Однорідні й неоднорідні означення
ОДНОРІДНІ
Й НЕОДНОРІДНІ ОЗНАЧЕННЯ
Мета: ознайомити учнів з поняттям про однорідні й неоднорідні означення, сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні й неоднорідні означення, з'ясовувати їх роль у реченні; правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними й неоднорідними означеннями; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними й неоднорідними означеннями та використовувати їх в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок
засвоєння нових знань (формування мовної
компетенції).
ІІ.
Мотивація навчальної
діяльності (повідомлення мети майбутньої роботи, усвідомлення її
учнями)
...епітет б'є стрілою
У саму щонайглибшу
суть...
М.
Рильський
ІІІ.
Відтворення теоретичних
відомостей, застосування яких потрібне на уроці
► Прочитати мовчки текст. Пригадати, з якого твору взято уривок. Дати відповідь на запитання, поставлене в останньому реченні. Визначити, які типи мовлення поєднано в тексті.
Чим
далі вона йшла, тим більше дивувалася, що сьогодні попадалось їй так багато
живих істот. Тричі вона помітила крізь комиші сірий вовчий хребет, раз
лисиця майнула коло неї хвостом, а то здалеку чулося немов кабаняче
рохкання. Вужі й гадюки набралися сьогодні особливої
рухливості, бо все повзли й повзли у тому ж напрямку, як ішла Соломія, і їй
треба було особливо зважати, щоб не наступити на слизьке й холодне гадюче
тіло. Птахи кружляли над плавнями цілими хмарами і так
верещали, що заглушали навіть шум плавнів. Соломія все
йшла. Вона зібрала всю енергію, всю силу волі, всю міць тіла і йшла вперто з
вірою, що її широкі й високі груди зламають усі перешкоди. Однак краю
плавням не було. Комиші, озерця, єрики... І знов комиші, і знов вода, і знов той
самий звук розміреного, однотонного прибою, морські хвилі. Надвечір їй
почувся дим, і вона зраділа — значить близько люди. Та чим більше вона йшла, тим
більше смеркалося, тим більше дим ставав помітним. Птахи сильніше
непокоїлися. У повітрі стало тепліше. Те тепло йшло ззаду і з боків, немов од
печі. Соломії робилося душно. Її дуже дивували і навіть непокоїли ті зміни в
плавнях. Що се таке робиться навкруги? (За М.
Коцюбинським).
- Знайти речення з однорідними
членами. Схарактеризувати однорідні члени, визначивши, до якого слова в
реченні вони належать, що вони означають, на які запитання відповідають. Чи в
усіх випадках між означеннями, що належать до того самого слова,
ставиться кома?
- Дібрати синоніми до виділених
слів.
Розвиток мовлення з
творчим завданням
- Переказати текст, доповнюючи
його спогадами (прочитаною, побаченою або почутою інформацією) про плавні.
Ужити означення-епітети.
V.
Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
- Чим відрізняються однорідні й
неоднорідні означення? (Дати відповідь, скористатися теоретичним матеріалом
підручника.)
IV. Виконання системи
творчих завдань і вправ на основі опрацьованого теоретичного
матеріалу
- Списати речення. Які означення
в них використано? Підкреслити означення. Довести правильність виконання
завдання.
1.
Від уяви про те нове життя в Дмитра аж дух захопило, швидше застукало в грудях
серце (О. Десняк). 2. Шалений холодний вітер люто висвистував і завивав,
біснуючись над степом (I. Jle). 3. Червоні язики виривалися з горна, лизали
сіру потріскану глину печі (Ю. Мушкетик). 4. Весь час чарівний барвистий світ
мінився і прозорився, як плесо озера (І. Вільде). 5. Твердий синявий сніг грав
на сонці самоцвітами (М. Коцюбинський). 6. Другого дна Муся
оббігала всі знайомі місця в саду, побувала на лузі, біля річки
(О. Десняк). 7. Темний осінній вечір стоїть за вікнами...
(В. Козаченко).
- Пояснити розділові знаки в
реченнях.
- Зробити словотвірний розбір
виділених слів.
Мовленнєва ситуація.
Перечитати перше речення. Чи доводилося вам переживати такий стан? Уявіть, що ви
виграли в лотерею або перемогли в конкурсі. Розказати про свої почуття, уживаючи
однорідні й неоднорідні означення.
Дослідження-характеристика
з творчим завданням
Прочитати текст. Визначити його стиль. Аргументувати свою думку. Як можна схарактеризувати літню красу у вашій місцевості?
