ПРИКМЕТНИК
Урок №62
ПРИКМЕТНИК: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ,
МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ
Мета: поглибити знання про прикметник як частину мови;
формувати загальнопізнавальні вміння відрізняти прикметник від інших частин мови;
правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу познайомити із святами й народними обрядами листопада.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Оголошення епіграфа уроку
Листопад зимі ворота відчиняє.
Народна мудрість
IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Творчий диктант
? Записати текст, знайти прикметники, визначити синтаксичну роль. Усно продовжити розповідь.
Серед свят осіннього циклу заслуговує на увагу день святого великомученика Димитрія, яке припадало на 8 листопада. Це свято здавна шанувалося в народі, оскільки завершувало хліборобський рік. За народною уявою, цей святий замикає землю і надає право господарювати на ній зимі (За В. Скуратівським).
Лінгвістичний експеримент
? Вилучити всі прикметники з попередньо записаного тексту. З’ясувати, яким стало висловлювання. Зробити висновок про те, яку роль виконують прикметники в мовленні.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Розповідь учителя з використанням узагальнювальної таблиці про прикметник як частину мови.
VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
Вибіркова робота
? Виписати словосполучення, до складу яких входять прикметники. Визначити рід, число, відмінок прикметників.
За Дмитровим днем у давнину завбачували погоду — якими будуть літо і зима, урожай, приплід худоби тощо.
Випав сніг — увесь листопад буде холодним і морозним.
Замерзла земля і дме холодний вітер — снігу не буде до Нового року.
Якщо відлига, то на теплу зиму і ранню весну; цей день зі снігом — весна пізня; холод і сніг — на пізню і холодну весну (За В. Скуратівським).
Творча робота за різними рівнями складності
? Рівень 1. Розтлумачити фразеологізм у голові мак, дібрати до нього слова-синоніми.
У голові мак — молодий. Синоніми — недосвідчений, юний, ярий.
? Рівень 2. Фразеологічний зворот у голові мак увести в речення. Підкреслити головні та другорядні члени речення.
? Рівень 3. Дібрати до прикметника лагідний синоніми. Який фразеологічний зворот розкриває цю якість людини?
Лагідний — добрий, дружній, ласкавий, ніжний. Фразеологізм — м’який душею.
? Рівень 4.Скласти невелике висловлювання, яке б розкривало зміст фразеологізму наче з лика зшитий.
Дослідження-відновлення
? Прочитати текст. З’ясувати, слова яких частин мови в ньому пропущені. Відновити висловлювання, добираючи слова, які б краще передавали ознаки названих у тексті предметів.
Нещодавно ліс мінився … барвами, а сьогодні вже стоїть … . Лише дуби зберегли … вбрання.
Ноги глибоко утопають в … листі, яке … ковдрою лягло на … землю.
Незабаром настануть … морози. Засяє тоді ліс на … сонці … діамантами. Непомітно сховається під … сніг і терпляче чекатиме … відродження (З журналу).
Словникова робота (за варіантами)
? До прикметників веселий, симпатичний, шанобливий, цікавий, дбайливий дібрати: варіант 1— антоніми; варіант 2 — синоніми. Увести їх у прості речення, ускладнені звертаннями і вставними словами.
Визначити синтаксичну роль прикметників.
VІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Дати відповіді на питання:
1. Що нового ви дізналися про прикметник як частину мови?
2. Як змінюються прикметники?
3. Яку синтаксичну роль прикметники виконують у реченні?
VIII. Домашнє завдання
1. Із творів художньої літератури виписати 3–5 речень, у яких розповідається про красу осені. Підкреслити в них прикметники. Визначити їх граматичні ознаки та синтаксичну роль.
2. Уявити ситуацію: до вас у гості приїхав друг (подруга) із-за кордону. Скласти розповідь про одне з українських народних свят осені.