Відокремлені обставини. Розділові знаки.

Урок № 62

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В РЕЧЕННЯХ З ВІДОКРЕМЛЕНИМИ ОБСТАВИНАМИ

Мета:  удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння пра­вильно інтонувати речення з відокремленими обстави­нами, пунктуаційні вміння й навички, пов'язані з ужи­ванням розділових знаків у реченнях з відокремленими обставинами; формувати вміння визначати доцільність уживання коми в реченнях з одиничним дієприслів­ником; розвити творчі вміння конструювати речення з відокремленими обставинами, що мають різний спосіб морфологічного вираження; за допомогою мовленнєво- комунікативного дидактичного матеріалу підвищувати мовленнєву культуру.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми, мети й завдань уроку

ІІІ. Виконання системи практичних завдань творчого характеру, спрямованих

на формування пунктуаційних умінь і навичок

Дослідження-зіставлення

    На дні провалля рине й ре ве вода, підмиваючи кручі берега (П. Куліш).

    На дні провалля, підмиваючи кручі берега, рине й реве вода.

► Порівняти речення. Дослідити, чи впливає на розстановку розді­лових знаків у них місце дієприслівникового звороту відповідно до слова, до якого належить. Свої висновки зіставити з теоретич­ним матеріалом підручника.

- Записати речення, змінюючи місце відокремлених обставин й роз­ставляючи потрібні розділові знаки.

     1. Княгиня не сідаючи за стіл усе ходила слідом за дівчатами. 2. Узявши на ліву руку од дороги пішов козак вузенькою стежечкою. 3. А там стоять збившись у купу понурі голови (П. Куліш). 4. Бабуся сидячи за столом тихенько й величненько якусь думку собі думала (Марко Вовчок).

Диктант з усним обґрунтуванням

- Записати речення під диктовку вчителя. Виділити відокремлені обставини. Пояснити вживання коми в реченнях з однорідними членами й відокремленими обставинами.

    1. Майстер зрізав очеретини вирівнював і ладнав їх не відчуваючи ні втоми ні вогкості ні палких укусів комарів (В. Шевчук). 2. З дитин­ства всупереч схоластичній науці дяків Тарас прилучаючись до всього народного всотуючи в кожну жилку дух героїчності, незборності й ви­сокої поетичності своїх мужніх і талановитих пращурів осмислено дозбирував дорогоцінні зерна національної духовності (Б. Чайковський). 3. Тужливо подивившись у небо лелека від криниці повертається на­зад у бічну вуличку (Є. Гуцало). 4. Хіба ж я міг піти не пообідавши? (Б. Харчук). 5. Стомившись від напливу вражень Шептало спинився нашорошив вуха і сторожко скосив очі (В. Дрозд). 6. Відчинивши на­встіж вікна і двері на ґанок я впивав у себе на повні груди чисте те­пле вогкувато м'яке повітря морське (О. Кониський). 7. Дівчина маючи на своїй голові вінок володіє чарами (О. Воропай). 8. Пригнувшись під розбуялим кущистим бузком я ступив на стежку (Б. Харчук). 9. Перед нами відкрилося село розкинувшись серед хлібів (Б. Харчук). 10. І дов­го так стояв малий Мирон то схиляючись то повертаючись над бро­дом але лізти у воду все якось не смів (І. Франко). 11. Татари вбива­ють і палять залишаючи за собою пустош (Б. Харчук).

Яке речення є «зайвим» (обставина в ньому виступає невідокремленою)?

Пошуково-вибіркова робота

Прочитати речення. Скориставшись схемою, дослідити, у яких із них виділений дієприслівник виступає в ролі відокремленої обста­вини, а в яких — у ролі невідокремленої обставини. Записати ре­чення до відповідної колонки таблиці. Пояснити розділові знаки. 1. Каже по другий бік сміючись запорожець. 2. Вражий запоро­жець аж за боки береться регочучи. 3. Розігнавшись скакнув Петро і якраз досяг до другого берега. 4. Василь Невільник не жалуючи по­ганяє коней. 5. Тихо сонечко заходячи грає по стіні з вишневими ві­тами. 6. Череваниха обернулася до Шрама та й каже сміючись. 7. Ін­ші козаки вже лежать повивертавшись (3 те. П. Куліша). 8. Крикнула панночка плачучи. 9. Стара пані вигукує ридаючи. 10. Назар пішов попрощавшись (3 тв. Марка Вовчка).

