Підрядні обставинні_1

 

Урок №27

Тема. Основні типи складнопідрядних речень з підрядними обставинними. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними способу дії та ступеня і міри, з підрядними порівняльними.

Мета: сформувати в учнів поняття про складнопідрядні речення з підрядними обставинними; ознайомити з типами підрядних обставинних частин; розвивати вміння визначати  тип  складнопідрядних  речень  з підрядними обставинними, розмежовувати складнопідрядні речення з підрядними способу дії та міри  і ступеня дії, складнопідрядні речення з підрядними порівняльними  і  прості  речення,  ускладнені  порівняльними  зворотами,  аналізувати  ці  речення  у  висловлюваннях, моделювати й конструювати  їх відповідно до комунікативного  завдання;  за допомогою мовленнєво-комунікативного  дидактичного  матеріалу  розвивати  спостережливість, уважність, кмітливість.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою і метою роботи

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Робота з частково заповненою таблицею
  Назвати основні типи складнопідрядних речень з підрядними обставинними.  Схарактеризувати  засоби  зв’язку  в  них.  Ви
значити,  на  які  питання  відповідають  підрядні  частини  відповідно до  типу  їх.

Основні  типи  складнопідрядних речень  з підрядними обставинними

Тип речення

На які питання  відповідає підрядна частина

Засоби  зв’язку

СПР  з підрядними

способу дії

 

що

СПР  з підрядними

міри  і  ступеня дії

 

Вказівні  слова  так, настільки,  сполучники що, наче

СПР  з підрядними

порівняльними

 

Як, мов, немов, наче, неначе, ніби  та  ін.

СПР  з підрядними часу

 

Як, як  тільки, ледве, коли,

відколи, після  того як  та  ін.

СПР  з підрядними

умови

 

якщо, якби, коли, коли б, як,  тільки б  та  ін.

СПР  з підрядними

місця

 

де, куди,  звідки  та  ін.

СПР  з підрядними

причини

 

бо,  тому що, через  те що,

у  зв’язку  з  тим що

СПР  з підрядними

мети

 

щоб, аби, для  того щоб,

затим щоб  та  ін.

СПР  з підрядними

допустовими

 

хоч, незважаючи на  те що,

дарма що, хай,  скільки не

та  ін.

СПР  з підрядними

наслідковими

 

так що

 

Тестове завдання на установлення відповідності (взаємоконтроль)
  Проаналізувати  складнопідрядні речення. Установити  відповідність між ними й типами підрядних частин. Свій вибір обґрунтувати.
Типи підрядних частин                                      Речення
1  Часу.               А  Хлопці позлазили  з коней, стали  гуртом  і 

                                  заколядували, так що луна балкою йшла.
2  Допусту.          Б  Батько  так  знесилив, що не міг з місця поступитися.
3  Наслідку.        В  Табір спочивав один день, а опісля, коли всі загони

                             поверталися, рушив у дальшу дорогу.
4  Умови.            Г  Коли нашому чоловікові доводиться покидати рідну

                            хату і йти у  світ  за очі на непевне, йому  стає важко 

                             на серці.
5  Причини.         Д  У  таборі  гомоніло від веселого дитячого  сміху, бо 

                              дітвора давала  собі  тепер волю.
6  Способу дії.     Е  Хоч до всіх щирий  та привітний, Тарас не раз  серед 

                              веселої  забави молоді  сідав у кутку і впадав у  задуму.
7  Означальне.    Ж Ліворуч від хлопців  стояв великий ліс, на який вони

                              дивились,  ідучи  сюди  (З тв. А. Чайковського).
Ключ. 1-В; 2-E; 3-А; 4-Г; 5-Д; 6-Б; 7-Ж.

  З’ясувати,  у яких  складнопідрядних реченнях підрядна частина не належить до обставинних.
  У  яких  складнопідрядних  реченнях  підрядна  частина  стоїть перед  головною?
Опрацювання теоретичного матеріалу підручника

ІV. Виконання системи практичних завдань

Дослідження-моделювання (робота за варіантами)
Мета  завдання —  навчити  учнів  розрізняти  прості  речення з порівняльними  зворотами  і  складнопідрядні речення  з підрядними обставинними порівняльними.
  За поданими початками змоделювати: а) прості речення з порівняльним  зворотом;  б)  складнопідрядні  речення  з  підрядним  порівняльним.  Зіставити  структуру  речень.  Дослідити, чи є відмінність у вираженні думок у змодельованих синтаксичних конструкціях.
На блакитному небі почали виступати ясні зірки одна по одній,

 

наче діаманти.                                наче хто діамантів насівав
                                                                            (А. Чайковський).
Варіант 1
1. Над  річкою  знялася мряка,  ...  .  2. Від  заходу широко  рожевіло небо  ...  .
Варіант 2
1. Сонце хилиться до землі  ...  . 2. Тепер степ здається безпомічним  ...  .

  Спостерігаючи  над  мовним  матеріалом,  довести,  чи  є  змодельовані речення  синтаксичними  синонімами.

Синтаксичний розбір складнопідрядних речень
  Прочитати  текст.  Дослідити  синтаксичну  організацію  його.
Виписати  складнопідрядні  речення,  зробити  синтаксичний розбір  їх,  скориставшись  схемою.
   Поки  почало  світати,  козаки  були  вже  далеко  за  Очаковом. 3 моря  вставала рожева  зоря, розмальовуючи його  безкраю просторінь  привабливими  кольорами,  немов  стелячи  перед  козацькими чайками рожевий килим. Коли  золоте сонце ще не виникнуло  з моря,  воно послало  свій промінь під небо на  білі  хмарки й  затопило  їх рожевим кольором  із  золотими розводами. Весело глянули ті хмарки в блакитне море, як у люстро. Нарешті з морської пелени виникло й саме сонечко. З півночі дихнув вітерець. Понадимавши  на  чайках  вітрила,  погнав  їх  туди,  куди  направляли керманичі  (За А. Кащенком).
  Пояснити лексичне значення виділеного слова (керманич — той, хто править кермом;  стерновий).
Схема  синтаксичного розбору  складнопідрядного речення
1. Визначити вид речення  за метою висловлювання.
2. Назвати вид речення за  інтонацією  (емоційним забарвленням).
3. З’ясувати вид речення  за кількістю  граматичних основ.
4. Визначити вид складного речення. Якщо складнопідрядне — указати на  тип підрядної частини.
5. Назвати  головну  і  підрядну  частини.  Яке  місце  займає  підрядна частина відповідно до  головної?
6. Схарактеризувати головну і підрядну частини як умовно прості речення:
  двоскладне чи односкладне  (якщо односкладне — указати на вид односкладного речення);
  поширене чи непоширене;
  ускладнене чи неускладнене;
  прямий чи  зворотній порядок  слів.
7. Накреслити  схему.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

  До поданої головної частини дібрати різні підрядні так, щоб утворилися моделі складнопідрядних речень з різними підрядними.
Визначити місце підрядної частини, тип  її. Накреслити схеми.
Понуро шумлять  старезні дуби  (І. Пільгук).