Письмовий твір-роздум
НА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНУ (ЧИ СУСПІЛЬНУ) ТЕМУ
В ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ
СТИЛІ
Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення; розвивати творчі вміння формулювати проблеми, що хвилюють сучасну молодь, критично оцінювати факти навколишньої дійсності; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний аналіз публіцистичного тексту-роздуму, сприймати й розуміти його, письмово створювати власні твори-роздуми в публіцистичному стилі на морально-етичні (суспільні) теми.
Тип уроку: урок
розвитку комунікативних умінь.
ІІ. Ознайомлення з
темою, метою й завданнями уроку
ІІІ.
Актуалізація
мовленнєвознавчих понять
Прочитати народні вислови.
З'ясувати, яких загальнолюдських і моральних цінностей людини вони
стосуються.
1)
Не шукай правди в інших, коли в тебе її немає! 2) Брехня і приятеля робить
ворогом. 3) Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий.
4) Друзі пізнаються в біді. 5) Добро роби скільки можеш, від того ніколи не
занеможеш. 6) Гроші — сила: одних підкуплять, других напоять, а третім лиха
накоять.
- Поміркувати, які
морально-етичні проблеми хвилюють сучасних юнаків і дівчат. Сформулювати ці
проблеми так, щоб їх можна було використати як заголовки майбутніх газетних
заміток чи статей.
ІV.
Колективна робота з
текстом-зразком
Творче
спостереження з елементами аналізу
- Прочитати учнівський твір.
Визначити тип мовлення. З'ясувати, чи актуальна тема висвітлюється автором у
творі. Виділити мікро- теми висловлювання (скласти план).
ЧИ МОЖНА ПОКРАЩИТИ ЕКОЛОГІЧНИЙ СТАН НАШОГО МІСТА?
Ми вступаємо в життя в епоху інтенсивного розвитку не лише науки і техніки, а й
негативних наслідків науково-технічного прогресу: забруднення повітря,
високий рівень шуму та радіації, страшні людські хвороби. Про це все я дізналася
з газет, журналів, книжок, телепередач. Людству загрожує загибель у найближчі
часи, якщо воно терміново не змінить свого ставлення до природи, не
переосмислить життєві цінності.
Ця
проблема цілком стосується і нашого міста. Дуже прикро дивитися, як
вирубають дерева перед будівлями, забруднюють колись квітучі зони відпочинку в
парках. На мою думку, необхідно розробити цілу програму щодо поліпшення
стану екології в місті, займатися пропагандою зелених
насаджень.
Нещодавно у книзі «Твоя планета Земля» я прочитала про конкурси на краще
подвір'я в Голландії. Являєте, там кожного місяця визначають переможців у такій
номінації! Господарям присвоюють звання почесних мешканців міста і нагороджують
премією для подальшого поліпшення паркових зон. А в Харкові ще в 1988 році
відбулося перше в Україні дитяче природоохоронне свято — День деревонасаджень. У
центрі міста було висаджено понад 5000 дубів, ясенів і кленів. Невже ми
цього не зможемо зробити?! Отак, зібравшись гуртом, прибирати вулиці міста,
садити дерева та кущі, а потім усе це дбайливо
зберігати!
Особисто мене ця тема настільки хвилює, що я навіть у створенні власного проекту
(це було домашнім завданням з інформатики) зробила студію флористики. Мені
дуже хочеться, щоб наше місто було схоже на величезний сад, а в ньому жили
щасливі люди. Але це все може статися тільки тоді, коли всі цього забажають і
зрозуміють, що Земля не належить нам — це ми належимо Землі (Анастасія
P.).
- Виділити в тексті твору тезу,
доведення й висновки. Довести, чи переконливі аргументи наводить автор на
підтвердження тези.
- Підготувати усний переказ
прочитаного.
«Як працювати над твором-роздумом
на морально-етичну тему в
публіцистичному стилі»
-
Продумайте послідовність викладу думок, складіть план майбутнього твору.
-
У вступі сформулюйте тезу (твердження), яку вам треба довести в основній частині твору.
-
Обґрунтовуючи твердження, використовуйте переконливі аргументи й докази, наводьте приклади.
-
Висловіть власне ставлення до порушеної у творі проблеми.
-
Свої міркування ілюструйте відомими сентенціями, крилатими висловами, прислів'ями та приказками морально-етичної тематики.
-
Використовуйте слова і сполучення слів, що пов'язують тезу й аргументи, аргументи й висновок: тому що, оскільки, тому, відтак, таким чином, отже та ін.
-
Завершіть твір-роздум висновком у вигляді побажання, заклику, звернення чи поради.
-
Дотримуйтеся вимог публіцистичного стилю (доречно вживайте риторично-питальні речення, вставні слова і словосполучення, звертання, багатозначну й експресивно-емоційну лексику тощо).
Користуючись
пам'яткою, скласти твір-роздум на тему «Борімося за чистоту нашого
міста (селища)», критично оцінюючи факти і явища навколишньої дійсності.
Продемонструвати свою громадянську позицію.
VІ.
Підведення підсумків
уроку
VІІ.
Домашнє
завдання
Скласти
твір-роздум на тему «Моральні принципи сучасної молоді»,
додержуючись вимог публіцистичного стилю.