Урок №93
УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК № 22.
ЗАМІТКА В ГАЗЕТУ
ТИПУ РОЗДУМУ ПРО ВЧИНКИ ЛЮДЕЙ
Мета: ознайомити з особливостями побудови замітки типу роздуму (структурою, мовними особливостями);
удосконалити мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати стилістичний аналіз заміток такого типу, сприймати й усно відтворювати висловлювання, а також складати замітку в газету типу роздуму про вчинки людей.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності
Актуалізація опорних знань
? Пригадати, які бувають замітки. Де вони розміщуються?
Колективна робота з текстом (структурно-змістовий аналіз висловлювання)
? Прочитати текст уголос. Чи можна назвати його заміткою? Довести правильність свого твердження. Дібрати оригінальний і привабливий заголовок.
Ми з вами народилися і живемо в Україні. Тут жили наші батьки, діди і прадіди, тут корінь українського народу. Знати свій народ — це знати мамину пісню, що сіяла в душу дитини зернятка, котрі, зійшовши, виростали в добро, любов і ласку людини, це знати батьківську хату, стежина від якої веде у великий шлях Батьківщини, це знати бабусину вишиванку, забуту і розтоптану жорстоким часом, це знати дідусеву казку про правду і кривду.
Україна — край смутку і краси, радості й печалі, розкішний вінок з рути і барвінку, над яким сяють ясні зорі.
Україна — віковічна боротьба нашого народу за незалежність, волю, щастя.
Україна — милозвучна рідна мова, вишитий рушник, український одяг, задушевна лірична пісня і крилатий танець.
Рідна земля… Рідна… Ти кличеш усіх своїх дітей додому, до всього рідного і близького, до теплого і ніжного. Будучи далеко від дому, людина думає про рідну домівку, про близьких і просто друзів, про пахощі весни і морозну свіжість, про подих вітру серед літа і теплий дощ восени. Птахи повертаються додому з далеких південних країн. Додому, на рідну землю. Рідна земля притягує до себе. Ластівка, звивши гніздо тут, у нас, повертається знову до нього, перезимувавши у теплому краї, вона виведе своїх пташенят, навчить їх літати і жити, аж потім відлетить на чужину. І так щороку.
Тож не тільки люди, а й тварини носять у своєму сердечку пам’ять і любов до рідної землі… (З журналу).
? Визначити тип мовлення та композиційні елементи цієї замітки.
? Назвати відомі вам види заміток.
ІV. Творча робота над текстами заміток (сприймання, стилістичний аналіз, відтворення й редагування)
Критичне ставлення до прочитаного і його редагування
? Прочитати замітку у формі роздуму. Визначити її тему й основну думку. З’ясувати, чи розпочав автор замітку так, щоб викликати інтерес читача до поставленої проблеми.
Якби дитина під час конфлікту між батьками взяла відеокамеру і почала непомітно знімати, то вийшла б чудова комедія.
Багато з тих, хто дивиться телесеріал «Санта Барбара», мабуть, думають, що вітчизняні фільми набагато краще відображають реальність, ніж американські. Тільки тому, що ми живемо в Україні й знаємо нашу дійсність. Але американські фільми, можливо, відображають дійсність Америки. Чим же відрізняються українські сім’ї від американських?
І в Америці за певні пустощі батьки дітей карають, і у нас. У нас діти люблять тварин і заводять котів і собак. В Америці діти теж дуже люблять тварин і просять у батьків собаку. У нас батьки люблять своїх дітей, в Америці батьки теж люблять своїх дітей. У нас у сім’ях бувають скандали, в Америці вони теж бувають.
В Америці й у нас повно всього, але все ж є відмінності. В Америці відеомагнітофон — звичайна річ, а деякі українці до цього часу не мають його і дивуються, немов печерні — автомобілю. В Америці є спеціальні служби, котрі захищають тварин. Нам такі служби теж не завадили б.
Ну, а взагалі-то, якою ж повинна бути ідеальна сім’я?
По-перше, повинно бути якомога менше конфліктів. По-друге, в сім’ї заради інтересу повинні бути маленькі скандальчики, тільки не думайте, що я маю на увазі серйозні конфлікти; конфлікт і скандальчик за величиною такі ж різні речі, як Юпітер і Земля. По-третє, дитина в сім’ї повинна бутитрохи неслухняною, трохи пустуном. Це не значить, що це має бути хуліган. Дитина не повинна бути зовсім такою, як в американських фільмах «Важка дитина» і «Один удома». Ні, але в ній обов’язково повинен жити маленький «шматочок» цих героїв. По-четверте, в сім’ї обов’язково повинні траплятися якісь (хоча маленькі), але пригоди! І, по-п’яте, батьки, родичі й самі діти повинні бути добрими і чуйними.
Ну, ось такою, по-моєму, повинна бути ідеальна сім’я… (З газети).
