Урок №63
ГРУПИ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ
Мета: ознайомити із групами прикметників за значенням — якісними, відносними, присвійними;
формувати вміння розрізняти якісні, відносні та присвійні прикметники, пояснювати причини переходу прикметників з однієї групи в іншу;
удосконалювати вміння доречно вживати прикметники різних груп за значенням в усному та писемному мовленні;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу познайомити із народними прикметами листопада.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
IІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
Робота над текстом
? Прочитати вголос текст.
На 21 листопада припадає Михайлів день, свято архістратига Михайла, призначення якого — боротьба з войовничим сатанізмом, з допомогою наданої йому Богом властивості поражати вогненним мечем ворогів.
В Україні Михайла найбільше вшановували мисливці, уважаючи своїм безпосереднім покровителем.
За церковними канонами архангел Михаїл переміг злонапасника, себто дохристиянське вірування, а тому й носив звання архістратига, яке за візантійською термінологією означало головного воєначальника.
На честь архангела будували в Україні церкви й собори, наприклад Михайлівський.
Уважалося, що після Михайла зима неодмінно має сповістити про себе, адже він мусить «приїхати на білому коні», а тому було доброю ознакою врожаю і здоров’я, якщо в цей день випадала хоч невеличка пороша (За В. Скуратівським).
? Дати відповіді на запитання до тексту:
1. Який заголовок можна дібрати до тексту?
2. Яким стилем і типом мовлення написаний текст?
3. Яке значення має слово архістратиг ?
Пошукова робота
? Знайти й виписати прикметники. Визначити їх синтаксичну роль, рід, число, відмінок. Назвати поширені словосполучення, до складу яких входять прикметники.
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Вибірково-пошукова робота
? Із опрацьованого тексту виписати в три колонки прикметники, у яких ознака:
а) могла бути виражена у більшій чи меншій мірі;
б) ознака виражалась би за відношенням до інших предметів;
в) ознака виражалась би за приналежністю чого-небудь особі або тварині.
Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань із базовими
? Пояснення вчителем нового матеріалу за допомогою узагальнювальної таблиці.
Залежно від лексичного, граматичного значення та словотворчих особливостей прикметники поділяються на три розряди: якісні, відносні і присвійні.
Якісні прикметники означають властивості та якості предметів: вродливий, теплий, гарний. Вони мають ступені порівняння, а також зменшені, пестливі, збільшені і згрубілі форми: теплий — тепліший — найтепліший, поганий — гірший; великий — величенький . Якісні прикметники поділяються на кілька тематичних груп, виражаючи: ознаки предметів за фізичними властивостями, що сприймаються органами зору, слуху, смаку, нюху, дотику (органами чуття безпосередньо); просторові, часові; духовні чи фізичні властивості живих істот; зовнішня форма, загальна оцінка.
Відносні прикметники виражають ознаку опосередковано, через відношення до предмета, явища, призначення, абстрактного поняття, місця і часу, числа, дії. Наприклад: кораловий риф, шевський спосіб, польський кордон, нижній поверх .
Ознака, яку вони виражають, є незмінною (не може виявлятись більшою або меншою мірою). Мають лише похідну основу. Синонімічні словосполучення типу: осінній день — день осені, вовняна сукня — сукня з вовни.
Присвійні прикметники вказують на належність предмета якійсь істоті (кому-небудь) і відповідають на питання чий? чия? чиє? чиї? Вони означають належність істотам і творяться від них: дядько — дядьків голос, Марина — Маринина спідниця, соловей — солов’їне пір’я.
Прикметники можуть переходити з одного розряду в інший. Це зумовлено здатністю прикметників широко вживатися в переносному значенні.
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
Вибіркова робота
? Прочитати народні прикмети, пов’язані з листопадом. Виписати спочатку якісні прикметники, потім — відносні і присвійні.
1) Якщо листопад дерев не обтрусить, то зима довгою бути мусить. 2) Листопадовий день, що заячий хвіст. 3) У листопаді сонця, як у старої баби чепуріння. 4) Якщо на Дмитрів день (27 листопада) замерзла земля і дме холодний вітер — снігу не буде до Нового року. 5) Випав сніг на Дмитра — увесь листопад буде холодним і морозним. 6) Від Михайла (21 листопада) зима морози кує. 7) Якщо на Михайла ніч ясна, то буде зима сніжна й красна (Нар. творчість).
Творча робота
? Прикметники синій, легкий, лимонний, кам’яний, зміїний увести у словосполучення так, щоб вони належали до різних розрядів.
Зразок: золотий годинник — золоті руки.
Творче реконструювання
? Словосполучення «іменник + іменник» замінити на словосполучення «прикметник + іменник». Визначити розряд за значенням ужитих прикметників.
Покрівля із соломи, хвіст лиси, шия жирафа, молоко з-під корови, хустка для мами, квітка із запахом, дівчина із вродою, опади з атмосфери, курси для підготовки, автомати для гри, вуха осла, іграшка для Івана.
Ігрове завдання «хто швидше»
? Прочитати загадки-жарти, розгадати їх. Відгадки записати, визначаючи рід, число, відмінок.
1) Який відносний прикметник показує ознаку хвороби, відсутньої на землі? 2) Який прикметник називає ознаку білої хустки, намоченої в Чорному морі? 3) Назвіть якісний прикметник, що означаєть «смак» долі, усмішки. 4) Назвіть якісний прикметник, що не має ступенів порівняння й означає людину, яка ніколи не заглядає в дзеркало. 5) Назвіть якісний прикметник, що показує ознаку каміння, якого немає в річці. 6) Який голос буває з дорогої матерії? 7) Назвіть якісний прикметник, що показує ознаку бочки, в яку не можна наливати воду. 8) Який прикметник означає посуд, з якого не їдять?
Матеріал для вчителя:1) морська хвороба; 2) мокра хустка; 3) гірка доля, солодка або кисла усмішка; 4) незряча людина; 5) сухе каміння; 6) бархатний голос; 7) повна бочка; 8) порожній посуд.
VI. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Дати відповіді на питання:
1. За якими ознаками можна відрізнити якісні, відносні і присвійні прикметники?
2. Чим зумовлений перехід прикметників одного розряду в інший?
3. Чому відносні прикметники є похідними?
VII. Підсумок уроку
VIII. Домашнє завдання
1. Підготувати розповідь про розряди прикметників за значенням.
2. Уживаючи якісні, відносні і присвійні прикметники, розповісти про звичаї або традиції вашої родини, пов’язані із зимовими святами.