Урок №97
УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИх
УМІНЬ І НАВИЧОК № 23.
СКЛАДАННЯ Й РОЗІГРУВАННЯ ДІАЛОГІВ
Мета: навчити оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення, відповідності ситуації спілкування;
удосконалити мовленнєво-комунікативні вміння складати й розігрувати діалоги (орієнтовно 7–8 реплік для двох учнів) відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з особистими враженнями від певних подій, спостереженнями, обміном думками, життєвим досвідом;
використовувати репліки для стимулювання й підтримання діалогу, формули мовленнєвого етикету тощо;
підвищувати мовну й мовленнєву культуру.
Тип уроку: урок формування комунікативних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності
Творче спостереження
? Прочитати уривок із повісті Я. Стельмаха «Химера лісового озера, або Митькозавр із Юрківки». Назвати учасників діалогу, з’ясувати його вид (побутовий, діловий, навчальний чи художній).
Удень ми тільки й сиділи над книжками, сперечались, робили різноманітні припущення і бігали до бібліотеки, а надвечір рушали до нашого озера.
Якось, коли ми прогулювались берегом, Митько сказав:
— Ти знаєш, що мені спало на думку?
— Що?
— Село наше зветься Юрківкою через те... Ну, бо від юрського періоду.
— Ти, Митю, мабуть, уже зовсім здурів. Завчився.
— Точно-точно, якийсь зв’язок тут є.
— І хто ж, по-твоєму, так його назвав?
— Люди, які раніше тут жили.
— Коли раніше, в юрському періоді? Тут самі ящери тоді жили. Мабуть, ящери його так і назвали, правда? Хай, думають, раз ми живемо в юрському періоді, то й село, що тут буде, зватиметься Юрківкою. Приїде колись сюди Митько, нас добрим словом згадає. Так?
— Смійся, смійся...
— Та ти не переживай, Митю, — заспокоїв я його. — Ти знаєш, що я придумав? Назвати оцього-от, — показав на озеро, — котрий отут живе, Митькозавром. На твою честь (Я. Стельмах).
? Проаналізувати ситуацію спілкування (тему й основну думку діалогу, мету й умови спілкування).
ІV. Виконання ситуативних завдань на складання й розігрування діалогів
Складання й розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування
Дати відповіді на запитання:
1. Якого змісту художні твори вас найбільше захоплюють?
2. Чи є у вас улюблений автор? Назвіть його.
3. Які твори, із прочитаних у 6 класі, вам найбільше сподобалися й чому?
4. Чи знаєте ви українських письменників-сатириків?
5. Які художні засоби виразності вам відомі?
6. Яку роль вони відіграють у художніх творах?
7. Що ви плануєте прочитати під час літніх канікул?
? На основі запитань і сформульованих відповідей скласти й записати діалог, уявивши ситуацію: ваш товариш запитує, а ви відповідаєте.
? Розіграти діалог, використовуючи репліки для стимулювання, підтримання діалогу, формули мовленнєвого етикету тощо.
Складання й розігрування діалогу відповідно до ситуації спілкування, пов’язаної з обміном думками
? Пригадайте одну з останніх поїздок вашого класу на екскурсію до театру, зоопарку, лісу, іншого міста та ін. Спробуйте поділитися своїми враженнями з батьками. Складіть і запишіть діалог, дотримуючись правил спілкування. Дбайте про те, щоб репліки діалогу були послідовними, доречними, грамотно оформленими.
Коментар учителя. Під час спілкування не перебивайте співрозмовника, заохочуйте його висловити свою думку; зацікавлено й доброзичливо вислуховуйте його, висловлюйте незгоду з позицією іншого так, щоб його не образити.
V. Самостійне складання діалогів у парах
Уявіть себе вчителем історії, який перевіряє, як учні засвоїли матеріал попередньої теми. Розіграйте діалог із товаришем по парті, дотримуючись етикетних норм.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Скласти й записати діалог на тему «Треба знати, що казати», ілюструючи його прикладами з власного життя.
Коментар учителя. Висловіть особисту позицію щодо обговорюваної теми, використовуючи такі прислів’я і приказки для узагальнень та висновків:
1) Говори мало, слухай багато, а думай ще більше. 2) Гостре словечко коле сердечко. 3) Держи голову високо, та не задирай носа. 4) Десять раз подумай, а раз скажи. 5) Знаєш — кажи, не знаєш — мовчи.