 

shemu_48.jpg

 

Творче конструювання

- У поданих словосполученнях виділені слова замінити фразеологіз­мами з довідки. Увести дієприслівникові звороти фразеологічного типу в самостійно складені речення. Пояснити відсутність коми перед такими зворотами.

      Працювати невтомно. Дивитися сердито. Жити обережно. Говорити пильно. Працювати без охоти. Оглядатися грайливо. Йти з гідністю.

Довідка: оглядаючись назад; не покладаючи рук; спустивши рука­ва; закопиливши губу; тримаючи себе королем; не спускаючи очей; пускаючи бісики очима.

- Які фразеологічні звороти є антонімічними?

Пунктуаційний практикум (самостійна робота)

- Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Підкрес­лити відокремлені обставини.

     Давно-давно колись в одному з наших наддніпрянських сіл жила дівчина на ім'я Марійка. Багато хлопців сохли за нею намагаючись привернути її увагу.

    Якось пішла Марійка до Дніпра сіла в батьків човен та й поплив­ла на Хортицю. Перепливла зійшла на берег острова й почала рвати квіти на вінок. Аж раптом відчула, що на неї дивиться молодий ри­балка. Зустрілися молодята очима — і навіки полюбилися.

    Марійка стояла випустивши квіти з рук і чекала. Може хоч сло­во скаже чарівний незнайомець... Але він мовчав. А по якійсь хви­лі підійшов до неї нагнувся підняв упущені квіти і усміхаючись від­дав їх дівчині. І ніжно-ніжно подивився на неї знову промовчавши. Отак вони того разу й розійшлися не сказавши одне одному жод­ного слова.

    Аж згодом Марійка пливучи на Хортицю до свого милого задума­лася засумувала й не помітила, що бистрина несе її човна на скелі, між якими вирувала й пінилася вода (3 нар. оповідання).

IV. Узагальнення й систематизація знань з теми

Диктант-тест

1. Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Визна­чити, у якій синтаксичній конструкції відокремлена обставина ви­ражена іменником із залежними словами.

А У саду якраз коло погребні під яблунею лежав у білій сорочці мій дід Семен (О. Довженко).

Б Веселка виграючи розмаїттям кольорів завжди викликала ра­дість (О. Потапенко).

В Створивши низку глибоких наукових праць Олександр Потеб­ня посів чільне місце в історії світового мовознавства (Л. Семака).

Г Співали пташки славлячи весну (О. Довженко).

2. Визначити речення, у якому одиничний дієприслівник не відо­кремлюється. Свій вибір обґрунтувати.

А 3 кожним роком прощаючись важче залишити стареньких бать­ків (М. Луків).

Б Білий димок хвилюючись здіймається догори понад чумацьким табором (М. Коцюбинський).

В Світова зірка блідне й тремтить догораючи (М. Коцюбин­ський).

Г Дрібні хвилі темніючи зливалися докупи (М. Коцюбинський).

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

    Змоделювати речення, ускладнені відокремленими обставина­ми, вираженими:

а) дієприкметниковим зворотом;

б) іменником із залежними словами.

   Записати змодельовані речення, розстав­ляючи потрібні розділові знаки. Пояснити пунктуацію в реченнях. Виділити граматичні основи. Дослідити, які речення за будовою є складними.

   1. Двері відчинив сам господар (Ю. Мушкетик). 2. Вітер гнав пе­рекотиполе, сік дрібним дощем, крупою (Ю. Клименко). 3. На околиці містечка височить сосновий паркан (А. М'ястківський). 4. Співають птахи, літають мотилі, пахнуть квіти (Б. Лепкий).