Розділові знаки в складному реченні_2

 

Урок №47

Тема. Розділові знаки в складному реченні з різними видами зв’язку.

Мета:  поглибити знання учнів про складні речення з різними видами зв’язку (структуру, смислові відношення, засоби  зв’язку);  ознайомити  з  особливостями  пунктуації  в  складних  синтаксичних  конструкціях  між двома  сполучниками  (сурядним  і  підрядним);  удосконалити пунктуаційні вміння й навички вживати відповідні розділові знаки між частинами складних речень з різними видами зв’язку; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги до українського художнього слова, його краси й  сили.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь  і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою і метою

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

—  Любий  друже!  Сьогодні  ти  не  просто  учень,  а  справжній
лінгвіст-дослідник, який повинен:

shemu_30_.jpg

 

shemu_31_.jpg

 

ІV. Актуалізація опорних знань

Дослідження-пошук
  Уважно  прочитати  речення.  Знайти  серед  них  складну  синтаксичну конструкцію. Свій вибір обґрунтувати.
1. То зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, то заметушилась у травиці комашня, то розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо в небо  (М. Коцюбинський).
2. Коли  ми  розглядаємо  навколишню  природу  рідного  краю, милуємося мальовничими краєвидами, нам  здається, що  так було  споконвіку  (І. Цюпа).
3. Коли б за плечима невідомої не чорніла ноша, Роман спокійно обернувся  і пішов би  іншою дорогою  (М. Стельмах).
4. Жовте листя падало з дерев і усіяло береги; зелень полиняла, і річка набрала  свинцевого кольору; небо було постійно  сіре, дув холодний вітер  з дрібним дощем  (О. Гончар).

  Визначити вид складних речень, ужитих у завданні. Указати на  засоби  зв’язку  і  смислові відношення.

Дослідження-розпізнавання
  Визначити вид складних синтаксичних конструкцій. Накреслити  схеми.

Речення

Схема

Вид ССК

Пам’ять життя дається людині не  з першим її криком, вона виникає в  тобі, мов  струс, і  своє буття на  землі ти відлічуєш  з  тої хвилі  (П. Загребельний)

 

 

Скрипливими  східцями дівчина почала підійматися

до дзвонів, вони дрімотно озвалися на  її ходу, наче хотіли  заговорити до неї (М. Стельмах)

 

 

Вліво від Андрія грав на  сонці  срібними брижами

ставок, немов купались у ньому, а  за ним ховалася поміж деревами церква (М. Коцюбинський)

 

 

Золотий обрій  зробив з вікна вівтар, комин червонів жаром, неначе в печі палало, і мова  стелилася лагідно, як останнє проміння (М. Коцюбинський)

 

 

 

Пунктуаційний практикум
  Записати  текст,  розставляючи  пропущені  розділові  знаки.
Дослідити  синтаксичну  організацію  висловлювання.  Знайти складні  синтаксичні конструкції. Визначити їх вид.
    Кожного  ранку Час  відкриває  нам  кредит  на  86  400  секунд. Це  унікальний  ресурс  який  не  можна  накопичити  як  гроші  чи сировину. Він  рухається  зі швидкістю  60  хвилин  за  годину. Це одночасно  і його ціна. Кожної ночі він  списує  залишок якщо ви не  зуміли використати  свій денний вклад це ваші  збитки.
    Час не можна призупинити  ввімкнути  або  вимкнути  замінити на  інший відшкодувати чи взяти позику у завтрашнього дня. Важливо  навчитися  використовувати  його  з  максимальною  вигодою.  Не  даремно  Пітер  Друкер  писав  запас  часу  нескінченно малий  і  якщо  ви  не  можете  управляти  ним  то  вам  не  вдасться управляти нічим  іншим  (М. Холод).

  Пояснити  відсутність  коми  між  виділеними  сурядним  і  підрядним  сполучниками в останньому реченні.
Дослідження — лінгвістичне реконструювання (робота в парах)
  З  поданих  простих  речень  утворити  складні  синтаксичні конструкції. Пояснити  розділові  знаки  й  визначити  вид  речень.

   1. Час ішов непомітно. Заграли сонячні промені за лісом. Небо стало вищим. 2. Тихо в лісі. Не колихнеться найтонша  гілочка.  І раптом у цю тишу ввірвався далекий, ледве вловимий шум. Він наближався до дороги. Сонце  сховалося.
  Визначте  тип  мовлення  побудованих  складних  синтаксичних конструкцій. Яка  смислова  і  стилістична роль таких речень?
Дослідження фрейм проблеми

 

Кома в  складному реченні  з різними видами  зв’язку

на межі двох сполучників  (сурядного  та підрядного)

  

Закінчили обмолот пшениці,  і, поки  тік приготують до обмолоту жита, Левко був вільний  (О. Десняк).

Весна  теж йому  здається дівчиною, але коли веселка живе на хмарі,  то весна ходить по  землі  (М. Стельмах)

  

Як ви вважаєте, від чого  залежить наявність коми між  сурядним

і підрядним  сполучниками в  складній  синтаксичній конструкції?

  

Спостерігаючи над пунктуацією в поданих реченнях,  з’ясувати

закономірність уживання коми в конструкціях  типу  і коли,  і поки, але коли, але що, а коли  та  ін.

  

Кома на межі двох  сполучників  (сурядного  та підрядного)  ставиться  тоді, якщо після підрядної частини немає другої частини парного  сполучника то, а  також якщо  сурядним  сполучником виступає протиставний  сполучник а  (але).

                      (коли...)                                               (коли...)

       [    ],  і,  [  (що...  ),  ...  ].                       [    ],  і  [  (що...  ),  то...  ].

                      (поки...)                                               (поки...)

  

Визначити, чи потрібна кома на межі  сурядного  і підрядного  сполучників у  складних  синтаксичних конструкціях. Свій вибір обґрунтувати.

1. Сонце уже  стояло в полудні  і поки ми вийшли  за вал у поле

добряче потомилися  (В. Шевчук).

2. Голова видалась неймовірно важкою але коли  захотів озирнутися  то йому було несила повернути  її  (Н. Рибак).

3. Сіяли весело великі чисті  зорі  і мов дівчата повибігали на  голубу долину неба  (В. Шевчук).

4. Крюк почав швидко червоніти потім метал посинів а коли  захолов  то  став аж бузковий  (І. Сенченко).

5. Вони  спускалися вниз  і незважаючи на  те що був досить пізній

час  їм  здалося що хутір не  спить  (О. Гончар).

Чи  є  серед речень «зайве»? Визначити, до якого виду воно належить

  

Спробувати  самостійно  сформулювати правило відсутності коми перед  сполучником  сурядності в  складних  синтаксичних конструкціях  типу: Коли  сонечко  закотилось, помовкли  голоси й рух всякий  завмер  (Марко Вовчок).

 

Дослідження — творче моделювання
  Відновити  й  записати  початкову  строфу  поетичного  уривка з  вірша  В.  Самійленка  «Найдорожча  перлина».  Розставити розділові  знаки й визначити вид речень.

shemu_32_.jpg

 

Ту перлину не дістати
Ні  з печер  землі ні  з моря
Тільки  той  її  знаходить
Хто чутким родивсь до  горя.
                       В. Самійленко

V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання

  Виписати з поеми Т. Шевченка «Катерина» 3–5 складних речень  з  різними  видами  зв’язку.  Визначити  вид  їх.  Накреслити  схеми.