Роздлові знаки в реченнях зі звертаннями

Урок № 47

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В РЕЧЕННЯХ ЗІ ЗВЕРТАННЯМИ

Мета:  повторити й поглибити знання восьмикласників про розділові знаки в реченнях зі звертаннями; сформувати вміння правильно розставляти розділові знаки та інто­нувати речення зі звертаннями; розвивати творчі вмін­ня складати речення зі звертаннями та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити розрізняти речення, що виконують смислову і стилістичну функції; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактич­ного матеріалу виховувати любов до природних надбань української держави та рідного краю.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів з теми

Спостереження над мовним матеріалом (колективна робота з текстом)

► Прочитати текст. Визначити тип і стиль мовлення. Дібрати заго­ловок, який би виражав основну думку тексту.

СТЕП

    Степе мій, урожайнику! Лежиш ти, повитий красою, шепочеш стиглим колосом! Скільки раз на рік ти міняєш свою оздобу? Навесні ти лежав чорнотілий, клубочився сизим маревом випарів... Напоєний вологою, наснажений сонцем, прийняв ти в лоно своє золотий засів. Потім зарум'янився, зазеленів першими сходами, а згодом обіслав­ся ніжними килимами — ярицвітами. Аж згодом гойдав ти на собі хвилясту, зелену піну злаків, красувався срібним колосом, цвів сереж­ками, клубочився золотим пилом квітування, половів хмарками і за­кипів золотим литвом повнозерного колосу. І ось ми прийшли на твій поклик. Твої недавні весняні сівачі стали женцями.

     Яким же ти розкішним і багатим став, степе наш! Весело і любо засівати тебе хлібом, зодягати, прикрашати тебе зелом молодих лісів, напувати твої яри і вибалки срібноводцям ставків і озер. Любо тебе заквітувати голубим льоном, червоними квітами еспарцету, рожеви­ми китичками конюшини... Весело обробляти тебе, бо горнешся ти, красеню, до сівачів, господарів своїх. Для них ти розквітаєш своєю красою, для них плодоносиш (За І. Цюпою).

- Чи доводилося вам коли-небудь спостерігати за степом? Описати його усно.

- Виписати речення зі звертаннями. Продовжити ряд виписаних речень власне складеними (3—4). Визначити роль звертань у ре­ченнях.

- З'ясувати, з якою метою автор використав у тексті різні за метою висловлювання речення.

- До виділених слів дібрати синоніми.

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Колективний аналіз схем

- Розглянути схеми і скласти зв'язну розповідь про розділові знаки в реченнях зі звертаннями.

shemu_38.jpg

V. Виконання завдань творчого характеру

Дослідження - відновлення

- Уставити замість крапок пропущені звертання, використовуючи слова з довідки. Прочитати виразно відновлену поезію. Поміркувати над задумом автора при створенні поданого висловлювання.

Славтесь в нашім житті, і ..., і ... , і ... .

Славтесь в нашім житті, ....

Слався, ... ,

Революцій повстання,

Хай це знають і внуки, і діти.

Слався, ... , що квітує рясними садами.

Славтесь ви, ... , що вас підносили із нами,

Слався, ... ,

Молода і багата

Під ясними дощами й громами.

                          (За А. Малишком)

Довідка: дерева, ниво пожата, сонце, день наш світання, дорогі за­повіти, земле моя, віти, городи.

- Визначити вид звертань за будовою та спосіб їх вираження.

- Назвати однорідні члени речення та з'ясувати їх стилістичну роль.

Лінгвістичне дослідження з прийомом взаємоперевірки

- Переписати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Під­креслити звертання і підмети.

     1. Грай моя пісне як вітер сей грає. 2. Слово моя ти єдиная зброя ми не повинні загинуть обоє (З тв. Лесі Українки). 3. І тут можна по­милитись Марійко у своїх здібностях (О. Донченко). 4. Галю Риба вже прокинулась (Ю. Збанацький). 5. Спи дитинко сном міцним (М. Риль­ський). 6. Де ти фантазіє там радощі й весна. 7. Через тумани лихі, через велике горе ти світиш мені моя зоре (З тв. Лесі Українки).

- Зробити фонетичний розбір виділених слів.

- Назвати односкладні речення. Визначити їх вид.

Дослідження-трансформація

- Перебудувати речення так, щоб іменники у називному відмінку (підмети) стали звертаннями.

     1. Громадянин Іваненко гарно виступив на зборах. 2. Сонце лас­каве зігріває весняні сходи. 3. Брат поспішав до школи. 4. Ліси шум­лять зеленими кронами дерев. 5. Трави забуяли після рясного дощу. 6. Чудова українська пісня завжди лунає на святах. 7. Мрії так часто супроводжують мене.

- Записати трансформовані речення. Пояснити розділові знаки.

- Зробити синтаксичний розбір другого речення.

Творче конструювання (за варіантами)

Скласти речення зі звертаннями, використовуючи подані фра­зеологізми.

Варіант 1: мати довгого язика, бути в добрій пригоді, довести до гріха, впиватися очима, мати серце з перцем.

Варіант 2: іти по гарячих слідах, як п'яте колесо до воза, з кам'я­ним лицем, витрішки ловити, не мати клепки.

- Пояснити, у якому значення використано фразеологізми в побу­дованих реченнях.

Гра «Хто краще?»

- Заслухати складені однокласниками речення і визначити найкра­щі (влучно використані фразеологізми).

VI. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

- Розказати про розділові знаки при звертанні. Навести приклади.

VII. Підсумок уроку

Рефлексія (учні мають відзначити («+») відповідну колонку)

Моє ставлен­ня до пропонованого зав­дання

Колективна

робота з текстом

Дослідження-відновлення

Творче конструювання (за варіантами)

Дослідження-трансформація

Лінгвістичне до­слідження (взаємоперевірка)

Корисно

 

 

 

 

 

Було цікаво

 

 

 

 

 

Пізнавально

 

 

 

 

 

Як завжди

 

 

 

 

 

Не зрозуміло

 

 

 

 

 

Сумно

 

 

 

 

 

 

VIII. Домашнє завдання

- Написати твір за поданим початком, використовуючи звертання.

     Боже, як багато у світі краси! Яке небо! А Дніпро синій-синій, чистий. Брате мій Дніпре, батьку мій дорогий і прекрасний!...