Розділові знаки

 

Урок №40

Тема. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні

Мета:  удосконалити  в  учнів  загальнопізнавальні  вміння правильно  інтонувати  безсполучникові  складні  речення  з  різними  смисловими  відношеннями,  пунктуаційні  вміння  й  навички,  пов’язані  з  уживанням
коми,  двокрапки,  тире  в  безсполучникових  складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність  уживання  відповідного  розділового  знака між частинами  безсполучникового  складного  речення; розвивати  творчі  вміння  відновлювати, моделювати й конструювати  безсполучникові  складні речення  зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного  завдання;  на  основі  мовленнєво-комунікативного  дидактичного  матеріалу  формувати  моральну культуру учнів.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.

 ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою і метою роботи

ІІІ. Актуалізація теоретичних положень

Мовознавча вікторина
  Дати відповіді на  запитання:
1. Які ознаки характерні безсполучниковим складним реченням?
2. Які  смислові  відношення можуть  виражати  безсполучникові складні речення?
3. Сформулювати  правила  постановки  коми,  крапки  з  комою в безсполучниковому  складному реченні. Навести приклади.
4. Сформулювати правила  вживання  двокрапки  в  безсполучни-
ковому  складному реченні. Навести приклади.
5. Сформулювати правила постановки тире в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.
6. Назвати види  інтонації в безсполучниковому складному реченні.
7. Чи є взаємозалежність між інтонацією і розділовими знаками в безсполучниковому  складному реченні?
8. Яка стилістична функція безсполучникових складних речень?

ІV. Виконання системи ппрактичних завдань
Пунктуаційний практикум (самоперевірка)
  Записати  текст,  розставляючи  потрібні  розділові  знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні.
   Прислів’я  і приказки  стислі крилаті вислови в них  сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть «Посієш  вчасно  збереш рясно».  І жодного  слова  звідси не  викинеш  тут  сконцентровано багатовіковий досвід народу.
  Перевірити написане  з ключем.
Ключ. Прислів’я і приказки — стислі крилаті вислови: у них сконцентровано  житейську  мудрість  і  філософію  народу.  Своїм мовним  багатством  і  змістовим розмаїттям українські прислів’я і  приказки  охоплюють  усі  аспекти  життя  людини:  її  погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні стосунки, побут тощо. Люди кажуть: «Посієш вчасно — збереш рясно». І жодного  слова  звідси  не  викинеш:  тут  сконцентровано  багатовіковий досвід народу.
  Знайти безсполучникові складні речення. Зробити синтаксичний розбір  їх.
Творчий диктант
  Доповнити початки складних речень так, щоб утворилися безсполучникові, ураховуючи типи смислових відношень, подані в дужках.
   Культура мовлення —  це  духовне  обличчя  людини  ...  (пояснення).
   Основою мовленнєвої культури є грамотність ... (доповнення).
   Але цим поняття мовленнєвої культури не вичерпується. Будеш вслухатися  в живе мовлення, користуватися  словниками,  вдумливо читати політичну, художню, наукову літературу, звертаючи при цьому  увагу на  особливо  вдалі  висловлювання, на побудову речень  ...  (умова-наслідок). 

     Треба  активно  розвивати  своє  мовлення  ...  (пояснення).
     Культура мовлення тісно пов’язана з культурою мислення  ... (причина).

     Людина ясно, логічно мислить  ...  (зіставлення).

     І навпаки,  в  людини  немає  думок  ...  (наслідок).

   Мовлення  тоді  гарне, коли воно повно й точно передає думки чи відтворює образи, легко  сприймається, усім  зрозуміле.
    Грамотне,  багате  мовлення —  не  тільки  ефективний  засіб передачі  й  сприйняття  думок  та  образів.  Це  ще  й  вияв  поваги до людей,  до народу... Отже,  висока культура мови не можлива без високої  загальної культури  ...  (пояснення).

  Визначити  основну  думку  тексту.  Дібрати  заголовок.  З’ясувати  стиль  і  тип мовлення.
  Назвати  мікротеми  тексту,  що  розкривають  загальну  тему;
використати  їх як пункти плану. Усно переказати  змодельоване висловлювання.

