Узагальнення "Звертання. Вставні слова"
З ТЕМИ «РЕЧЕННЯ ЗІ ЗВЕРТАННЯМИ І
ВСТАВНИМИ СЛОВАМИ»
Мета: узагальнити й систематизувати основні
відомості про речення зі звертаннями і вставними
словами, сформувати цілісну систему особистісних знань з теми,
структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й
навички; розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні
завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати,
систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; розвивати
мовленнєво-комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання
синтаксичних конструкцій зі звертаннями та вставними словами; за допомогою
мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість,
уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності
людини.
Тип уроку: урок
узагальнення й систематизації вивченого.
ІІ.
Повідомлення теми, мети й
завдань уроку
ІІІ.
Узагальнення й
систематизація теоретичних положень з теми
-
Що називається звертанням? З якою метою звертання використовуються в усному й писемному мовленні? Навести приклади.
-
Схарактеризувати звертання за будовою. Навести приклади.
-
Розказати про розділові знаки в реченнях із звертаннями.
-
Які слова називаються вставними? Навести приклади.
-
Яку роль у реченні відіграють вставні словосполучення і речення? Чим вони відрізняються від вставних слів?
-
Навести приклади речень зі вставними реченнями. З'ясувати розділові знаки.
ІV.
Виконання завдань і
вправ на застосування узагальнювальних правил
Вибірково-розподільний
словниковий диктант
► Записати в одну колонку
звертання, а в другу — вставні слова, словосполучення, речення. Пояснити їх
правопис.
Сину, треба думати, сизокрилий, соромно сказати, Вітчизно моя, може, люди,
дозвольте, Ніно Павлівно, тато його був у відрядженні, Україно, з іншого боку,
червоні троянди, безумовно, брати, між іншим, дорогі мої однокласники,
зрештою, мово рідна, мій друже, без сумніву, між нами кажучи, о земле, будь
ласка, по-моєму, чудовий краю, на мою думку, по-перше, вітре, далі солов'їні,
по-друге, до речі, щастя мені тоді настало, вечірнє сонце,
безперечно.
- Сконструювати по три речення зі
звертаннями і вставними конструкціями. З'ясувати їх
роль.
Лінгвістичне
дослідження-відновлення
- Записати речення, розставляючи
потрібні розділові знаки. Аргументувати свою думку.
1.
Археологи знайшли на схилах Старокиївської гори фундаменти
князівського палацу, в якому цілком можливо жив сам Кий (П. Загребельниії). 2.
Пісня здавалося бриніла вже в ньому (М. Коцюбинський). 3. Повна хата людей і видно якісь
питання обмірковують (А. Головко). 4. Нащо б бачте те згадувать що
давно минуло (Т. Шевченко). 5. Неси ж мене коню по чистому полю (І.
Франко). 6. Веселеє колись село Чомусь тепер мені старому Здавалось темним і
німим (Т. Шевченко). 7. — Мамо гляньте як видно надворі (І. Нечуй-Левицький). 8.
Ось нарешті видно віддалік її будинок (Ю. Яновський). 9.
Розваж мене музо моя ти порадо Так тяжко на серці в цей вечір мені (Леся
Українка). 10. Як дитиною бувало упаду собі на лихо То хоч в серце біль
доходив Я собі вставала тихо (Леся Українка).
- Пояснити синтаксичну роль слова
здавалось у другому і шостому реченнях.
- Зробити словотвірний розбір
виділених слів.
Творче
конструювання (робота за варіантами)
- Записати речення, розставивши
потрібні розділові знаки. Перебудувати їх так, щоб вони містили звертання
(варіант 1) і вставні слова (варіант 2).
Варіант 1. 1. Мова
наша зброя, якою ми служимо народові, що нас породив вигодував і виховав (За М.
Рильським). 2. Коханий заграє мені в сопілку, щоб вона все лихо зачарувала
(За Лесею Українкою).
Варіант 2. 1. Мова це
великий дар природи, розвинутий і вдосконалений за тисячоліття з того часу,
як людина стала людиною (За К. Крапивою). 2. Коли Леся вийшла, Сергієві,
незважаючи на веселий вечір, стало журно (За В.
Козаченком).
- Зробити синтаксичний розбір
перебудованих речень.
Творче
моделювання зв'язного висловлювання
- Записати. Розставити потрібні
розділові знаки.
Уклін тобі
мій сердечний краю моя зірко ясна прекрасна у своїм звабнім тремтінні моя мамина
вишиванко мережана диво-квітками у веселковім вінку моя мудросте батьківська
напоєна чистою святою любов'ю до тебе... (JI.
Андрела).
- Продовжити висловлювання,
зберігаючи стиль і авторську тональність.
Самостійна робота (робота
з текстом)
- Прочитати висловлювання. Чи
можна назвати його текстом? Аргументувати свою думку. Дібрати
заголовок.
У кожного з вас друзі є найпотаємніша найсвітліша мрія про майбутнє ким бути один напевно хоче стати льотчиком другий металургом третій комбайнером четвертий учителем адже безліч світлих доріг перед юними громадянами демократичної країни і в кожного з них безумовно є своє заповітне бажання як добре мріяти про майбутнє як кажуть людина без мрії що птах безкрилий однак тільки та мрія не безплідна яка тісно пов'язана з життям з працею в ім'я Батьківщини над усе ми цінуємо труд ми славимо тих чиї груди прикрашають ордени й золоті медалі у нас не повинно бути ледарів дармоїдів білоручок ви друзі мабуть найщасливіші люди на Землі бо жити вам і творити у світлому майбутньому (За Б. Баклановим).
Завдання до тексту:
-
Визначити межі речень і поділити його на абзаци.
-
Записати, розставивши розділові знаки.
-
Назвати речення зі звертаннями і вставними словами.
-
Проаналізувати звертання і вставні слова.
Матеріал для вчителя
(оригінал тексту).
У кожного з вас, друзі, є найпотаємніша, найсвітліша мрія про майбутнє. Ким
бути? Один, напевно, хоче стати льотчиком, другий — металургом, третій —
комбайнером, четвертий — учителем. Адже безліч світлих доріг перед юними
громадянами демократичної країни. І в кожного з них, безумовно, є своє заповітне
бажання.
Як добре мріяти про майбутнє! Як кажуть, людина без мрії — що птах безкрилий.
Однак тільки та мрія не безплідна, яка тісно пов'язана з життям, з працею в
ім'я Батьківщини.
Над усе ми цінуємо труд. Ми славимо тих, чиї груди прикрашають ордени й
золоті медалі. У нас не повинно бути ледарів, дармоїдів, білоручок. Ви, друзі,
мабуть, найщасливіші люди на Землі, бо жити вам і творити у світлому майбутньому
(За Б. Баклановим).
Учитель аналізує
проведену навчальну роботу восьмикласників над застосуванням узагальнювальних
правил і зосереджує увагу учнів на підготовці до тематичного оцінювання з
розділу «Речення зі звертаннями і вставними словами».
VІ.
Домашнє
завдання
-
Скласти діалог на лінгвістичну тему «Якими відомостями поповнилися мої знання?» (на основі узагальнених теоретичних відомостей з розділу «Речення зі звертаннями і вставними словами»). Записати діалог і пояснити розділові знаки в ньому.
-
Підготуватися до тематичного оцінювання: повторити теоретичні відомості з розділу і правила вживання розділових знаків у реченнях зі звертаннями і вставними словами.