Повторення в кінці року
Мета: узагальнити й систематизувати знання
про просте
неускладнене речення; удосконалити вміння й навички працювати над
визначенням його видів та структури, способів вираження головних і другорядних
членів речення; розвивати вміння правильно інтонувати прості неускладнені
речення та розставляти розділові знаки в них; розвивати логічне мислення,
пам'ять, увагу, кмітливість, творчі вміння використання простих не-
ускладнених речень у власних висловлюваннях певного стилю і типу мовлення; за
допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати
любов до рідного краю та до своєї держави, бачити прекрасне й розуміти надбання
попередніх поколінь.
Тип уроку: урок
узагальнення й систематизації знань.
ІІ.
Мотивація навчальної
діяльності
Для мене багато не треба,
Щоб серце забилось
раптово...
Д.
Луценко
ІІІ.
Актуалізація опорних
знань
► Прочитати текст мовчки.
З'ясувати стиль і тип мовлення. Поміркувати, що відбиває заголовок: тему чи
основну думку. Аргументувати відповідь. Чи бували ви коли-небудь в
українському селі?
- Поділитися спогадами і
враженнями, продовжуючи текст і зберігаючи авторський задум
(усно).
СЕЛО В НАШІЙ УКРАЇНІ
Які
пишні села в цім краї бувають весною, коли зацвітуть садки! Одно село
зовсім запало в глибоку долину і наче потонуло в білому цвіті садків, як у
молочному озері; друге стоїть на скалистій горі й красується в яблунях та
черешнях проти сонця, неначе біле марево в прозорій імлі. Там десь на широкій
долині розлився довгий став; кругом ставка над самим берегом біліє смуга з
вишневих та черешневих садків. Ставок блищить на сонці, неначе дзеркало,
вправлене в срібні рами, закутані дорогою білою, прозорою тканиною. А там
далі, серед зеленого лісу на долинці, стоїть присілок у садках, — і
здається, ніби серед лісу схопилося біле полум'я, а здорові груші та яблуні,
подекуди розкидані між зеленими грабами, стоять у цвіту, наче срібні
канделябри, розкидані по лісі (За І.
Нечуєм-Левщьким).
- Пояснити лексичне значення
виділеного слова (канделябр — свічник для
кількох свічок або електричних ламп). Скласти з ним речення, щоб воно
виступало в ролі головного члена.
- Складні речення перебудувати у
прості та назвати у кожному простому реченні граматичну основу. З'ясувати
спосіб вираження головних членів речення.
- Із першого речення виписати
словосполучення і зробити їх синтаксичний розбір.
V. Виконання системи
завдань і вправ
- Прочитати текст. Визначити тип
мовлення. Дібрати заголовок. Порівняти із заголовками, дібраними однокласниками,
найкращий — записати. Визначити вид тексту за емоційним забарвленням.
Який настрій створює він у читача?
Берег. Але чий він? Добре, коли це Кавказ і свої люди. А
якщо знову севастопольська земля, яку зайняли фашисти? Що тоді? Стільки страждав
він у морі, й потрапити знову в лапи ворога? О ні! Тільки не це. Павло ще
знайде в собі силу кинутись у море і не датися до рук ворога
живим. Невже його прибило назад до кримських
берегів? Носило по морю, носило і раптом назад. Ох, як
йому важко! Як боляче від усього цього! Що ж робити? Що? Не спи, капітане! Не
спи! Уже земля близько. Там берег... (За В. Кучером).
- Погрупувати речення й записати в такій послідовності:
1) означено-особові;
2) узагальнено-особові;
3) безособові;
4) називні.
- Визначити в кожному реченні
граматичну основу і пояснити, чим вона виражена.
Виділені слова розібрати як
частину мови.
- Схарактеризувати речення за
метою висловлювання. Записати у таблицю приклади речень. Розказати, за якими
ознаками вони класифікуються.
Види речень
За метою
висловлювання |
За емоційним
забарвленням | |||
розповідні |
питальні |
спонукальні |
неокличні |
окличні |
|
|
|
|
|
- Скласти й записати різні за
метою висловлювання речення, у яких підметами були б подані слова і
словосполучення.
