Письмовий твір-роздум

Урок № 43

ПИСЬМОВИЙ ТВІР-РОЗДУМ

НА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНУ (ЧИ СУСПІЛЬНУ) ТЕМУ

В ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ

Мета:  удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідом­лювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення; розвивати творчі вміння формулювати проб­леми, що хвилюють сучасну молодь, критично оцінювати факти навколишньої дійсності; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композицій­ний аналіз публіцистичного тексту-роздуму, сприймати й розуміти його, письмово створювати власні твори-роздуми в публіцистичному стилі на морально-етичні (суспільні) теми.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація мовленнєвознавчих понять

Дослідження-характеристика

Прочитати народні вислови. З'ясувати, яких загальнолюдських і моральних цінностей людини вони стосуються.

      1) Не шукай правди в інших, коли в тебе її немає! 2) Брехня і приятеля робить ворогом. 3) Не родись багатий та вродливий, а ро­дись при долі та щасливий. 4) Друзі пізнаються в біді. 5) Добро роби скільки можеш, від того ніколи не занеможеш. 6) Гроші — сила: од­них підкуплять, других напоять, а третім лиха накоять.

Проблемна ситуація

- Поміркувати, які морально-етичні проблеми хвилюють сучасних юнаків і дівчат. Сформулювати ці проблеми так, щоб їх можна було використати як заголовки майбутніх газетних заміток чи статей.

ІV. Колективна робота з текстом-зразком

Творче спостереження з елементами аналізу

- Прочитати учнівський твір. Визначити тип мовлення. З'ясувати, чи актуальна тема висвітлюється автором у творі. Виділити мікро- теми висловлювання (скласти план).

ЧИ МОЖНА ПОКРАЩИТИ ЕКОЛОГІЧНИЙ СТАН НАШОГО МІСТА?

      Ми вступаємо в життя в епоху інтенсивного розвитку не лише науки і техніки, а й негативних наслідків науково-технічного про­гресу: забруднення повітря, високий рівень шуму та радіації, страшні людські хвороби. Про це все я дізналася з газет, журналів, книжок, телепередач. Людству загрожує загибель у найближчі часи, якщо во­но терміново не змінить свого ставлення до природи, не переосмис­лить життєві цінності.

     Ця проблема цілком стосується і нашого міста. Дуже прикро ди­витися, як вирубають дерева перед будівлями, забруднюють колись квітучі зони відпочинку в парках. На мою думку, необхідно розроби­ти цілу програму щодо поліпшення стану екології в місті, займатися пропагандою зелених насаджень.

     Нещодавно у книзі «Твоя планета Земля» я прочитала про конкурси на краще подвір'я в Голландії. Являєте, там кожного місяця визначають переможців у такій номінації! Господарям присвоюють звання почесних мешканців міста і нагороджують премією для подальшого поліпшення паркових зон. А в Харкові ще в 1988 році відбулося перше в Україні дитяче природоохоронне свято — День деревонасаджень. У центрі міс­та було висаджено понад 5000 дубів, ясенів і кленів. Невже ми цього не зможемо зробити?! Отак, зібравшись гуртом, прибирати вулиці міс­та, садити дерева та кущі, а потім усе це дбайливо зберігати!

      Особисто мене ця тема настільки хвилює, що я навіть у створенні власного проекту (це було домашнім завданням з інформатики) зро­била студію флористики. Мені дуже хочеться, щоб наше місто було схоже на величезний сад, а в ньому жили щасливі люди. Але це все може статися тільки тоді, коли всі цього забажають і зрозуміють, що Земля не належить нам — це ми належимо Землі (Анастасія P.).

- Виділити в тексті твору тезу, доведення й висновки. Довести, чи переконливі аргументи наводить автор на підтвердження тези.

- Підготувати усний переказ прочитаного.

Робота з пам'яткою

Пам'ятка

«Як працювати над твором-роздумом

на морально-етичну тему в публіцистичному стилі»

  1. Продумайте послідовність викладу думок, складіть план май­бутнього твору.
  2. У вступі сформулюйте тезу (твердження), яку вам треба довести в основній частині твору.
  3. Обґрунтовуючи твердження, використовуйте переконливі аргу­менти й докази, наводьте приклади.
  4. Висловіть власне ставлення до порушеної у творі проблеми.
  5. Свої міркування ілюструйте відомими сентенціями, крилатими ви­словами, прислів'ями та приказками морально-етичної тематики.
  6. Використовуйте слова і сполучення слів, що пов'язують тезу й аргументи, аргументи й висновок: тому що, оскільки, тому, відтак, таким чином, отже та ін.
  7. Завершіть твір-роздум висновком у вигляді побажання, заклику, звернення чи поради.
  8. Дотримуйтеся вимог публіцистичного стилю (доречно вживай­те риторично-питальні речення, вставні слова і словосполучен­ня, звертання, багатозначну й експресивно-емоційну лексику тощо).        

V. Складання твору-роздуму

    Користуючись пам'яткою, скласти твір-роздум на тему «Борімо­ся за чистоту нашого міста (селища)», критично оцінюючи факти і явища навколишньої дійсності. Продемонструвати свою громадян­ську позицію.

VІ. Підведення підсумків уроку

VІІ. Домашнє завдання

    Скласти твір-роздум на тему «Моральні принципи сучасної мо­лоді», додержуючись вимог публіцистичного стилю.