ЗАЙМЕННИК
Урок №90
ЗАЙМЕННИК: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ,
МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ
Мета: поглибити знання учнів про займенник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки й синтаксичну роль;
формувати загальнопізнавальні вміння знаходити займенники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу навчити помічати красу у вчинках людей і результатах їхньої діяльності.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
1. Психологічна настанова щодо вивчення теми «Займенник». Ознайомлення із структурою теми.
2. Введення у спроектоване понятійно-термінологічне поле з теми.
ІІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку.
Оголошення епіграфа й робота з ним
Без навчання нема пізнання.
Народна мудрість
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми
Творче спостереження над мовним матеріалом з елементами аналізу
? Прочитати текст. З’ясувати тип і стиль мовлення. Визначити, до якої частини мови належать виділені слова.
Коли ми прийшли до школи, я твердо вирішив учитись тільки на «відмінно» і «добре». Мені хотілося з першого ж дня показати, що я вже не той, яким був минулого року. Усім показати: і мамі з татом, і директорові, і вчительці, і всьому класові...
Мені хотілося, щоб швидше вже прийшла Марія Степанівна (її уроки перші), щоб я вже сидів і слухав-слухав уважно... Ні, ще ніхто не знає, як добре я буду вчитись!.. (За Д. Ткачем).
? Виписати займенники, які вказують: а) на предмет; б) ознаку; в) кількість, але не називає їх. Довести, з якими частинами мови співвідносяться займенники.
? Визначити число й відмінок займенників. Виділити ті, в яких можна визначити й рід.
Колективне опрацювання схеми
? Розглянути схему. Визначити, що означає займенник, на які питання відповідає, які морфологічні ознаки властиві йому і яким членом речення може виступати в реченні.
? Сформулювати повне визначення займенника.
? З’ясувати, що спільного й відмінного в значенні займенника й іменника, займенника і прикметника, займенника й числівника.
V. Виконання практичних завдань пізнавального характеру
Вибірково-розподільна робота
? Подані займенники записати у три колонки:
1) що відповідають на запитання хто? що?;
2) що відповідають на запитання який? чий?;
3) що відповідають на запитання скільки?
Абищо, усякий, ваш, ми, стільки, дехто, котрий, скільки, вони, той, хто, будь-який, їхній, свій, ніщо, такий, деякий, воно, дещо.
? Виписати займенники, в яких літери позначають два звуки. Зробити фонетичний розбір цих слів.
Творче моделювання
? Відновити й записати прислів’я, дібравши їхнє продовження з другої колонки. Виділити в них займенники й визначити їхню синтаксичну функцію.
Мудрим ніхто не народився, ... Людина прагне до того, ... Людей питай, ... Кожне діло любить ... Гірка наука, ... Гречана каша ... |
що дає користь. свого майстра. зате плоди її солодкі. а навчився. сама себе хвалить. а свій розум май. |
? З’ясувати тематику прислів’їв. Знайти серед них ті, що записані у вигляді складних речень. Зробити їх синтаксичний розбір.
Відтворення деформованого тексту
? Прочитати. Відновити текст, уставивши на місці крапок потрібні за змістом займенники у відповідній відмінковій формі (див. довідку).
1) Змалку ... дідуся ... сильно любив. 2) ... ніколи не гримав на ..., давав ..., дітям, шоколадки, коли ... провідували ... . 3) Це ... ... першим заохотив читати по-українському — і ... почав читати масу дитячої літератури з України. 4) Потім навернув на писання — спочатку щоденника, а там і ... оповідань (Ю. Ткач).
Довідка:
1) свій (у формі родового відмінка), я (у формі називного відмінка);
2) він (у формі називного відмінка), я (у формі знахідного відмінка), ми (у формі давального відмінка), ми (у формі називного відмінка), він (у формі родового відмінка);
3) він (у формі називного відмінка), я (у формі знахідного відмінка), я (у формі називного відмінка);
4) усякий (у формі родового відмінка).
VІ. Систематизація й узагальнення знань
Дати відповіді:
1. Яка частина мови називається займенником?
2. Як змінюються займенники, співвідносні з іменником? Свою думку довести на прикладах.
3. Як змінюються займенники, співвідносні з прикметником? з числівником?
4. Які морфологічні ознаки характерні для займенника?
VІІ. Підсумок уроку
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
VІІІ. Домашнє завдання
1. Виписати 5 – 6 прислів’їв і приказок про знання, досвід або навчання. Виділити в них займенники, указавши на синтаксичну роль і морфологічні ознаки.
2. Навести по 3 – 4 приклади займенників, що змінюються:
а) тільки за відмінками;
б) за відмінками та числами;
в) за відмінками, числами й родами.