Узгоджене й неузгоджене означення

ПРОСТЕ ДВОСКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

Урок № 21

ОЗНАЧЕННЯ УЗГОДЖЕНЕ Й НЕУЗГОДЖЕНЕ

Мета:  поглибити знання учнів про означення як другорядний член речення; сформувати поняття про узгоджене й неузгоджене означення; розвивати вміння визначати вид означень у реченнях, трансформувати узгоджені озна­чення в неузгоджені та навпаки, удосконалити навички доречно використовувати означення як в усному, так і в писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти форму­ванню патріотичного ставлення до рідної землі. 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної ком­петенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів

Робота з текстом (вибіркова робота)

- Виразно прочитати вголос уривок із вірша Миколи Руденка. З'я­сувати, що виражає заголовок: тему чи основну думку. Знайти озна­чення, виписати їх разом зі словами, яких вони стосуються.

Я НЕ ГІСТЬ НА ЗЕМЛІ

   Я іду по землі. Я один, сам на сам із вітрами, З шумом сосен, з весною, з таємною мовою птиць.

   Я минаю тополі, що встали над шляхом, як брами, І виходжу на луг, і лягаю в траву горілиць. Довго буду дивитись, як хмарка на обрії тане, Наче пух лебединий, що промінь останній вбира. Ген блукають за соснами сивобороді тумани, А над яром гойдається тихо береза стара. Земле, стукай у груди! Заходь в моє серце сміливо. Я не гість на тобі... Я — господар віднині й навік. Хай шумують вітри, змиють голову зоряні зливи, Хай закрутить у піні мене гомінливий потік. Хай світанки постелять на плесах зелене латаття, Хай метелики в'ються, збивають ромашковий пил, Хай горять в чагарях прибережних рибальські багаття, Хай тріпочуть над водами білі полотна вітрил. Я не гість на землі... Я іду як господар землею. Все, що я обминаю, що я зустрічаю,— моє: Ці рожеві сади, ці принишклі на водах лілеї, Цей струмок лісовий, що на сонці вогнем виграє. (М. Руденко)

- До виділених слів дібрати слова-синоніми (таємний — потаємний, секретний, прихований, таємничий; гомінливий — гомінкий, шум­ний, шумливий).

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи

Колективне опрацювання схеми

- Пригадати з уроків української мови в 5 класі, що називається означенням, на які запитання відповідає, чим виражається. Свої висновки зіставити з матеріалом схеми.

shemu_16.jpg

Дослідження-моделювання

► Змоделювати прислів'я і приказки, дібравши їх продовження. Записати вислови, ставлячи означення у відповід­ній граматичній формі.

(Мудрий) ніхто не родився,...

За (один) вченого дають...

Борода не робить...

(Розумний) річ...

(Мудрий) голові досить...

Не бійся (розумний) ворога,..

 

..чоловіка (мудрий).

..приємно й слухати.

..а бійся (дурний) приятеля.

..а навчився.

..два слова.

..десять (невчений).

 

- Визначити спосіб морфологічного вираження вжитих у висловах означень. З'ясувати, до яких слів вони належать.

- Визначити тематику народних висловів. Працюючи в парах, дібрати самостійно 2—3 прислів'я або приказки. Підкреслити означення.

Творче конструювання з елементами зіставлення

- 3 поданими словосполученнями скласти речення так, щоб при­кметники виконували роль: а) означення; б) іменної частини скла­деного присудка. Виділити граматичну основу речень.

Зразок. В українські степи приходила рання весна. — В україн­ських степах весна була ранньою.

    Вузька стежка, широкий Дніпро, холодний дощ, невеселий день, безвітряний вечір.

- Навести приклади речень, у яких у ролі означень виступали б діє­прикметники.

Дослідження-відновлення

- Відновити поетичні рядки, уставляючи з дужок потрібні за зміс­том означення. Відновлені рядки записати у віршовій формі.

    1. Не шуми про минуле, тополе, за вікном у (ранковій, ранішній, ранній) імлі (В. Сосюра). 2. У саду і жоржини, і рожі, і бажань (неспо­діваний, раптовий, випадковий) рій (В. Сосюра). 3. В полях (вечорових, вечірніх, повечірніх) гречка зацвіла, прибралась в роси, в акварельні тони (А. Малишко). 4. Берези (дорогі, милі, кохані), білокорі чекають райдугу (мою, свою, твою) (А. Малишко). 5. (Підкорений, привороже­ний, зачарований) світ за вікном проступає з нічного туману (М. Ру- денко). 6. Вночі пройняв мене (неспокійний, тривожний, схвильова­ний) клич — крик журавлів над (батьківською, своєю, отчою) землею (І. Гнатюк). 7. Україно, п'ю (твої, свої, наші) зіниці, голубі й тривож­ні, ніби рань (В. Симоненко). 8. Земле рідна! Мозок мій світліє, і душа (лагіднішою, ласкавішою, ніжнішою) стає (В. Симоненко).

► Виділити означення. Схарактеризувати їх, скориставшись схе­мою.

 

shemu_17.jpg

 

Творче спостереження з елементами аналізу

- Уважно прочитати мовчки текст. Визначити його стильову належ­ність. Підготувати усний переказ.

