Текст публіцистичного стилю

 

Урок №35

Тема. Р. м. Усний докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням

Мета:  удосконалити мовленнєво-мислительні  вміння  усвідомлювати  тему  й  основну  думку,  логіку  викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні  вміння  здійснювати  змістово-композиційний і мовний  аналіз публіцистичного  тексту,  сприймати й  розуміти  його,  в  усній  формі  докладно  відтворювати зміст прочитаного тексту та виконувати творчі
завдання до нього.
Тип уроку:  урок розвитку комунікативних умінь.

 ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою і метою роботи

ІІІ. Робота з текстом

Читання мовчки тексту (сприймання висловлювання в цілому)
  Прочитати  текст. Визначити, що  виражає  заголовок —  тему чи основну думку. Знайти в ньому і схарактеризувати ознаки публіцистичного  стилю.

БЛИСК І ВБОГІСТЬ ЛЕГЕНДАРНОЇ КАЧАНІВКИ

   Палацовий ансамбль і парк дворянської садиби в Качанівці засновані в 70-х роках XVIII ст. Сьогодні ця садиба єдина в Україні, яка збереглася в комплексі. Спочатку вона належала графові Румянцеву-Задунайському. Тоді було побудовано розкішний палац у романтичному  стилі  і  сплановано при ньому парк.
    На початку XIX ст. садиба пережила другий будівельний бум — за нових господарів: поміщика Григорія Почеки  і його дружини Параски. Розширили територію, палац перебудували у стилі класицизму,  заклали пейзажний парк.
    Поміщики-меценати Тарновські вступили у володіння маєтком  у  1824  році,  і  почався  найцікавіший  період,  який  приніс славу  цьому  чарівному  куточку.  Садиба  поступово  стала  своєрідним  клубом  для  творчої  інтелігенції.  Яких  тільки  автографів  не  зустрінеш  у Качанівському  альбомі  для  гостей! Це  ціла історія  та  культура України  в  обличчях. Наприклад, Михайло Глинка  саме  тут  у 1838  році написав  безліч  своїх  романсів, пісень,  оперу  «Руслан  і  Людмила».  Кілька  разів  бував  тут  і  Тарас Шевченко.
    Свого  розквіту Качанівка  досягла  при Василі Тарновському-молодшому. Парк, який він випестував, зараз є одним із найбільших пейзажних парків в Україні і Європі. Тут збереглися паркові мости, легендарні  гірки Любові й Вірності, унікальні дерева-екзоти: оксамит амурський, лох вузьколистий, птелея, катальпа та ін. У колекції  раритетів  господаря  були шабля Хмельницького, особисті речі Мазепи, Полуботка, Розумовського, козацькі клейноди, гетьманські універсали. Не випадково до Качанівки приїздив Ілля Рєпін, щоб попрацювати над картиною «Запорожці пишуть листа  турецькому  султанові».
    Проте  величезні  витрати  на  добродійність  і  колекціонування,  розкішний  спосіб  життя  поставили  Тарновського  на  межу розорення.  І  в  1897  році  він  змушений  був продати  рідну  садибу меценатові Павлу Харитоненку. Цей мільйонер  зробив  значний  внесок  до  подальшого  облаштування маєтку,  електрифікував  і  телефонізував  його.  Власне,  у  такому  вигляді  він  і  існує на  сьогодні.
     У різні роки в садибі селилися всілякі організації та служби, які менш за все поважали історичну пам’ять країни, а до 1981 року там працював санаторій для людей, хворих на туберкульоз. Аж до  оголошення  її  заповідником Качанівка  була жалюгідним  видовищем: споруди руйнувалися, парк запустів. І лише останніми роками тут все почало змінюватися. Качанівку включено до Державного  реєстру  національної  культурної  спадщини,  до  національної  системи  туристичного маршруту  «Намисто Славутича».
    Зусиллями спадкоємців колишніх господарів садиби, які живуть у  Великій  Британії,  Німеччині  та  Києві,  створено  міжнародне співтовариство  «Друзі  Качанівки»,  що  займається  залученням коштів  спонсорів  і меценатів  (Л. Білякова).

Аналіз структури тексту
  Визначити  типологічну  будову  прочитаного  тексту.  Свій  вибір обґрунтувати.
  Визначити кількість мікротем. Скласти план.
Лексико-стилістична робота
1. У якому значенні вжито виділене слово у словосполученні будівельний бум?  (Період швидкого  зростання).
2. Дібрати  синоніми  до  слова  меценат.  (Покровитель,  протектор, патрон,  спонсор).
3. Які  контекстуальні  синоніми  вжито  в  тексті  до  слова  Качанівка? (Садиба, палацовий ансамбль, парк дворянської садиби, маєток, чарівний куточок,  своєрідний клуб для творчої  інтелігенції,  заповідник).
4. Пояснити  лексичне  значення  слів  раритет,  козацькі  клейноди,  гетьманські  універсали.  (Раритет —  цінна  рідкісна річ. Клейноди — 1. Коштовності, самоцвіти. 2. Знаки влади, регалії.  Універсали —  розпорядчий  акт  адміністративно-політичного характеру польських королів  та українських  гетьманів).

5. Який  стилістичний прийом використано в  заголовку висловлювання?  (Антитеза  блиск — вбогість).
Виконання творчої частини
  Виконати одне  із  завдань  (на вибір):
1. Доповнити  переказ  власними  роздумами  про  роль  держави, місцевої  влади,  людини  у  відродженні,  реставрації  національних  історико-культурних  заповідників.
2. Висловити  власні  міркування  про  можливості  відродження й  збереження національних  історико-культурні  заповідників України.
3. Увести в текст переказу опис палацу за поданою фотоілюстрацією.  (Див. додаток до посібника — фотоілюстрацію «Качанівка»)
Повторне читання тексту
ІV. Усний докладний переказ
Скласти  усний  докладний  переказ  тексту,  виконавши  одне із  запропонованих  творчих  завдань.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

  Оформити письмовий докладний переказ тексту публіцистичного  стилю, опрацьованого на уроці.