Види сполучникового зв’язку

 

Урок №44

Тема. Складні речення з різними видами зв’язку. Тренувальні вправи

Мета: поглибити в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку, основні ознаки  і структуру  їх; розвивати вміння визначати вид складних синтаксичних  конструкцій,  складати  лінійні  й  рівневі  схеми; формувати творчі вміння моделювати, відновлювати й конструювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного  завдання;  за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями синтаксичного багатства художнього поетичного й прозового мовлення.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою і метою роботи

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Дослідження-характеристика
  Виразно  прочитати  вірш Миколи  Карпенка.  Дослідити  синтаксичну  організацію  поетичного  твору. Накреслити  рівневі схеми  складних  синтаксичних конструкцій.

                 * * *
Років  тягар ляга мені на плечі,
Мій полудень  зі мною вже на «ти»,
І все частіш повторюю, до речі:
Життя прожить — не поле перейти.
А молодість, хоча вона й далеко,
На крилах раптом думу принесе:
Бува,  і поле перейти нелегко,
Якщо воно прострілюється все...

  Який  зв’язок частин характерний ужитим у  вірші  складним реченням?
  Визначити тип підрядних частин у другій синтаксичній конструкції.
ІV. Виконання системи завдань
Кодовий диктант (взаємоперевірка)
  Проаналізувати структуру складних речень з різними видами зв’язку. Цифрами позначити вид їх:

1 — складні синтаксичні конструкції  з  безсполучниковим  і  сурядним  зв’язком; 

2 — складні  синтаксичні  конструкції  з  безсполучниковим  і  підрядним  зв’язком;

3 —  складні  синтаксичні конструкції  з  сурядним  і підрядним  зв’язком.
    1. По вечері гості примощуються, де кому вигідніше, а господар виймає книжку, і починається лектура... 2. Хо збирає всю свою  потугу:  проймаючим  холодом  віє  борода  його,  чудодійна сила,  мов  хмари  ті,  насуває  найстрашніші  картини  перед  очі лектора, а лектор наче не помічає сього. 3. Ураз Хо помічає, що від  погляду  того  діються  з  ним  незвичайні  речі:  з  бороди  вже не  віє  проймаючий  холод,  вона  тратить  свою  чудодійну  силу, тіло  його  меншає,  легшає,  немов  частина  його  парою  взялася або  порохом  розсипалася.  4. Хо  підійшов  до  села,  і  перша  хата, яка кинулася йому у вічі, була шпиталь, місце страждання і  заразом  боротьби  з  тим  стражданням.  5.  Тихо  було,  мертво, але Хо не помічав  сього: він  сидів,  замислившись. 6. То не віл був  у  ярмі,  звичайний  господарський  віл,  якого  паша  й  спочинок могли  зробити щасливим:  ярмо  було  накоалене  на шию дикому  турові,  загнаному,  знесиленому,  але  овіяному ще  степовим  вітром  7.  Скрізь  тепер  весело,  ясно,  світ  божий  скидається на рай, а білява панночка із смутними очима сумує (З тв. М. Коцюбинського).
Ключ. 1 — 2, 7.   2 — 3, 5, 6.   3 — 1, 4.
  Схарактеризувати  засоби  зв’язку  в  складних  синтаксичних конструкціях:  визначити  вид  сполучників  (сурядний  чи підрядний),  синтаксичну роль  сполучних  слів  і  спосіб морфологічного вираження  їх  (частину мови).
  З’ясувати,  зі  скількох  частин  складаються  складні  синтаксичні  конструкції.  Назвати  спочатку  речення  з  трьома  частинами, потім —  з чотирма й шістьома.
Ключ. З трьох частин складаються 4–7 складні речення. З чотирьох частин  складаються 1–2  складні речення. З шістьох частин  складається 3  складне речення.
Дослідження-моделювання
  Змоделювати  й  записати  афоризми,  поєднавши  частини їх  з  правого й  лівого  стовпчиків. Довести, що  вислови  сформульовано у формі складних синтаксичних конструкцій. Визначити вид  їх.

1. Я  зробив усе, що  зміг;
2. Хто шукає —  знаходить,
3. Утрачаючи все, не  забудь зберегти добре  ім’я;
4. Ти не вважай, що  з-під хвилі  спокійної дно проглядає;
5. Поки щасливо живеш, то й рахунку не матимеш друзям,
6. Коли будеш у Римі, живи римським  звичаєм;

 

...а хто  стукає — відчинять йому.
...якщо його втратиш, потім будеш ніщо.
...хто може, хай  зробить краще.
...коли будеш в  іншому місці, живи, як  там живуть.
...а  спохмурніє  твій день — бути  самотнім  тобі.
...там, де  спокійна вода,— може, найбільша  глибінь (Зі  словника афоризмів).

 

  Указати  на  засоби  зв’язку  у  відновлених  синтаксичних  конструкціях. Накреслити лінійні  схеми.

Дослідження-відновлення
  Відновити  складні  синтаксичні  конструкції,  розташувавши їх частини   у  відповідній  послідовності.  Розставити  потрібні розділові  знаки. Пояснити їх вживання.
1. Коли народилася ця по-дитячому наївна  істота. Ви  тільки уявіть собі. Художниці було майже сімдесят років (М. Шинкарук).
2. Щоб сад навколо палацу перетворився на парк. Григорій Тарнавський був  закоханий у Качанівку. Він подбав  (В. Панченко).
3. Дисципліна вимагає  засвоєння й виконання правил культури поведінки.  Існує така взаємозалежність. А в культурі поведінки знаходять  свій  вияв  конкретні  вимоги  дисципліни  (А.  Коваль).
4. Розгорніть  будь-яку  художню книжку. Як  неохоче фразеологічні  синоніми  спілкуються  з  позитивними  героями,  але  звиваються коло негативних.  І ви побачите  (В. Ужченко).

5. На  Івана Купала  дівчата  ворожать  на  воді,  пускаючи  вінки  іноді  зі  свічкою.  Вогонь  дуже  часто  виступає  в  поєднанні  з  водою. Щоб  дізнатися про  свою подальшу долю  (В. Завадська).
  Визначити  вид  складних  речень  з  різними  видами  зв’язку.
Накреслити рівневі їх схеми .
Творче конструювання (робота в парах)
  За поданими схемами скласти складні синтаксичні конструкції. Виділити  засоби  зв’язку.

shemu_26_.jpg

V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання

  Виписати з художньої літератури 4–5 складних синтаксичних конструкцій. Схарактеризувати засоби зв’язку в них. Накреслити лінійні й рівневі  схеми.