РАЙ ЗЕМНИЙ

    Червоний мак, сині волошки, рожеві левкої, айстри фіалкові, білі, темно-рожеві — такий різнобарвний килим розстелився перед домом і блищав, усміхався назустріч небу, назустріч сонцю.

   Учорашньої зливи вже мов не бувало. Сонце висушило блиску­чі сльозинки, які ще ранком котилися по пелюстках і по листячку, по різнобарвних голівках квіток, по зелених гілках вишняку і яблунь. Червоніють-блищать умиті рясним дощем яблука, синіють сливки, під­німають жадібно до сонця свої пишні голівки айстри. Зелена травиця здається зовсім свіжою, де-не-де тільки порозкидано жовті плями се­ред її зеленого килиму. Блакить неба злилась із зеленню в очах Петра, блиск сонця засліпив йому очі. Зворушливо закликали до себе розчи­нені змережаними завісами віконечка будинку. І здалося йому, що все навкруги радісно заспівало, засяяло (За Н. Романович-Ткаченко).

- Виписати означення зі словами, яких вони стосуються. Виділити головне і залежне слова. Указати на вид словосполучення за спо­собом вираження головного слова. З'ясувати, чим виражені озна­чення.

- Визначити означення у виділених сполученнях слів. Указати на спосіб їх вираження.

Коментар учителя. Деякі означення можуть виражатися іменни­ками у формі непрямих відмінків: Шлях мандрівок Івана Айвазовського часто пролягав через Україну (Ю. Белічек); рідше — інфінітивами: У Єв­ропі існував звичай ходити купальської ночі босоніж по гарячому вугіллю (В. Завадська) та словосполученнями: Поруч матері стояла дівчинка poків шecти (А. Шиян). Такі означення називаються неузгодженими і їх, як правило, можна перетворювати в узгоджені означення, вира­жені прикметниками. При цьому зміст висловлювання не змінюєть­ся. Наприклад: На вершинах гір нависли димні хмари. — На гірських вершинах нависли димні хмари (О. Гончар). Ці синтаксичні конструкції вважаються граматичними синонімами.

Вибіркова робота

- Прочитати речення. Виписати з них словосполучення, до складу яких входять неузгоджені означення. Визначити спосіб їх морфо­логічного вираження.

    1. Узори з ружами укладалися за законами рослинного орнамен­ту, що означало безперервний сонячний рух з вічним оновленням (Т. Островська). 2. Останнім часом уже частіше можна побачити людей в українських сорочках (М. Чорна). 3. Словник сучасної української мови містить майже десять відсотків іншомовних слів (І. Вихованець). 4. Переважна більшість слів іншомовного походження є термінами (І. Вихованець). 5. Веселка — це шлях до неба, величезний міст, по яко­му сходять на землю янголи (В. Завадська). 6. Веселка — це знак уго­ди між Богом і людьми (В. Завадська). 7. Буває, що люди володіють цвітом папороті {Я. Музиченко). 8. Великі дуби в три обіймища пере­плуталися з кленами й липами (3. Тулуб). 9. Коні підійшли до урви­ща над Дніпром (З. Тулуб).

- Пояснити вживання тире в реченнях.

Дослідження-трансформація

    У поданих реченнях за зразком замінити неузгоджені означення узго­дженими. Дослідити, чи зміниться зміст речень після трансформації.

Зразок. Моральні цінності людства дійшли до нас в афоризмах, прислів'ях і приказках, образних висловах (О. Ханкевич).— Моральні людські цінності дійшли до нас в афоризмах, прислів'ях і приказках, образних висловах.

    1. Українська вишивка — це своєрідний літопис життя (Т. Ост­ровська). 2. Майстри села змальовували квіти, ягоди й плоди такими, якими бачили їх у природі (Д. Степовик). 3. У вишиванці закодовано потужний дух народу (М. Чорна). 4. Поруділа, припала до землі трава лісу (В. Гей). 5. Заворожений красою, мовби вбираю в себе всі чари природи (В. Гей). 6. На тлі налитої свинцевою сірістю хмари відбився тьмяний диск сонця (В. Гей). 7. Листки каштана та його суцвіття при­крашають відповідальні зібрання, символізуючи потенційні можливос­ті української столиці в поезії, музиці, малярстві (В. Грабовський).

Творче конструювання

- Скласти речення, у яких подані слова і словосполучення висту­пали б означеннями. Схарактеризувати означення за схемою.

   Батька, середнього росту, з карими очима, писати, у лінію, зі скла, дівчини, зі Львова, для малювання.

- Із побудованих речень виписати складні словосполучення. Визна­чити головне слово. Указати на вид словосполучення за способом вираження головного слова.

V. Узагальнення й систематизація вивченого

- Подумати й дати відповіді на запитання:

  1. Які члени речення називаються другорядними?
  2. Який другорядний член речення називається означенням?
  3. На які види поділяються означення за способом вираження? Від­повідь проілюструвати власними прикладами.
  4. Поміркувати, чи всі означення узгоджуються з означуваним сло­вом у роді, числі й відмінку. Довести це на прикладах.
  5. Яку стилістичну роль відіграють означення в художньому мовленні?

VІ. Домашнє завдання

Скласти твір-роздум у художньому стилі на тему «А в серці тільки ти, єдиний мій, коханий рідний краю!», використовуючи узгоджені й неузгоджені означення.