Підсумок за рік

Урок № 70

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ЗА РІК

Мета:  повторити, закріпити, узагальнити знання учнів з розді­лу «Синтаксис. Пунктуація», а саме: «Словосполучення й речення», «Просте двоскладне речення», «Односкладні й неповні речення», «Речення з однорідними членами», «Речення зі звертаннями, вставними словами», «Речен­ня з відокремленими членами»; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, пам'ять, увагу; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття відповідальності, а також розвива­ти вміння дотримуватися правил дорожнього руху і ви­користовувати транспортні засоби.

Тип уроку: урок повторення, узагальнення й систематизації знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Систематизація й узагальнення знань з розділів, опрацьованих у 8 класі

Робота в парах

► Провести бесіду у формі діалогу, задавши один одному запитання. Відповіді мають бути проілюстровані прикладами (можна скорис­татися художніми творами).

  1. Що вивчає синтаксис і з яких розділів він складається?
  2. Схарактеризувати словосполучення (його будова і види за спосо­бом вираження головного слова).
  3. Схарактеризувати речення (за метою висловлювання, порядок слів у реченні, логічний наголос, двоскладні й односкладні, про­сті й складні речення).
  4. Чим виражається підмет у реченні?
  5. Які типи присудка ви знаєте?
  6. Які члени речення називаються другорядними?
  7. Розповісти про означення (узгоджені й неузгоджені, а також при­кладку як різновид означення).
  8. Схарактеризувати прямі й непрямі додатки.
  9. Які ви знаєте види обставин?
  10. Назвати типи односкладних речень.
  11. Які речення називаються повними, а які — неповними?
  12. Розказати про ускладнені прості речення.

- Оцінити свого співрозмовника, критично аналізуючи його знання, одержані у 8 класі.

- Дати слушні поради однокласникам щодо усунення прогалин у зна­ннях програмового матеріалу.

Колективна робота з текстом

    Прочитати текст. Чим він вам сподобався? Визначити тип і стиль мовлення. Довести своє твердження прикладами з тексту. Пере­казати текст, дотримуючись логіки й послідовності викладення думок. Доповнити його додатковою інформацією про велосипед як вид транспорту.

З ІСТОРІЇ ВЕЛОСИПЕДА

     У Європі першим винахідником велосипеда був німецький лісник Дрез. У 1813 році він приробив до самоката руль. Наступним вина­хідником став робітник Дальзель. У результаті тривалих пошуків він винайшов педалі.

    У 1865 році французи Міно та Лальман сконструювали перший металевий велосипед. Він був удвічі важчим за сучасний, але най­більшим його недоліком було те, що велосипед трусило на вибоїнах. Через це він отримав назву «кісткотрус». І коли ветеринар із Шот­ландії — Данлоп — здогадався прикріпити навколо колеса гумовий садовий шланг, їздити стало набагато зручніше.

   Спочатку з велосипедистів сміялися. Був час, коли поліція намага­лася заборонити велосипеди, уважаючи, що вони заважають дорож­ньому руху. Але нині цей легкий, маневрений, дешевий і екологічний вид транспорту набуває дедалі більшої популярності в усьому світі.

    Перш ніж сісти за кермо велосипеда, необхідно ознайомитися з інструкцією про будову і роботу придбаного велосипеда. Особливо уважно прочитай розділи, що починаються словами: «Увага!» та «Обе­режно!». Разом з батьками чи іншими дорослими огляньте велосипед, перевірте кріплення деталей, роботу всіх вузлів, напомпуйте шини. Якщо все в порядку, можна випробовувати велосипед. Найкраще це зробити на рівній ділянці, на неве­ликих спусках і підйомах. Чи добре слухається кермо? Чи надійно пра­цюють гальма? Тобі зручно? Якщо все гаразд, катайся на здоров'я! Але не забувай про правила:

  • не розганяйся, особливо на спус­ках, до такої швидкості, коли ти не встигаєш обертати педаль. Спускаючись, слід відхилитися назад і користуватися заднім і переднім гальмами;
  • небезпечно їздити на велосипеді вночі, у сутінках, в ожеледицю, в туман, дощ або сильний ві­тер;
  • важливу роль у безпеці руху віді­грає колір одягу велосипедиста. Яскравий одяг допоможе водіям учасно помітити сигнали й маневри велосипедиста (В. Пономаренко, Т. Воронцова).

shemu_53.jpg

- Які слова вам зустрілися вперше? Запам'ятати їх. Скласти усно з ними речення.

- Що ви думаєте про зображений на фотографії вид транспорту? Чи хотілось би вам його випробувати?

- Схарактеризувати речення за структурою.

- Зробити повний синтаксичний розбір виділених речень.

Рольова гра

- Розподілити ролі: винахідники (будуть висувати якомога більше переваг і виступати за зручність велосипеда), опоненти (будуть су­перечити винахідникам і називати якомога більше недоліків цього виду транспорту) і незалежні експерти (зроблять висновок про те, чия сторона перемогла).

Ситуативне завдання

- Уявити ситуацію: ваш клас готується до шкільного конкурсу «Чи важко дотримуватися правил дорожнього руху?»

     Необхідно підго­туватися, виконуючи наступне завдання: скласти правила поведін­ки для пішоходів (варіант 1) і для водіїв (варіант 2). Під час фор­мулювання правил використовувати прості неускладнені і прості ускладнені речення. У пригоді стануть подані слова і словоспо­лучення.

     Увічливість, байдужість пішоходів; недбалість, благородство во­діїв; гідно поводитися, доброзичливо ставитися, грубо відповідати, привабливі автомобілі, стриманість громадян, нахабність користу­вачів, заздрісність більшості перехожих, колір машини, уважно спо­стерігати.

- Визначити, хто склав більше корисних і змістовних правил і хто в цілому краще впорався із завданням.

- Скласти зв'язне висловлювання на тему «Для чого потрібні пра­вила дорожнього руху?»

ІV. Підсумок уроку

   Учитель аналізує роботу всіх учнів на уроці та за рік. Указує на ак­тивну роботу школярів, а також окреслює недоліки і шляхи їх подолан­ня. Стисло розповідає про роботу в наступному навчальному році.

V. Домашнє завдання

   Скласти твір-роздум про те, які знання ви б хотіли одержати в на­ступному навчальному році, що нового почути й пізнати на уроках рідної мови в 9 класі.