Варіант 1 — знайомий,
багато школярів, шість восьмикласників, дві деревини, стадо кіз, кожний із нас,
один із хлопців, кілометрів з двадцять, служити.
Варіант 2 — багато
сіна, мати з дитиною, три танкісти, дехто з відсутніх, уповноважений, одна з
учениць, сім хлопців, творити, метрів з тридцять.
- З'ясувати розділові знаки в
реченнях.
- Зробити синтаксичний розбір
одного речення (за вибором). Вибіркове письмо
- Виписати спочатку речення зі
складеним іменним присудком, а потім — зі складеним дієслівним присудком.
Пояснити, як вони утворюються.
1. Ясне сонце почало підніматися десь далеко за лісом (Панас Мирний). 2. Не
той тепер Миргород, Хорол-річка не та (П. Тичина). 3. Уранці в неділю Улянка
взяла кошик і пішла наламати кукурудзи (О. Донченко). 4. У льотчиків серце
несхитне й тверде (М. Бажан). 5. Усе більше сутеніло, став накрапати дощ (О.
Гончар). 6. Андрійко був повновидий, ясноокий, кучерявий (Марко Вовчок). 7. Іван
був дев'ятнадцятою дитиною в гуцульській родині Палійчуків (М.
Коцюбинський). 8. До чистої мети треба йти чистою дорогою (Леся Українка). 9.
Лише гуртом і пущі, і пустині з піснями, з гуком можна перейти
(М. Рильський). 10. Голос Маланчин ставав теплішим (М.
Коцюбинський).
- Підкреслити другорядні члени
речення і з'ясувати, чим вони виражені.
- Зробити фонетичний розбір
виділених слів.
Самостійна робота з
творчим завданням
- Переписати речення,
розставляючи потрібні розділові знаки. Підкреслити підмет і присудок у
кожному реченні.
1. Народи наші як брати (М Познанська). 2. Наша сила сім'я єдина (Нар.
творчість). 3. Гласність, критика і самокритика гарантія здорового розвитку
суспільства (3 газети). 4. Найкраща насолода, найвища радість життя відчувати
себе потрібним і близьким людям (М. Горький). 5. Той день для нас як музика
крилата (В. Сосюра). 6. Праця творчість (П. Попович). 7. Батьківщина це труд і
свято (А. Костецький). 8. Березень повінь рожевого цвітіння (Б.
Чалий).
- Скласти зв'язну розповідь на
тему «Тире між підметом і присудком». Приклади дібрати з художніх творів,
вивчених на уроках української літератури.
- Уявити, що вам доручено
розмістити на сайті інформацію про відпочинок учнів вашої школи під час літніх
канікул (оздоровчі табори (шкільний та позашкільні), екскурсії, подорожі
цікавими місцями України, різноманітні поїздки тощо).
Скласти й записати
розповідь на тему «Плануємо літній відпочинок», використовуючи
неповні речення та різні типи односкладних.
Розвиток мовних і мовленнєвих
навичок учнів
- У поданому тексті знайти
неповне речення. З'ясувати роль таких речень у мовленні.
Я спитавсь колись у батька:
Ви скажіть мені на щирість,
Що найтяжче ранить серце?...
— І почув:
Несправедливість.
(М. Нагнибіда)
- З'ясувати, які
ознаки мають неповні речення, де вживаються і з якою метою. Якою формою
мовлення ви скористаєтеся?
VI. Систематизація й
узагальнення знань
- Подумати
і дати відповіді на запитання
-
Які ознаки має просте двоскладне речення? Навести приклади двоскладних речень.
-
Схарактеризувати прості односкладні речення. Навести приклади.
-
Які речення називаються неповними?
-
Розказати про другорядні речення.
-
Сформулювати правила написання прикладок.
-
Назвати види обставин і навести приклади речень з їх використанням.
-
Скласти речення з порівняльним зворотом і з'ясувати його роль у реченні.
Скласти
розповідь у науковому стилі на тему «Просте неускладнене речення. Розділові
знаки в ньому». Схарактеризувати теоретичні відомості, одержані у восьмому класі
з цього розділу, з'ясувати їх роль та значення для розвитку мовлення кожної
людини.