Контрольна робота №5

Урок № 45

КОНТРОЛЬНА РОБОТА (ДИКТАНТ).

КОНТРОЛЬНЕ АУДІЮВАННЯ ТЕКСТУ

ПУБЛІЦИСТИЧНОГО СТИЛЮ

Мета:  оцінити рівень орфографічної та пунктуаційної грамот­ності: правильно писати слова на ви­вчені орфографічні правила та слова, визначені для за­пам'ятовування; ставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації; виявити орфографічні й пунктуаційні помилки, на ліквідацію яких слід зверну­ти особливу увагу; перевірити якість оформлення роботи (охайність, акуратність, каліграфія, дотримання черво­ного рядка, відсутність виправлень); здійснити перевірку здатності учнів сприймати незнайомий текст публіцис­тичного стилю, розуміти його, запам'ятовувати фактич­ний зміст, тему й основну думку тощо.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

     Ознайомлення з критеріями оцінювання контрольного диктанту й аудіювання. Проведення інструктажу щодо написання диктанту й пе­ревірки рівня розуміння сприйнятого тексту публіцистичного стилю.

ІV. Написання контрольного диктанту

Перше читання тексту контрольного диктанту

- Школярі під час першого слухання тексту диктанту сприймають його зміст, звертають увагу на наявність вивчених пунктограм, визна­чають слова, значення яких не зрозуміли у процесі сприймання.

Повторне читання тексту диктанту вчителем окремими частинами і його написання учнями

ПИСАНИЙ КАМІНЬ

     На Гуцульщині кожна полонина, плай, потічок, печера, звір мають свою назву, а з нею — історію, легенду. Отож і скелю над Чорним Черемошом віддалік гірського села Криворівні величають Писаний Ка­мінь. Чудова тут місцина! Можна годинами милуватися горами і особ­ливо в час, коли полонини вкриваються червоно-білими полотнами. То зацвітають маки і ромен. А ще слухати невтомну мелодію Чорного Черемошу. Цей чарівний куточок був улюбленим місцем відпочинку Івана Франка. Він частенько приходив сюди з дітьми і сам. Тоді клав на коліна зошит і щось писав. Або, підперши рукою підборіддя, дов­го дивився у мрійну далину. Цей камінь і залишився свідком наро­дження багатьох дум поета.

    На цій скелі, як і всі, хто побував тут, залишив свій автограф Ве­ликий Каменяр. Саме напис Івана Франка був безмежно дорогий се­лянам Криворівні (За В. Вільним, 127 сл.).

Заключне читання тексту диктанту вчителем і самоперевірка учнями написаного

V. Відповіді на запитання, що виникли у школярів під час написання контрольного диктанту

VІ. Проведення контрольного аудіювання тексту публіцистичного стилю

Сприймання на слух учнями незнайомого тексту від початку до кінця

ЗАБРУДНЕННЯ ВОДОЙМ

    Стічні води промислових підприємств забруднюють прісні во­дойми. Це ж стосується і населених пунктів, які теж забруднюють воду. У результаті цього забруднення повністю змінюються фізичні властивості води (підвищується температура, зменшується прозорість, з'являються забарвлення, присмаки, запахи). Виникають плаваючі ре­човини, що знаходяться на поверхні води; на дні осідає осад. Склад води повністю змінюється: збільшується вміст органічних і неорга­нічних речовин, з'являються токсичні речовини, зменшується вміст кисню, змінюється активна реакція середовища й ін. Також відбува­ються зміни в якісному й кількісному бактеріальному складі, вини­кають хвороботворні бактерії. Така вода непридатна для пиття. Вона навіть не годиться для технічних потреб і, звичайно ж, рибогосподарських цілей. Загальні умови скидання стічних вод будь-якої категорії в поверхневі водойми обумовлюються їхньою народногосподарською значимістю й характером водокористування. Після скидання стічних вод можливим є незначне погіршення якості води у водоймах, але це не повинно помітно позначатися на можливості подальшого викорис­тання водойми як джерела водопостачання, для культурних і спортив­них заходів, рибогосподарських цілей.

