Урок №68
ПРИКМЕТНИКИ ТВЕРДОЇ І М’ЯКОЇ ГРУП.
ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ
Мета: ознайомити із прикметниками твердої і м’якої груп та особливостями їх відмінювання;
виробити вміння й навички правильно визначати й відмінювати прикметники твердої і м’якої груп;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу ознайомити з історією народного житла, його інтер’єром.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Спостереження над мовним матеріалом
? З’ясувати, на який приголосний закінчуються основи слів крихкий, вразливий, тривожний, внутрішній, літній, довколишній.
Коментар учителя. Залежно від того, на твердий чи на м’який приголосний закінчуються основи прикметників, вони поділяються на тверду і м’яку групи.
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
Вибірково-розподільна робота
? Записати прикметники у формі називного відмінка однини чоловічого роду. Указати на групи прикметників за типом відмінювання.
Прибережн..., братн..., пшеничн..., сінешн..., заможн..., природн..., художн..., мужн..., висок..., дружн... .
? Розтлумачити слова дружній ідружний.
Довідка: дружній— приязний, дружний— одностайний.
Коментоване письмо
? Записати під диктовку текст. Підкреслити прикметники. Визначити групу, рід, число, відмінок.
Традиційним типам хат різних регіонів України надавали своєрідності такі елементи, як ґанок, значні виноси даху тагалерея. Подальше ускладнення плану хати йшло через виокремлення в сінях комори, а в житловому приміщенні — кухні (З енциклопедії).
? Розтлумачити виділені слова й дібрати до них синоніми.
Ґанок — прибудова, присінок біля входу в будинок із майданчиком, на який ведуть східці.
Галерея — критий чи відкритий коридор, що з’єднує два або кілька приміщень; довгий балкон уздовж будинку.
Комора —
1. Окрема будівля для зберігання зерна.
2. Приміщення в житловому будинку, де тримають продукти харчування.
Творча робота
? Записати словосполучення в орудному відмінку однини, пояснити правопис. Скласти 2–3 речення, використовуючи подані сполучення слів.
Вужча кімната, більша площа, нижча круча, домашня локшина, порожня скриня, старожитній звичай, хатній посуд, зовнішній вигляд.
Навчальне редагування
? Прочитати прикметники. Знайти неправильні форми слів. Записати, виправляючи недоліки.
Кварцевий, помаранчовий, шавлієвий, грушевий, вишньовий, життьовий, миттьовий.
VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Дати відповіді на питання:
1. Які прикметники належать до твердої, а які — до м’якої групи?
2. Які особливості відмінювання прикметників твердої групи?
3. Які особливості відмінювання прикметників м’якої групи?
4. Як відмінюються прикметники на -лиций?
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання
1. Скласти зв’язне висловлювання у науковому стилі на тему «Особливості відмінювання прикметників твердої і м’якої груп».
2. Дібрати синоніми до слів братній, навколишній, трикутний, свіжий. Визначити їх групи за типом відмінювання (тверда чи м’яка).