Виконання тестових завдань (взаємоперевірка)

1. У  безсполучниковому  складному  реченні:  Сон  ніжний  землю обійма за плечі я чую неньки колискову (Г. Радеська) - між його частинами вживається.

А  Кома.
Б  Крапка  з комою.
В  Двокрапка.
Г  Тире.

2. У  безсполучниковому  складному  реченні: Придивіться  у  рідному  краї  наша  мова  вкраїнська  страждає  (Л.  Таран-Пономаренко) - між його частинами вживається.

А  Кома.
Б  Крапка  з комою.
В  Двокрапка.
Г  Тире.

3. Правильну  схему  речення: Ми  цінуємо  барвінок  за  його  «лікарську допомогу»  з нього  виготовляють ліки  від  дуже  важких хвороб  (розділові  знаки вилучено) - зазначено.

А  [    ],  [    ].
 одночасність
Б  [    ]:  [висновок].
В  [умова] —  [    ].
Г  [    ]:  [причина].

4. Уживається  двокрапка  між  частинами  безсполучникового складного речення.

А  Надворі  вже  стемніло  десь  далеко  на  небі  засяяла  перша зірка  (М. Коцюбинський).
Б  Не  посадив жодного  дерева  за  своє життя  плати  за  чисте повітря  (Нар. творчість).
В  Упаде  мороз  на  яблуневий  цвіт  тоді  залишимося  без  врожаю  (Нар. творчість).
Г  Вкотре  переконуєшся  скільки  таємниць  приховує  в  собі мова  (І. Вихованець).

5. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями  їх  (розділові знаки випущено).

А  Сталось диво  тоді камінець  засіяв 
  і промінням ясним всіх людей здивував.
                                            В. Самійленко
Б  Мову  зневажили корінь всиха.
                                       Л. Гнатюк
В  Буде  сонце в  зеніті квітнуть
  Буде небо, як цвіт,  голубіть.
                                   Г. Шепітько
Г  Тебе ніколи, рідне  слово,
  Не  забував я  ти мені
  Звучало, щире  і чудове,
  В мої ясні  і в чорні дні...
                   В. Тарноградський

Д  І мріється  з маленького дитяти
  З літами виросте палкий  співець.
                                 С. Черкасенко
Е  Не полишай хоч  ти мене ніколи
  Без  тебе, рідне  слово, пропаду.
                                    О. Завгородній

 

1  [умова] —  [    ].
2  [    ]:  [причина].
3  [    ]:  [пояснення].
4  [    ],  [    ].
     одночасність
5  [    ];  [    ].
     одночасність

6. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями  їх  (розділові знаки випущено).

А  Звичайно, все  за рік не відновити
  Пошкоджено чимало поколінь.
                                        Є. Ссааві
Б  Збирай, як діамант,  ті  слова
  Твого народу в них душа жива.
                                 С. Черкасенко
В  Літає радість щастя  світе
  Дзвенять пташки в  садах рясних
  Сміються  знову  трави, квіти...
                                   Олександр Олесь
Г  Минули навіки дні чорних негод
  Живе Україна!
                                  Олександр Олесь
Д  Усе  збагнуть нічого не  збагнуть
  В  тобі, велика українська мово.
                                          В. Галата
Е  Ти у  степах, наче воля,  складалась
  В казці, в житті, у легенді  і пісні,
  Скрізь ти, велика, дзвеніла, кохалась...
                                              І. Цитович

1  [    ],  [    ],  [    ].
      одночасність
2  [    ] —  [наслідок].
3  [    ]:  [пояснення].
4  [    ] —  [    ].
    зіставлення
5  [    ]:  [причина].
6  [    ];  [    ].
    одночасність

V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання

  Ураховуючи  типи  смислового  зв’язку між  частинами,  зазначеними  в  дужках,  доповнити  початки  речень  так, щоб  утворилися безсполучникові складні речення. Пояснити вживання розділових  знаків.
     Мова наша є таємницею... (доповнення). Дивуєшся дорогоцінності мови нашої... (пояснення). Простежимо коріння української мови... (умова). Людина створила мову... (протиставлення). Святі  слова  (рідна мама  і  рідний  тато,  рідна  земля  і  рідна Україна, рідна мова і рідна школа) тримають нас на світі... (причина). Отже, найбільше  і найдорожче  добро  в кожного народу — це його мова...  (причина).