Складений дієслівний присудок

Урок № 17

СКЛАДЕНИЙ ДІЄСЛІВНИЙ ПРИСУДОК

Мета:  поглибити знання учнів про присудок як один з голов­них членів речення, його види; сформувати вміння від­різняти складений дієслівний присудок від простого діє­слівного; удосконалити навички знаходити й аналізувати складені дієслівні присудки в мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів найкращі моральні якості, зокрема ввічливе ставлення до оточуючих. Внутрішньопредметні зв'язки:

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної ком­петенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.

Оголошення епіграфа уроку

Культуру поведінки,

культуру спілкування людина

не отримує в спадок —

її треба навчитися.

Я. Радевич-Винницький

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Пошуково-вибіркова робота

► Прочитати текст. Визначити, яку проблему порушує автор. З'ясу­вати стильову належність висловлювання.

    Лексикою і фраземікою у мовленні «керує» мовець. Він може сві­домо вживати одні слова і не вживати інших, може не користуватися стійкими зворотами тощо. Граматика ж «керує» мовцем. Стародавні римляни говорили, що граматиці підкоряються навіть імператори. У граматиці вибір значно вужчий, ніж у лексиці, і мовець, уживши слово в тій чи іншій формі, мусить припасовувати до неї всі інші сло­ва. Наприклад, звертаючись до людини, можна сказати: добродію або ж пане, товаришу, чоловіче, дядьку тощо, проте це слово неодмінно має бути у кличному відмінку, а залежні від нього слова — узгодже­ні з ним у спільних граматичних категоріях: роді, числі, відмінку: Шановний добродію!, а не Шановна добродію! чи Шановним добродію! (За Я. Радевичем-Винницьким).

► Виділити в реченнях граматичні основи, виписати їх. З'ясувати, у яких реченнях уживається простий присудок, а в яких — складений.

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Колективне опрацювання опорної схеми

Розглянути схему. З'ясувати, яку будову має складений дієслівний присудок, чим він відрізняється від простого дієслівного.

Складений дієслівний присудок

shemu_12.jpg

Творча трансформація

- Замінити прості присудки складеними дієслівними. Дослідити, з яких частин складаються ці присудки. Трансформовані речення записати, виділити в них присудки.

       1. Першим вітає молодший старшого. 2. Чоловік вітає жінку (од­нак руку першою подає жінка). 3. Підлеглий вітає керівника (однак руку подає керівник). 4. Перша фраза вітання належить тому, хто за­ходить (до оселі, у приміщення), незалежно від віку, посади. 5. Не­залежно від статі, віку й посади першим вітається той, хто обганяє знайомого чи проходить повз нього. 6. Зайшовши в установу, орга­нізацію, до театру, в ресторан і т. ін., увічлива людина вітається пе­редусім з обслугою (із секретаркою, гардеробницею, швейцаром то­що) (За С. Богдан).

- Якого відтінку значення вносить допоміжне дієслово складеного дієслівного присудка в речення?

- Які способи привітання ви можете назвати ще? Записати, вико­ристовуючи складені дієслівні присудки.

Дослідження-відновлення

- Відновити текст: визначити межі речень і розставити потрібні роз­ділові знаки. Виділити головні члени. Дослідити, чи всі складені присудки належать до складених дієслівних.

     Успіх тварин у боротьбі за існування залежить від їхньої здатнос­ті знаходити корм, сховище й партнерів не останню роль відіграють тут і розміри тіла ні комахи, ні колібрі, найменша пташка у світі, не змогли б живитися солодким квітковим нектаром, якби були хоч трохи більшими у процесі еволюції в деяких тварин з'явились озна­ки, що різко відрізняють їх від найближчих родичів новозеландський птах ківі не може літати, можливо, тому, що на островах, де він жи­ве, колись було дуже мало хижаків, від яких його рятували швидкі ноги у процесі еволюції види нелітаючих птахів з'явились і на ін­ших островах коли на віддаленому острові в Індійському океані, де жив додо, з'явилися люди, вони почали полювати на нього тому ще в XVII столітті цього птаха було повністю винищено (3 великої шкіль­ної енциклопедії).

- Указати на спосіб вираження складених дієслівних присудків.

Творче моделювання

- Змоделювати речення, уставляючи потрібні за змістом інфінітиви з довідки. Виділити присудки, визначити їх вид.

    1. Мовний етикет повинен повністю ... з конкретною ситуацією. 2. Невідповідність виразів етикету може ... комічну ситуацію. 3. Жес­тикулюючи, мовці повинні ... також рівні жестикуляції. 4. Етикет­на атрибутика щоразу повинна ... із специфікою етикетної ситуації. 5. Кілька синонімічних одиниць можуть ... засобом передачі одного і того ж смислу. 6. Кожен мовець не створює щоразу нову формулу, а може ... однією із можливих для взаєморозуміння. 7. Прийшовши вперше на відвідини новонародженого, гість повинен ... своєрідний «антикомплімент» (За С. Богдан).

Довідка: узгоджуватися, співвідноситися, слугувати, врахувати, скористатись, спричинити, виголосити.

- Дослідити, у яких реченнях відсутні другорядні члени групи під­мета.

Творче конструювання

- Скласти прості поширені речення так, щоб подані сполучення слів виступали в ролі складених дієслівних присудків.

  Хочу сказати, намагався зауважити, почав використовувати, мо­жуть виконувати, повинні уникати.

V. Узагальнення й систематизація вивченого

Лінгвістична гра «Третє зайве»

- Прочитати речення. Виділити в них присудки. Знайти «зайве» ре­чення. Свій вибір обґрунтувати.

Варіант 1

   1. Чимало українських етикетних виразів можуть використовува­тись у різних комунікативних ситуаціях. 2. За століття мовний етикет українських обрядів значно змінився. 3. Деякі з етикетних виразів од­ночасно можуть виконувати кілька функцій.

Варіант 2

   1. Йдучи з гостини, дорослі кажуть: «Дякуємо за гостину». 2. Віта­ючись, жінка навряд чи зможе вимовити «Здоров, парубоче!» 3. Різні етикетні слова і вирази часто функціонують не ізольовано.

Варіант З

   1. Відуни завжди вміють складати слова в магічні формули. 2. Ви­раз «Доброго здоров'я!» може поєднуватися й з дієсловами бажаю, зичу. 3. Окрім загальномовних, традиційних для всієї нації вітальних виразів, українці використовують також регіональні (С. Богдан).

- Схарактеризувати присудки поданих речень, скориставшись схе­мою.

АЛГОРИТМ

характеристики присудка

shemu_13.jpg

 

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

  1. Увести інфінітиви виконувати, звертатися, писати, вимовляти в самостійно складені речення так, щоб вони виконували функ­цію частини складеного дієслівного присудка.
  2. Скласти прості речення зі словом вітатися так, щоб воно вико­нувало різні синтаксичні функції: а) підмета; б) означення; в) час­тини складеного дієслівного присудка.