Переказ розповідного тексту (письмово)

Урок № 5

ПИСЬМОВИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ МІСЦЕВОСТІ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ

Мета:  удосконалити мовленнєво-мислительні вміння восьми­

класників визначати тему й основну думку тексту, тип і стиль мовлення почутого або прочитаного висловлю­вання; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний, композиційний і змістовий аналіз художнього тексту розповідного характеру з елементами опису місцевості, сприймати текст, розуміти його зміст, стисло відтворювати на письмі, використовуючи мовні засоби, властиві висловлюванням художнього стилю.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Колективна робота з текстом

Перше прослуховування тексту

► Школярі знайомляться з цілісним висловлюванням. Визначають тему й основну думку, а також авторський задум.

    Заходила ніч.

    Німіє степ і тьмариться.

   Поспішаючи, кудись ховаються останні шуми й гуки довгої літ­ньої днини. Не погасло ще на заході, як кров, червоне зарево, а вже над ним у темряві далекого неба зажевріла, немов жарина в попелі, вечірня зоря. А місяць, що перше висів серед ясного неба сірою, ма­лопомітною плямою, під темним крилом ночі зразу ожив і засвітив­ся білим чарівним огнем.

   Ринуло з неба ціле море тихого світла, усе на землі потопляючи. Над степом промайнув легенькою тінню незрячий сон.

    Ніч зайшла.

    Маленькою хмаринкою темніє над глибоким яром закинутий у степу хуторець.

    Синіють у промінні хатки. У яр потяглися довгі тіні.

    Тихо в хуторі, мов у скам'янілому царстві із давньої казки.

    Серпи, коси, вози, збруя — усе мертво лежить коло хат, немов ті цяцьки, що перед сном порозкидали малі діти. По дворах манячать стіжки свіжої пашні, мало не поруч з хатами тягнуться ниви з блис­кучою стернею.

    На нивах, як те військо побите, темніють не зношені снопи, сте­лються довгими рядами не загребені покоси і, збившись стеблинами в густу лаву, подекуди стоять самотою клапті недокошеної пшениці.

    А над усім густо стелеться дух свіжого степового сіна.

    Розкошами, красою віє над степом...

    У яру тихо й сумно. Світить над ним місяць. Уздовж його розтягну­лися довгою стрічкою кучеряві верби. З-під верб одірвались і поплив­ли проти місяця понад зрошеною травою марища — тіні. Запирскало щось... Воли. За волами виринула й стала в яру волохата постать.

    На голові в неї наверчене жмутом якесь ганчір'я, довга свита під­перезана білою ганчіркою, на ногах великі мужичі чоботи, а в ру­ках — батіг. З купи ганчірок визирає мармурове дівоче личко з дуже великими пречудними очима. Дівчина притулилася плечем до стовбу­ра й закинула голову проти місяця. Очі в неї склепилися, руки опус­тились, як у сонної. Стоїть і осміхається.

   Затремтіло зразу сонне повітря, і зграї срібних звуків, плутаючись і виграваючи, полетіли яром і далеко кругом заснували степ.

   Потім із моря звуків вирізалися дзвінкі, мов із срібла викувані, слова пісні:

Яром, яром, пшениченька ланом,

Горою овес.

Не по правді, молодий козаче,

Зо мною живеш...

     Слова всі до одного оддалися голосною луною: ні одне не схова­лося. Дівчина замовкла і схилила голову. Стало знов тихо. Тільки десь далеко, тремтячи в повітрі, завмирали останні одголоси пісні.

     Верби стоять непорушно. Крізь їх віти де-не-де визирають дале­кі зорі.

     Дівчина звела великі очі й довго вдивлялася ними в сріблясту дале­чінь. Здіймала руки, щось шепотіла сама собі, кивала гірко головою. Знову зворухнулося повітря, і срібні звуки розбудили степ. Дівчина заплющила очі, марить і співає.

     І ввижається бідній дівчині в старих лахміттях, що не наймичка вона, не сирота... Вона дочка багатого батька. У неї шовком шиті со­рочки, дорогії килими, дукачі срібні... Та не милі їй вони, бо не хо­че її любити козак молодий. А той козак — такий хлопець, яких уже немає тепер: він у пишному вбранні, що сяє, як сонце. Під ним грає кінь вороний, а в того коня горять на ногах золоті підкови, срібні виблискують стремена. Сидить козак на коні перед нею, хороший і вільний, як вітер степовий, а вона стоїть перед ним засмучена та стиха докоряє йому, що не по правді він з нею живе...

    Тужить, розливається голос дівчини, і лунає-розлягається по со­нному степу живе оповідання про дівчину та зрадливого козака (С. Васильченко, 518 сл.).

Робота за змістом і структурою тексту

  • Довести належність висловлювання до художнього стилю, на­водячи приклади з тексту.
  • Якою ви уявили дівчину, про яку йдеться у тексті? Описати її.
  • Якою ви уявили місцевість, описану письменником? За допомогою яких художніх засобів йому вдалося це зробити? Навести приклади з тексту.
  • Які типи мовлення поєднано у висловлюванні?
  • На які частини можна поділити текст?
  • Зробити тематичні виписки і самостійно скласти складний план.

Мовностилістичний аналіз тексту

  • Дібрати означення, що використовуються в описі місцевості.
  • Записати порівняння і з'ясувати їх роль в описі місцевості.
  • Пояснити лексичне значення слів жевріти, яр, хутір, стерня, марища, дукачі (за тлумачним словником або контекстом).
  • Виписати слова з подвоєнням і подовженням літер і прокоменту­вати їх правопис.

Повторне прослуховування тексту

ІV. Підготовка чорнового варіанта переказу

Редагування з використанням пам'ятки

Як написати стислий переказ розповідного тексту

з елементами опису місцевості в художньому стилі

  1. Прочитати або прослухати текст, який необхідно переказати стисло.
  2. Визначити тему й основну думку висловлювання.
  3. Вдуматися в тему, пропоновану для стислого переказу.
  4. Виділити з тексту основну інформацію.
  5. Продумати композицію переказу, тип мовлення.
  6. Зробити тематичні виписки.
  7. Самостійно скласти план переказу.
  8. Виписати художні засоби, що допомагають авторові описати міс­цевість.
  9. Дібрати слова та речення для зв'язку частин тексту.

V. Написання стислого переказу розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі

VІ. Домашнє завдання

Завершити розпочату на уроці роботу щодо письмового оформ­лення переказу.