? Уявити, що ви редактор газети, якому принесли замітку. Чи все вам подобається у тексті цієї замітки? Що б ви змінили в ній?
? Скласти простий план замітки. Стисло переказати текст (усно).
Навчальне аудіювання з творчим завданням
? Прослухати уривки заміток із газет. Яке мовленнєве завдання розкривається в них? Схарактеризувати ці замітки: визначити вид кожної, їх структуру, мовне оформлення. Що відображають у них заголовки?
МОЯ НАЙКРАЩА ПОДРУГА — МАМА
Дружба — це найцінніший душевний стан. Не уявляю свого життя без друзів. Справжня дружба буває не з кожною людиною, тому що справжнього друга знайти дуже важко.
Для мене справжній друг — це моя мама. Я завжди можу поділитися з нею своїми секретами, яких не розповідаю навіть однокласницям, можу поділитися переживаннями та спогадами. Я вдячна Богові, що вона в мене є… (З газети).
ЧОМУ Я ЛЮБЛЮ ВЕСНУ
Якби мене спитали про те, яку пору року я люблю найбільше, відповіла б: «Звичайно, весну».
Весна, по-моєму, — найчудовіша пора року! Навесні все на землі пробуджується до нового життя. Тане сніг, з’являється молода травичка, на деревах розкриваються бруньки. Навесні прилітають до насіз вирію птахи, починають робити кубельця, готувати домівки для майбутніх пташенят.
Я люблю спостерігати за природою навесні. Люблю дивитися, як усе навкруги оновлюється, відчувати духмяний аромат рослин — і на душі стає легко і радісно… (З газети).
ЧИМ КОРИСНИЙ ЛІС?
Ліс — це найвірніший наш помічник у боротьбі за врожай.
Він зберігає вологу, пом’якшує клімат, утримує сухі та жаркі вітри, припиняє шлях сипучим піскам. Він — конденсатор вологи: роси, туману. З лісових боліт беруть початок річки. Місця, де знищено ліс, підлягають жорстоким розмивам від повеней та дощів.
Неможливо перелічити всі лиха, які несе з собою вирубка лісів. Якби ви знали про це, то у вас, можливо, не піднялася б рука зламати для букета гілку квітучої липи… (З газети).
? Яка з прослуханих заміток є заміткою-роздумом? Аргументувати правильність свого твердження. Виділити мікротеми та дібрати заголовки до кожної частини. Назвати ключові слова та словосполучення.
Ознайомлення з пам’яткою
Як працювати над заміткою до газети
1. Вдумайтеся в тему, обрану для замітки.
2. Визначте адресата й мету висловлювання.
3. Сформулюйте основну думку (теза може бути висловлена одним реченням, простим за будовою, розповідним або у формі запитання і відповіді на нього).
4. Продумайте композицію замітки (вступ (теза), основна частина (докази), закінчення (висновки).
5. Добирайте переконливі докази (приклади з життя, літератури, висловлювання видатних людей тощо).
6. Дбайте про мовленнєве оформлення замітки: уживайте мовні засоби, характерні для тексту типу роздуму. Для зв’язку аргументів з тезою вживайте сполучники тому що, хоча, оскільки, через те що, незважаючи на те що; вставні слова по-перше, по-друге, нарешті, таким чином.
V. Виконання ситуативного завдання, побудованого на основі спеціально створеної мовленнєвої ситуації
Скласти замітку на одну з тем «Головне — завжди залишатися людиною», «Пригода в нашому класі». Працюючи над заміткою, урахуйте всі вимоги до її написання.
VI. Узагальнення зробленого на уроці
VII. Домашнє завдання
1. Прочитати початки учнівських заміток. Поміркувати, про що має йти мова в цих текстах. Дібрати цікаві заголовки. Продовжити одну із заміток так, щоб вийшов текст-роздум.
Текст 1. Запорозька Січ… Козаччина… Найлегендарніше минуле українського народу, його святиня. Синонім свободи, людської і національної гідності, талановитості…
Текст 2. Свою безмежну любов та повагу до козацтва український народ висловив у численних піснях, думах, легендах та переказах. Я завжди з великим захопленням читаю художні та історичні твори про наших героїчних предків. Уважаю, що сьогодні…
Текст 3. Серед моїх однолітків багато відмінників, «середнячків», але є й хлопці, які не бажають учитися і чекають того дня, коли отримають свідоцтво про неповну середню освіту. Я теж не відмінник, у мене є п’ятірки, шістки та сімки, але я вважаю, що ці хлопці чинять неправильно…
2. Уявити ситуацію: вам у класі доручили написати замітку типу роздуму до шкільної газети на тему «Моє оточення». У тексті ви повинні відбити такі питання:
— Що ти за людина?
— Які люди тебе оточують?
— З ким тобі найцікавіше спілкуватися?
— Чи багато в тебе друзів?
— Як ти поводишся в суспільстві?