Синоніміка складносурядних речень
Урок №19
Тема. Синоніміка складносурядних речень з різними сполучниками а також складносурядного речення і простих речень
Мета:
ознайомити учнів з синонімією складносурядних
речень з різними сполучниками, а також
складносурядних
і
ряду простих речень; формувати
вміння з’ясовувати
інтонаційні
особливості
складносурядних речень;
удосконалювати
вміння школярів розрізняти в
текстах
складносурядні
речення, відмежовувати їх від
інших
синтаксичних
конструкцій, конструювати такі
речення
і
вживати в усному та писемному мовленні
відповідно
до
стилю та жанру
висловлювання;
за допомогою мовленнєво-комунікативного
дидактичного
матеріалу
виховувати любов і повагу до митців
різних галузей своєї держави.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою і метою роботи
Епіграф уроку
Художник
повинен бути у своїх творах
не лише дзеркалом
громади,
а й дзеркалом високої ціни.
Іван
Нечуй-Левицький
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Спостереження
над мовним матеріалом на основі тексту
Прочитати виразно текст.
З’ясувати тип і стиль мовлення. Дібрати заголовок. Аргументувати
свій вибір.
Дмитро Григорович Левицький —
рідкісний талант, живописець, блискучий
рисувальник і педагог, видатний живописець-портретист,
академік Петербурзької Академії мистецтв. Він увійшов в
історію світового портретного живопису як творець
живих, колоритних образів. Митець талановито
передав подих бурхливої
епохи.
Народився він у Києві
у сім’ї відомого гравера, інспектора з
догляду за церковним живописом Григорія
Кириловича Левицького.
У 1758 році
ім’я Левицького вже фігурує серед учнів видатного
художника. У домі вчителя Дмитро жив, а
навчався майбутній живописець упродовж майже шести років. Учень набагато
випередив свого вчителя і вже у 1766 році самостійно керував живописними
роботами у Москві, зокрема під час
реставрації Тріумфальних воріт. Авторитет Д. Левицького
стає досить значним, і в наступному році він одержав царське
замовлення писати ікони для церков, збудованих за іменним
указом імператриці Катерини II.
Пізніше
молодий художник репрезентував твори, та в них уже відчувався
неперевершений майстер великої портретної форми,
інтерпретатор найкращого в людині.
Левицький удостоєний звання академіка.
Незабаром його призначено академіком Академії мистецтв. Дмитро Григорович стає
першим художником Петербурга й одержує
найвідповідальніші замовлення. Одночасно з творчою працею почалася і багаторічна
педагогічна діяльність художника.
Нині картини П.
Левицького, яким свого часу присвячувалися поезії й які надихали не одне
покоління митця, прикрашають музеї багатьох країн світу (За Ф.
Шмітом).
Визначити, у яких випадках
сполучники сурядності можна замінити іншим
синонімічним сполучником.
Усно зробити синтаксичний
розбір складносурядних речень.
Коментар учителя. Сурядні
сполучники в складносурядних реченнях можуть уживатися в реченнях з
синонімічним значенням. Деякі з них можливо замінювати лише в окремих
випадках.
Єднальні сполучники і, та
в основному можна замінювати, якщо вони не повторюються.
Сполучник та не вживається перед першим однорідним членом.
Заміна і сполучником й має не порушувати правила
милозвучності.
Протиставні сполучники та, проте, зате
здебільшого можна замінювати. Порівняйте: Обід уже давно був готовий, проте
роздавати його не було наказу (О. Гончар); Обід уже давно був готовий, але
роздавати його не було наказу. Відповідно до вживання сполучників сурядності в
складносурядних реченнях утворюються синтаксичні смислові
зв’язки між його частинами.
ІV. Засвоєння теоретичного мтеріалу.
Колективна
робота з текстом
Прочитати. Яке значення у
вашому оточенні має українське національне
слово? Висловити свої думки про значущість творінь митців художнього
слова.
Слово — не лише вищий синтез,
а й джерело самосвідомості народу. Ось чому
мовна політика в Київській Русі підноситься
великими князями на рівень державної. Про роль слова загалом і
художнього зокрема писали Святослав і
Володимир Великий, Іларіон, Ярослав Мудрий і Володимир
Мономах, наголошуючи: «У словах книжних знаходимо мудрість і здержливість.
Бо це ріки, що напоюють світ водою, це джерела мудрості. У книгах є
незмірна глибина. («Як пошукаєш у книгах пильно мудрості,
знайдеш велику користь для душі своєї», «Книги подібні до морської глибини, хто
пірне у них, той знаходить дорогоцінні
перли»).
Ось чому слово, зокрема
народна дума та історична пісня, і в найчорніші епохи
реакції та недолі української нації виступає як її голос,
совість і захисник, безсмертний дух і
незнищенний знак суверенності людини та
народу.
Слово є безсмертним виразником історії, душі
й духу, характеру та долі, минулого і будучини народу (П.
Кононенко).
