Повторення й узагальнення вивченого

ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО. ПУНКТУАЦІЯ

Урок № 2

СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ Й РЕЧЕННЯ.

ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ЗВЕРТАННЯ. ВСТАВНІ СЛОВА

Мета:  повторити найважливіші теоретичні відомості з синтак­сису і пунктуації, зокрема про словосполучення й ре­чення як основні синтаксичні одиниці, про особливості вживання звертань, вставних слів і однорідних членів речення; удосконалити загальнопізнавальні вміння роз­різняти словосполучення й речення, визначати головне й залежне слова у словосполученнях, головні й друго­рядні члени речення, знаходити звертання і вставні сло­ва та правильно розставляти розділові знаки відповідно до вивчених пунктуаційних правил; розвивати творчі вміння використовувати вивчені поняття у власних ви­словлюваннях, зважаючи на особливості їх уживання в мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати шанобливе ставлен­ня до рідного слова та надбань української літератури.

Тип уроку: урок повторення набутих знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Настановчо-мотиваційний етап

Психологічна настанова щодо повторення вивченого про слово­сполучення й речення, члени речення, звертання і вставні слова.

ІІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку

ІV. Виконання системи творчих завдань

Колективна робота з текстом

Прочитати текст. Визначити його тему. З'ясувати стильову належ­ність. Що виражає заголовок: тему чи основну думку? Дібрати власний заголовок. Порівняти із заголовками, дібраними одно­класниками, найкращий записати. Яке значення мають речення, різні за метою висловлювання? Дібрати кілька означень мови.

МОВА - СКАРБНИЦЯ ДУХОВНОСТІ НАРОДУ

    Мово рідна! Ти, як море, безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.

   Красо моя! У тобі мудрість віків і пам'ять тисячоліть, зойк мате­рів у годину лиху і непереможний гук лицарів твоїх у днину побідну, пісня серця дівочого в коханні своїм і крик новонародженого. У тобі, мово, неосяжна душа народу: його мудрість і щедрість, радощі й пе­чалі, його труд, і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його.

   Скарбе мій єдиний, з тобою я найбагатший і найдужчий у світі, а без тебе — перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість, у млу небуття.

    Твердине моя, і захисток, і гордість, і розрада в години смутку! Люблю тебе і в гніві, коли ти клекочеш, як вулкан, і гримиш грома­ми на ворогів. Люблю і твою ніжність, коли ти одним-однісіньким словом зігріваєш, мов сонце.

    Світлоносна! Ти є Правда, Добро і Краса народу нашого. Тож та­кою і будь вічно, мово рідна! (За С. Плачиндою).

- Виписати з тексту 7—8 словосполучень та зробити їх синтаксич­ний розбір.

Відтворення теоретичного матеріалу

Розглянути схеми і скласти діалог про будову словосполучень і ре­чень.

shemu_1.jpg

shemu_2.jpg

У репліках діалогу використати такі вислови:

1. Словосполучення від­різняється від речення....

2. Словосполучення складається... .

З. Сло­ва у словосполученні пов'язуються між собою ....

4. Речення служить ... .

5. Йому притаманні такі ознаки ... .

6. Речення складається ....

Лінгвістичне дослідження з творчим завданням

Прочитати. Назвати сполучення слів, які не є словосполучення­ми. Аргументувати свій вибір.

    Алгебра й геометрія, гарячий обід, зворушливо переконувати, мова відроджується, восьмий клас, словосполучення й речення, улюблена справа, дихати повітрям, наші друзі, щоденники школярів, із мовлен­ня, учні розмовляють, ніжний подих, призначити побачення, напи­сати другові, рядки тексту, долати перешкоди, для взаєморозуміння, наука про мову, смачна малина.

- Записати словосполучення. Позначити головне і залежне слова. З'ясувати орфограми.

- Скласти 3—4 речення із звертаннями, використовуючи окремі сло­восполучення. Виділити граматичну основу.

Дослідження-характеристика

- Прочитати виразно поезію. Поміркувати, що відбиває заголовок: тему чи основну думку вірша. З'ясувати, яке значення має ви­користання автором різних за метою висловлювання речень. Чи можна було б уникнути цього?

ДО БРАТА

На мові нашій дня печать.

Вона — як сяйво серед ночі.

Її не можна забувать —

Вона — душі твоєї очі.

На мові нашій дня печать,

Національним самогубцем

Невже ти, брате, хочеш стать?

Яке прекрасне рідне слово!

Воно — не світ, а всі світи...

Шевченка мову і Франкову

Невже під ноги кинеш ти?

Ні, наша мова не загине,

ЇЇ не знищать сили злі.

Ти власним світлом, Україно,

Сіяти будеш на землі.

                 (В. Сосюра)

- Зробити синтаксичний розбір останнього речення. Схарактеризу­вати виділене слово. Пояснити його правопис.

Дослідження-відновлення

Скласти монологічне висловлювання в науковому стилі про роз­ділові знаки в реченнях з однорідними членами, використовуючи подані схеми. Навести приклади, дібравши їх з підручника укра­їнської літератури.

1. О, О, О.    2. О, О і  О.    3. і О, і О, і О.

Творче завдання

Прочитати. Утворити 5—6 поширених, різних за метою висловлю­вання речень. До їх складу ввести вставні слова й однорідні члени речення. Записати, накреслити схеми.

   Дні летять, сонце гріє, сколихнулися відчуття, українська літера­тура, зустрівся знайомий, школяр написав, учні працюють, хворий лежить, композитор грав, дідусь розповів, урок почався, зеленіють трави, очі сяяли, діти привіталися, збудженість насторожує, уміння вдосконалюються, вони зустрічалися, стосунки закінчилися, прихо­дять почуття.

- Пояснити розділові знаки в реченнях зі вставними словами й од­норідними членами речення. Визначити, якою частиною мови ви­ражені другорядні члени речення.

Самостійна робота

- Прочитати фразеологізми. Пояснити їх значення. Сконструювати речення, увівши до їх складу подані фразеологізми і вставні слова з довідки.

   Накивати п'ятами; жалів яструб курку; бурмотіти під носа; у чор­та на болоті; очі на мокрому місці; земля горить під ногами; утопити в ложці води; у лісі вовки виють, а на печі страшно; іти своїм шля­хом; забігти на вогник.

Довідка: на жаль, може, на моє щастя, здавалося, як гадають, без­перечно, я знаю, кажуть, можливо, до речі.

- Прочитати виразно речення. Поміркувати, яку роль відіграють вставні слова в мовленні.

V. Узагальнення й систематизація знань учнів

Експрес-опитування

- Назвати відмінні риси словосполучення і слова, речення.

- Охарактеризувати словосполучення. Навести приклади сполучень слів, що не є словосполученнями.

- Як будується речення? Назвати речення за метою висловлювання. Навести приклади.

- Розказати про однорідні члени речення. Коли між ними ставить­ся кома, а коли — ні?

- Яку роль відіграють у реченнях узагальнювальні слова?

- Які роз­ділові знаки ставляться при них?

- Навести приклади речень із звертаннями та вставними словами?

- Чи є вони членами речення?

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

Уявити ситуацію: у вашій родині відбувається обговорення питан­ня про українську мову як рідну і національну. Скласти й записати полілог між членами родини. Використати звертання, вставні слова та однорідні члени речення. Дібрати заголовок.