Види сполучникового зв’язку
Урок №44
Тема. Складні речення з різними видами зв’язку. Тренувальні вправи
Мета: поглибити в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку, основні ознаки і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних синтаксичних конструкцій, складати лінійні й рівневі схеми; формувати творчі вміння моделювати, відновлювати й конструювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями синтаксичного багатства художнього поетичного й прозового мовлення.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою і метою роботи
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Дослідження-характеристика
Виразно прочитати вірш Миколи Карпенка. Дослідити
синтаксичну організацію поетичного твору. Накреслити
рівневі схеми складних синтаксичних конструкцій.
* * *
Років тягар ляга мені на плечі,
Мій полудень зі мною вже на «ти»,
І все частіш повторюю, до речі:
Життя прожить — не поле перейти.
А молодість, хоча вона й далеко,
На крилах раптом думу принесе:
Бува, і поле перейти нелегко,
Якщо воно прострілюється все...
Який зв’язок частин характерний ужитим у вірші складним
реченням?
Визначити тип підрядних частин у другій синтаксичній
конструкції.
ІV. Виконання системи завдань
Кодовий
диктант (взаємоперевірка)
Проаналізувати структуру складних
речень з різними видами зв’язку. Цифрами позначити вид їх:
1 — складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і сурядним зв’язком;
2 — складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і підрядним зв’язком;
3
— складні синтаксичні конструкції з сурядним і
підрядним зв’язком.
1. По вечері гості
примощуються, де кому вигідніше, а господар виймає книжку, і починається
лектура... 2. Хо збирає всю свою потугу: проймаючим
холодом віє борода його, чудодійна сила, мов
хмари ті, насуває найстрашніші картини перед
очі лектора, а лектор наче не помічає сього. 3. Ураз Хо помічає, що від
погляду того діються з ним незвичайні
речі: з бороди вже не віє проймаючий
холод, вона тратить свою чудодійну силу,
тіло його меншає, легшає, немов частина
його парою взялася або порохом розсипалася. 4.
Хо підійшов до села, і перша хата, яка
кинулася йому у вічі, була шпиталь, місце страждання і заразом
боротьби з тим стражданням. 5. Тихо
було, мертво, але Хо не помічав сього: він сидів,
замислившись. 6. То не віл був у ярмі, звичайний
господарський віл, якого паша й спочинок
могли зробити щасливим: ярмо було накоалене на шию
дикому турові, загнаному, знесиленому, але
овіяному ще степовим вітром 7. Скрізь тепер
весело, ясно, світ божий скидається на рай, а білява
панночка із смутними очима сумує (З тв. М. Коцюбинського).
Ключ.
1 — 2, 7. 2 — 3, 5, 6. 3 — 1, 4.
Схарактеризувати засоби зв’язку в складних
синтаксичних конструкціях: визначити вид сполучників
(сурядний чи підрядний), синтаксичну роль сполучних
слів і спосіб морфологічного вираження їх (частину
мови).
З’ясувати, зі скількох частин
складаються складні синтаксичні конструкції.
Назвати спочатку речення з трьома частинами, потім
— з чотирма й шістьома.
Ключ. З трьох частин складаються 4–7
складні речення. З чотирьох частин складаються 1–2 складні речення.
З шістьох частин складається 3 складне
речення.
Дослідження-моделювання
Змоделювати й
записати афоризми, поєднавши частини їх з правого
й лівого стовпчиків. Довести, що вислови сформульовано у
формі складних синтаксичних конструкцій. Визначити вид їх.
1.
Я зробив усе, що зміг;
2. Хто шукає — знаходить,
3.
Утрачаючи все, не забудь зберегти добре ім’я;
4. Ти не вважай,
що з-під хвилі спокійної дно проглядає;
5. Поки щасливо живеш, то
й рахунку не матимеш друзям,
6. Коли будеш у Римі, живи римським
звичаєм;
...а
хто стукає — відчинять йому.
...якщо його втратиш, потім будеш
ніщо.
...хто може, хай зробить краще.
...коли будеш в іншому
місці, живи, як там живуть.
...а спохмурніє твій день —
бути самотнім тобі.
...там, де спокійна вода,— може,
найбільша глибінь (Зі словника афоризмів).
Указати на засоби зв’язку у відновлених синтаксичних конструкціях. Накреслити лінійні схеми.
Дослідження-відновлення
Відновити складні синтаксичні конструкції, розташувавши
їх частини у відповідній послідовності.
Розставити потрібні розділові знаки. Пояснити їх
вживання.
1. Коли народилася ця по-дитячому наївна істота. Ви
тільки уявіть собі. Художниці було майже сімдесят років (М. Шинкарук).
2.
Щоб сад навколо палацу перетворився на парк. Григорій Тарнавський був
закоханий у Качанівку. Він подбав (В. Панченко).
3. Дисципліна
вимагає засвоєння й виконання правил культури поведінки. Існує така
взаємозалежність. А в культурі поведінки знаходять свій вияв
конкретні вимоги дисципліни (А. Коваль).
4.
Розгорніть будь-яку художню книжку. Як неохоче
фразеологічні синоніми спілкуються з позитивними
героями, але звиваються коло негативних. І ви побачите
(В. Ужченко).
5.
На Івана Купала дівчата ворожать на воді,
пускаючи вінки іноді зі свічкою. Вогонь
дуже часто виступає в поєднанні з водою.
Щоб дізнатися про свою подальшу долю (В.
Завадська).
Визначити вид складних
речень з різними видами зв’язку.
Накреслити
рівневі їх схеми .
Творче конструювання (робота в
парах)
За поданими схемами скласти складні синтаксичні конструкції.
Виділити засоби зв’язку.
V.
Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Виписати з художньої літератури 4–5 складних синтаксичних конструкцій. Схарактеризувати засоби зв’язку в них. Накреслити лінійні й рівневі схеми.