Перебудувати (де це можливо) речення у
складносурядні, використовуючи сполучники сурядності.
Пояснити вживання великої літери і лапок.
Практичний
синтаксис
Записати речення, розставляючи розділові знаки. Зробити
синонімічну заміну сполучників. З’ясувати, як впливає заміна
сполучників на зміст речення.
1. А ранки цвітуть
перламутром і падають вранішні зорі в туман дальнього бору (М. Хвильовий). 2.
Мені війнула в очі сивина а я нічого не везу додому (Д.
Павличко). 3. Я принесу тобі свою надію і подарую
смуток і біду (В. Симоненко). 4. Пошлю
Енея до Плутона а сам в ад копирсну (І.
Котляревський). 5. Сонячні промені не досягали землі проте внизу
стояли прохолодні зеленкуваті сутінки (В. Малик). 6. Іволга в
пісні їх (шпаків) дзвенить і хлопчик друзів
кличучи свистить і колесо немазане скрипить (М.
Рильський). 7. Життя було таке широке й безмежне а вік мій такий коротенький, як
носик горобчика (М. Хвильовий).
Письмово
зробити синтаксичний розбір будь-яких трьох
речень. Здійснити взаємоперевірку з товаришем по парті. Указати на
недоліки та шляхи подолання їх.
Дослідити, чи всі речення
є складносурядними. Назвати «зайве» речення (не
складносурядне).
Дібрати синоніми до
виділеного слова. (Безмежний
— безкраїй, безконечний, безбережний, безграничний, нескінчений;
безмірний, незмірений).
Творче моделювання
Скласти складносурядні речення за поданими схемами й пояснити
розділові знаки.
1. ..., і ... 4. ..., а
... 7. ...— і ...
2. ..., та
... 5. ..., але ... 8. Або ..., або
...
3. То ..., то ... 6. ..., і,
..., і ... 9. ..., проте ...
Зробити синонімічну заміну сполучників. З’ясувати
стилістичну функцію змодельованих речень.
Розподільний
диктант
Записати в першу колонку прості
речення зі сполучником і, у другу — складносурядні.
Пояснити свій вибір.
1. Прилинув вітер, і в тісній хатині він про весняну волю заспівав, а з
ним прилинули пісні пташині, і любий гай з ним відгук свій
прислав (Леся Українка). 2. Вітру на морі не було, проте клекотав
сильний прибій (М. Трублаїні). 3. Біляста туча небо полонила,
і в ній котився сонця стиглий плід (А.
Малишко). 4. Не лінися рано вставати і з
молоду більше знати (Нар. творчість). 5. В печі палав вогонь
та червоним язиком лизав челюсті (М. Коцюбинський). 6. Ми ростемо і в
височінь, і вшир, і правда наша кривду поборола (М.
Рильський). 7. Тече вода в синє море, та не витікає (Т.
Шевченко).
Дослідження-відновлення
Прочитати речення,
дотримуючись правильної інтонації. За-
писати їх у таблицю, вставляючи
пропущені літери. Пояснити
орфограми.
1. Або не сокіл я,
або спалила мені н..воля крила (Леся Українка). 2. І пот..чуть веселі ріки, а
озера кругом гаями поростуть, в...селим птаством ож..вуть (Т. Шевченко). 3.
Пройшла гроза, і ніч промчала, і знову день шумить
кругом (В. Сосюра). 4. Чи то настане нічка темна, чи то в..селий
день шумить (Л. Глібов). 5. Тебе нема, і дні — як ночі, і сад хитається в журбі
(В. Сосюра). 6. Вітру на морі не було, проте кл..котав сильний
пр..бій (М. Трублаїні). 7. То віт..рець дихне,
то коник в житі засюрчить... (Л. Глібов). 8.
Співай же, Десно, у в..сняних просторах, і ростіть будови, і гомоніть
міста (М. Рильський). 9. Можна вибрать друга
і по духу брата, та н.. можна рідну матір виб..рати (В.
Симоненко).
Види складносурядних
речень |
Сполучник |
Основне значення |
Приклади |
1.
З єднальними сполучниками 2. З
протиставними
сполучниками 3. З
розділовими
сполучниками |
|
|
|
Назвати з останнього речення всі
можливі словосполучення.
Зробити синтаксичний розбір 2–3
словосполучень (на вибір).
V. Систематизація й узагальнення знань
Розвиток мовлення
На основі таблиці
з попереднього завдання скласти зв’язну розповідь
про складносурядне речення та смислові
зв’язки між його частинами. Звернути увагу
на синонімію в складносурядних реченнях.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Написати твір-роздум про мистецтво. Використати подані поетичні рядки:
Святе мистецтво! В пензлі чи пері
Є сила дати вічність кожній рисі,
Хмарині, що пливе в небесній висі,
Веселих промінців химерній грі...
В. Вордсворт
Використати складносурядні речення з різними сполучниками. З’ясувати, у яких реченнях можна здійснити заміну сполучників синонімічними.