Краса
в лісі влітку, скільки пташиного дзвону-передзвону! Та всі голоси
— і зяблика, і вівсянки, і зеленушки, і навіть одуда — заглушувало кування
зозулі. Не раз стежила Улянка за цим птахом. Літ зозулячий безшумний,
потайний, як у злодюжки. Підкрадається Улянка до зозулі, яка кує на
гілці, і нишком, затамувавши подих, слухає. А птах кує, кланяється, від
крику в нього немов бульбашка перекочується під шкірою на витягненій шиї. І
ніхто, мабуть, окрім Улянки, не підслухав, що зозуля не тільки кує, а,
захопившися, ще й хававкає.
А потім стихли зозулі, замовкли солов'ї, і тільки іноді обізветься
пізній соловейко — почне колінце й раптом обірве, наче засоромиться.
Часто можна було побачити пташку, яка, схопивши черв'яка, зникала з ним
десь у хащі, де в затишному кубельці чекали жовто-пухкі пуцьвірінки (За О.
Донченком).
- Знайти речення з однорідними
членами. Визначити функцію використаних автором однорідних і неоднорідних
означень. Яке слово в реченні вони пояснюють?
- Виписати з тексту прислівники
та з'ясувати їх правопис. Розібрати як частину мови два з них (на
вибір).
- Доповнити виділені речення
однорідними й неоднорідними означеннями.
Коментар учителя. Між
неоднорідними означеннями не вживаються сполучники, їх не можна умовно
підставити в реченні. Порівняйте: докладна, змістовна відповідь (докладна і
змістовна) — однорідні означення; докладна учнівська відповідь; його докладна
відповідь (поєднати сполучником і не можна) — неоднорідні
означення.
- Прочитати іменники та групи
означень, що їх характеризують. Визначити, чи всі вони вказують на однакові
ознаки? Які з них можна віднести до однорідних, а які — до
неоднорідних?
1. Листя —
червоне, пожовкле, гарне, осіннє, багряне, опале, сумне. 2. Хлопчик —
симпатичний, сильний, мужній, натренований, добрий. 3. Ліс — кленовий,
сосновий, густий, березовий, темний, осінній. 4. Дерева — високі, стрункі,
придорожні, пересаджені, підбілені. 5. Квіти — чудові, різнокольорові, пахучі,
весняні, південні, рідкісні.
- Скласти речення зі словами
однієї групи з переднього завдання так, щоб однорідні члени були з'єднані
сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв'язком. Проаналізувати однорідні
члени речення.
- Розглянути фотоілюстрації (із
зображенням природи лісів, гір, річок тощо). Чи доводилося вам милуватися
такими чудовими краєвидами? Розказати про свої враження, використовуючи
однорідні й неоднорідні означення.
- За фотоілюстраціями скласти і
записати 2—3 речення з однорідними членами. Накреслити їх
схеми.
- Списати речення, розставляючи розділові знаки, у такій послідовності:
а) з однорідними означеннями; б)
з неоднорідними означеннями.
1.
Холодне молоде срібло сонця пізньої осені розлите по землі (О. Гончар). 2. Серце
б'ється як згадаю теплі ночі тихі зорі (А. Малишко). 3. Широкі безкраї
простори. Легке і м'яке повітря все пройняте й облите сонячним промінням (Б.
Грінченко). 4. Була темна задушлива ніч на початку місяця червня (С.
Скляренко). 5. Дві сестри тоненькі та сухенькі осінь ловлять в пелени над
ставом (І. Драч). 6. Легкий пухкий попілець ляже вернувшись у рідну землю вкупі
з водою там зростить вербицю — стане початком тоді мій кінець (Леся Українка).
7.
Хороша-хороша голубоока дівчина впіймала хижака (О.Вишня). 8. Зима якось видалася снігова та
холодна (Панас Мирний).
- Пояснити
пунктограми.
- Скласти і записати по 1—2 речення:
а) з однорідними
означеннями; б) з неоднорідними означеннями.
VII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
- Подумати і дати відповіді на
запитання:
-
Які означення слід уважати однорідними?
-
Коли означення є неоднорідними?
-
Схарактеризувати означення, використані в реченні Горнулася в клубок чорна і страшна людська лють на хазяїв (О. Десняк).
-
Довести, що в поданому реченні означення є неоднорідними: І червоні язики виривалися з горна, лизали сіру потріскану глину печі (Ю. Мушкетик).
-
Розказати про розділові знаки при однорідних і неоднорідних означеннях. Навести приклади.
VІІІ.
Підсумок
уроку
ІX.
Домашнє
завдання
З підручника географії, біології або історії виписати 5—6 речень з однорідним й неоднорідними означеннями. Зробити висновок про стилістичну роль речень з однорідними членами. Виконати синтаксичний розбір 2—3 речень на вибір. Прокоментувати розділові знаки.