіон, Золота Риба, Лебідь і Ліра (З кн. «Про що розповідають зорі»).
? Виписати іменники — власні назви, згрупувавши їх за значенням:
1) планети, 2) сузір’я.
? З’ясувати лексичне значення виділеного слова.
Пошуково-дослідницька робота (робота в парах)
? Дібрати до іменників, що означають загальні назви, іменники — власні назви (4 – 5 прикладів).
1) Персонажі казок: ... 2) Сузір’я: ... 3) Європейські країни: ... 4) Східні країни: ... 5) Острови (або півострови): ... 6) Моря: ... 7) Гори: ... 8) Вулиці: ... 9) Стадіони: ... 10) Назви цукерок: ... 11) Марки автомобілів: ... 12) Діячі спорту та культури: ...
? Скласти речення: а) з однорідними членами; б) з узагальнювальним словом після однорідних членів; в) з узагальнювальним словом перед однорідним членами. Пояснити розділові знаки, накреслити схеми.
Творче конструювання
? Скласти 3–4 речення з іменниками так, щоб в одному випадку вони виступали як загальні назви, а в іншому — як власні.
1) Орел — орел — «Орел». 2) Роман — роман. 3) Дружба — дружба — «Дружба».
Словниковий диктант
? Написати під диктовку іменники. Пояснити орфограми.
Тарас Григорович Шевченко, річка Либідь, Дніпро, майдан Незалежності, оповідання «Морозенко», байка «Вовк та Ягня», журнал «Соняшник», Україна, Ярослав Мудрий, Шевченківська премія, журнал «Всесвіт», Центральна Рада, газета «Голос України», Київ, Львів.
Ситуативне завдання
Уявити ситуацію, що ви з однокласниками вирішили дослідити космічний простір власною мандрівкою. Створити фантастичний твір у формі розповіді на тему «Мандрівка до космосу», використовуючи власні назви.
V. Підбиття підсумків уроку
VІ. Домашнє завдання
Виписати з підручника географії (або історії) 5 – 6 речень з іменниками — власними назвами. З’ясувати синтаксичну функцію власних назв, пояснити їх правопис.