    За виконанням умов скидання виробничих стічних вод у водойми зобов'язані стежити санітарно-епідеміологічні станції і басейнові управління.

    Існують нормативи якості води у водоймах. Відомо два види водоко­ристування. До першого належать ділянки водойм, що використовують­ся як джерело для централізованого або нецентралізованого господар­сько-питного водопостачання, а також для водопостачання підприємств харчової промисловості. До другого виду відносять ділянки водойм, які використовуються для купання, спорту і відпочинку населення, а також ті водойми, що розташовані в межах населених пунктів.

    Тільки органи державного санітарного нагляду мають право зара­ховувати водойми до різних видів водокористування з огляду на пер­спективи їх використання.

   Нормативи якості води поширюються на створи, розташовані на проточних водоймах на 1 км вище від найближчого за течією пункту водокористування. Непроточні водойми мають такі створи на 1 км в обидва боки від пункту водокористування.

   Зараз приділяється багато уваги питанням запобігання й усунен­ня забруднення прибережних районів морів. Нормативи якості мор­ської води, які повинні забезпечуватися при скиданні стічних вод, стосуються не тільки районів водокористування у відведених межах, але й створів на відстані 300 м убік від цих меж. Уміст шкідливих ре­човин у морі повинен відповідати нормам, що встановлені за сані­тарно-токсикологічними, загальносанітарними і органолептичними лімітними показниками шкідливості. Море на цьому етапі не є ви­ключно джерелом водопостачання. Воно також розглядається як лі- кувально-оздоровчий, культурно-побутовий фактор.

    Забруднюючі речовини, що стікаються в ріки, озера, водоймища й моря, порушують сталу рівновагу водних екологічних систем. Водні джерела, завдяки природним процесам, які в них протікають, можуть іноді частково або навіть повністю відновити чистоту води. Однак це загрожує появою вторинних продуктів розпаду забруднень, які дуже негативно впливають на якість води.

   Самоочищенням води називається сукупність взаємозалежних гідродинамічних, фізико-хімічних, мікробіологічних і гідробіологіч­них процесів, що призводять до відновлення первісного стану вод­ного об'єкта.

   У стічних водах більшості промислових підприємств містяться за­бруднюючі речовини, тому їхній спуск у міську водовідвідну мережу не рекомендується. Усі стічні води, що випускаються у водовідвідну мережу, не повинні порушувати роботу мереж і споруд. Керівники підприємств зобов'язані стежити за тим, щоб води не руйнували ма­теріал труб і елементи очисних споруд. Також води не можуть містити більше 500 мг/л завислих і спливаючих речовин. Вони не повинні міс­тити речовини, здатні засмічувати мережі або відкладатися на стінках труб; містити горючі домішки і розчинені газоподібні речовини, здатні утворювати вибухонебезпечні суміші; містити шкідливі речовини, що перешкоджають біологічному очищенню стічних вод або скиданню у водойму. Не рекомендується температура, вища за 40 °С.

    Стічні води, які є відходами виробництва і не задовольняють ці вимоги, необхідно попередньо очищати. І тільки після цього їх мож­на скидати в міську відповідну мережу.

    Підігріті стічні води є джерелом теплового забруднення. Збіль­шення температури природних вод стає причиною зміни природних умов для організмів, що живуть у водах, а також зменшує кількість розчиненого кисню, змінюючи при цьому швидкість обміну речовин.

   Урешті-решт більшість мешканців водойм гине, чимало з них при­пиняє свій розвиток.

     Кілька десятиліть назад забруднених вод було не так уже й бага­то. Вони складали лише малу частину від великої кількості чистої во­ди. У наш час картина набагато страшніша: забрудненої води чимраз більше, а чистої — чимраз менше (Є. Білик, 627 сл.).

Виконання завдань тестового характеру

VІІ. Домашнє завдання

Скласти опорний конспект за матеріалами вивченого розділу з те­ми «Речення з однорідними членами». Дібрати приклади з текстів пу­бліцистичного стилю.