Розділові знаки
Урок №40
Тема. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні
Мета:
удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння
правильно інтонувати безсполучникові складні
речення з різними смисловими відношеннями,
пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з
уживанням
коми, двокрапки, тире в
безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати
доцільність уживання відповідного розділового знака між
частинами безсполучникового складного речення; розвивати
творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати
безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями
відповідно комунікативного завдання; на основі
мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу
формувати моральну культуру учнів.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою і метою роботи
ІІІ. Актуалізація теоретичних положень
Мовознавча
вікторина
Дати відповіді на запитання:
1. Які ознаки
характерні безсполучниковим складним реченням?
2. Які смислові
відношення можуть виражати безсполучникові складні речення?
3.
Сформулювати правила постановки коми, крапки
з комою в безсполучниковому складному реченні. Навести
приклади.
4. Сформулювати правила вживання двокрапки
в безсполучни-
ковому складному реченні. Навести приклади.
5.
Сформулювати правила постановки тире в безсполучниковому складному реченні.
Навести приклади.
6. Назвати види інтонації в безсполучниковому
складному реченні.
7. Чи є взаємозалежність між інтонацією і розділовими
знаками в безсполучниковому складному реченні?
8. Яка стилістична
функція безсполучникових складних речень?
ІV.
Виконання системи ппрактичних завдань
Пунктуаційний практикум
(самоперевірка)
Записати текст, розставляючи
потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в
простому і складному реченні.
Прислів’я і
приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано житейську
мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям
українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на
світ суспільні явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть
«Посієш вчасно збереш рясно». І жодного слова
звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід
народу.
Перевірити написане з ключем.
Ключ.
Прислів’я і приказки — стислі крилаті вислови: у них сконцентровано
житейську мудрість і філософію народу. Своїм
мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я
і приказки охоплюють усі аспекти життя
людини: її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні
стосунки, побут тощо. Люди кажуть: «Посієш вчасно — збереш рясно». І
жодного слова звідси не викинеш: тут
сконцентровано багатовіковий досвід народу.
Знайти
безсполучникові складні речення. Зробити синтаксичний розбір
їх.
Творчий диктант
Доповнити початки складних речень так,
щоб утворилися безсполучникові, ураховуючи типи смислових відношень, подані в
дужках.
Культура мовлення — це духовне
обличчя людини ... (пояснення).
Основою
мовленнєвої культури є грамотність ... (доповнення).
Але цим
поняття мовленнєвої культури не вичерпується. Будеш вслухатися в живе
мовлення, користуватися словниками, вдумливо читати політичну,
художню, наукову літературу, звертаючи при цьому увагу на
особливо вдалі висловлювання, на побудову речень ...
(умова-наслідок).
Треба активно розвивати своє мовлення ...
(пояснення).
Культура мовлення тісно пов’язана з
культурою мислення ... (причина).
Людина ясно, логічно мислить ... (зіставлення).
І навпаки, в людини немає думок ... (наслідок).
Мовлення тоді гарне, коли воно повно й точно передає думки чи
відтворює образи, легко сприймається, усім
зрозуміле.
Грамотне, багате мовлення —
не тільки ефективний засіб передачі й
сприйняття думок та образів. Це ще й
вияв поваги до людей, до народу... Отже, висока культура мови
не можлива без високої загальної культури ...
(пояснення).
Визначити основну думку
тексту. Дібрати заголовок. З’ясувати стиль і
тип мовлення.
Назвати мікротеми тексту, що
розкривають загальну тему;
використати їх як пункти плану.
Усно переказати змодельоване висловлювання.
Виконання тестових завдань (взаємоперевірка)
1. У безсполучниковому складному реченні: Сон ніжний землю обійма за плечі я чую неньки колискову (Г. Радеська) - між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.
2. У безсполучниковому складному реченні: Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає (Л. Таран-Пономаренко) - між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.
3. Правильну схему речення: Ми цінуємо барвінок за його «лікарську допомогу» з нього виготовляють ліки від дуже важких хвороб (розділові знаки вилучено) - зазначено.
А [ ], [ ].
одночасність
Б [ ]: [висновок].
В [умова] — [ ].
Г [ ]: [причина].
4. Уживається двокрапка між частинами безсполучникового складного речення.
А Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка (М. Коцюбинський).
Б Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря (Нар. творчість).
В Упаде мороз на яблуневий цвіт тоді залишимося без врожаю (Нар. творчість).
Г Вкотре переконуєшся скільки таємниць приховує в собі мова (І. Вихованець).
5. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
А Сталось диво тоді камінець засіяв
і промінням ясним всіх людей здивував.
В. Самійленко
Б Мову зневажили корінь всиха.
Л. Гнатюк
В Буде сонце в зеніті квітнуть
Буде небо, як цвіт, голубіть.
Г. Шепітько
Г Тебе ніколи, рідне слово,
Не забував я ти мені
Звучало, щире і чудове,
В мої ясні і в чорні дні...
В. ТарноградськийД І мріється з маленького дитяти
З літами виросте палкий співець.
С. Черкасенко
Е Не полишай хоч ти мене ніколи
Без тебе, рідне слово, пропаду.
О. Завгородній
1 [умова] — [ ].
2 [ ]: [причина].
3 [ ]: [пояснення].
4 [ ], [ ].
одночасність
5 [ ]; [ ].
одночасність
6. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
А Звичайно, все за рік не відновити
Пошкоджено чимало поколінь.
Є. Ссааві
Б Збирай, як діамант, ті слова
Твого народу в них душа жива.
С. Черкасенко
В Літає радість щастя світе
Дзвенять пташки в садах рясних
Сміються знову трави, квіти...
Олександр Олесь
Г Минули навіки дні чорних негод
Живе Україна!
Олександр Олесь
Д Усе збагнуть нічого не збагнуть
В тобі, велика українська мово.
В. Галата
Е Ти у степах, наче воля, складалась
В казці, в житті, у легенді і пісні,
Скрізь ти, велика, дзвеніла, кохалась...
І. Цитович1 [ ], [ ], [ ].
одночасність
2 [ ] — [наслідок].
3 [ ]: [пояснення].
4 [ ] — [ ].
зіставлення
5 [ ]: [причина].
6 [ ]; [ ].
одночасність
V.
Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Ураховуючи типи смислового зв’язку між частинами,
зазначеними в дужках, доповнити початки
речень так, щоб утворилися безсполучникові складні речення. Пояснити
вживання розділових знаків.
Мова наша є
таємницею... (доповнення). Дивуєшся дорогоцінності мови нашої... (пояснення).
Простежимо коріння української мови... (умова). Людина створила мову...
(протиставлення). Святі слова (рідна мама і рідний
тато, рідна земля і рідна Україна, рідна мова і рідна
школа) тримають нас на світі... (причина). Отже, найбільше і
найдорожче добро в кожного народу — це його мова...
(причина).